اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ائتلاف سائرون: تمدید قرارداد شرکت‌های آمریکایی در عراق محکوم به شکست است

نماینده ائتلاف سائرون عراق با اشاره به بی فایده بودن تمدید قرارداد با شرکت‌های آمریکایی، تأکید کرد که این مسئله امیدها برای اجرای معاهده پکن-بغداد را بر باد داد.

ائتلاف سائرون:  تمدید قرارداد شرکت‌های آمریکایی در عراق محکوم به شکست است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «صباح العکیلی» نماینده ائتلاف سائرون عراق به رهبری «مقتدی صدر» از تمدید قراردادهای دولت این کشور با شرکت‌های آمریکایی انتقاد کرد.

العکیلی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که «همه، معاهده چین و عراق را برای پیشرفت کشور، ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری به فال نیک گرفته بودند».

وی ادامه داد: «پس از جلسه پارلمان [در دی ۱۳۹۸] برای رأی گیری درباره خروج نیروهای آمریکایی از کشور و تصویب این مصوبه، مشاهده شد که برخی از فراکسیون‌های سیاسی، جلسه را ترک کردند».

این نماینده عراقی تصریح کرد، این نمایندگان تمایلی نداشتند که نیروهای اشغالگر آمریکایی از زمان روی کار آمدن حزب بعث، از عراق خارج شوند.

پس از ترور شهیدان قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس نایب رئیس الحشد الشعبی عراق در فرودگاه بغداد، این مصوبه تصویب شد، ولی تا کنون اجرایی نشده است.

العکیلی خاطر نشان کرد، تمدید قرارداد با شرکت جنرال الکتریک که در جریان سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به واشنگتن صورت گرفت، دلیل روشنی است که نشان می‌دهد نیروها و شرکت‌های آمریکایی قصد ندارند از عراق خارج شوند و این قراردادها محکوم به شکست است.

وی با اشاره به اینکه در عراق به طرف چینی اجازه داده نمی‌شود که بازسازی را آغاز کند، در پایان تأکید کرد، تمدید قرارداد با شرکتهای آمریکایی، «امید ما را برای اجرای معاهده چین توسط الکاظمی، بر باد داد».

توافق پکن-بغداد، مخالفتهای آمریکا و آغاز اعتراضات در عراق

یک ماه پیش از آغاز اعتراضات مهرماه ۱۳۹۸ در عراق، عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق در سفری پنج روزه به چین رفت و در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم  با این کشور امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار ده 

از مهمترین یادداشت‌های تفاهم امضا شده میان دو طرف می‌توان به یادداشت تفاهم میان وزارت دارایی عراق و وزارت تجارت چین درباره همکاری درخصوص بازسازی عراق، یادداشت تفاهم میان وزارت ارتباطات عراق و آژانس هوانوردی و ماهواره‌ای چین، یادداشت تفاهم امنیتی میان وزارت کشور و سازمان امنیت عمومی چین، یادداشت تفاهم میان وزارت امور خارجه عراق و چین در رابطه با اراضی تخصیص یافته برای هیات‌های دیپلماتیک دو کشور، یادداشت تفاهم میان وزارت آموزش عالی عراق و دفتر رسانه‌ای هیات دولت چین برای ساخت کتابخانه‌‌ای در دانشگاه بغداد و یادداشت تفاهم برنامه اجرای همکاری فرهنگی اشاره کرد.

 نمایندگان پارلمان عراق با اعلام اطلاع از این توافق‌ها از آن حمایت کردند و کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری  پارلمان عراق با بی‌نظیر خواندن توافق «نفت در ازای سازندگی» درباره بندهای این توافق‌نامه توضیح داد و اعلام کرد که این توافق‌نامه شامل بندهایی نظیر بررسی مشکلات تمامی بخش‌ها به ویژه زیرساخت و خدمات در پروژه‌های شبکه‌های آب، جاده‌ها و پل‌ها، تأسیس بیمارستان‌های بزرگ و آموزشی، تأسیس مدارس و دانشگاه‌ها، ارتباطات و تکنولوژی برای از بین بردن فساد و در زمینه کشاورزی و صنعت و شامل تمامی پروژه‌های راهبردی کشور از جمله اجرای پروژه بندر«الفاو» است.

بر اساس این توافق یک حساب مشترک میان بغداد و چین در یک بانک چینی افتتاح شد تا عراق از طریق آن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت را به شرکت‌های چینی بفروشد.

«مهدی تقی امرلی» عضو کمیسیون دفاعی پارلمان عراق در همان زمان امضای این توافق، تأکید کرد: «آمریکا و برخی کشورهای دیگر، با سوء استفاده از کم‌کاری‌های دولت، تلاش کردند مانع قراردادهای دولت عراق با چین برای خرید سلاح‌های پیشرفته و دیگر توافق‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی شوند سفر عبدالمهدی به چین، آمریکا را عصبانی کرده و عبدالمهدی اکنون دارد [با اعتراض‌های اخیر خیابانی] تاوان این سفرش به چین را می‌دهد».

«حسن خلاطی» نماینده جریان «حکمت ملی» نیز از درخواست صریح آمریکا از عبدالمهدی برای لغو توافق با چین خبر داده بود و درباره دلیل این مخالفت واشنگتن با توافق اقتصادی امضا شده میان بغداد و پکن توضیح داد: «۱۰۰ هزار بشکه نفتی که عراق به چین خواهد داد، در سهم اوپک خواهد بود و بر اساس توافق با چین، درآمد مربوط به این توافق برای حل بحران در دو بخش مسکن و راه‌سازی استفاده خواهد شد. درآمدهای حاصل از این توافق به بانک فدرال آمریکا نخواهد رفت و به همین دلیل نیز، واشنگتن به صراحت خواستار لغو این توافق است و از نخست‌وزیر خواست تا به کمک وکلای حقوقی، این توافقنامه را لغو کند. اما عبدالمهدی این درخواست آمریکا را رد کرد».

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول