اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

معاون پامپئو: اختلافات کشورهای عربی با قطر فقط جیب ایران را پر می‌کند

یک دیپلمات ارشد آمریکایی تایید کرد که واشنگتن در حال انجام تلاش‌های بی‌وقفه‌ای است تا ضمن حل اختلافات کشورهای عربی با قطر، نیروی منطقه‌ای متحدی برای مقابله با فعالیت‌های ایران ایجاد کند.

معاون پامپئو: اختلافات کشورهای عربی با قطر فقط جیب ایران را پر می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک می‌گوید تلاش واشنگتن برای حل اختلافات بین کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس - از جمله عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات عربی متحده با قطر - ارتباطی به نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده ندارد.

به نوشته وبگاه «الشرق الاوسط» شنکر طی نشست خبری توضیح داد که آمریکا با تمام طرف‌ها در حال گفت‌وگو است اما بازیگران اصلی در این اختلافات هنوز هم مشکلاتی با یکدیگر دارند که همین امر باعث جدایی آنهاست.

وی با تکذیب فشار دولت کنونی آمریکا به کشورهای عربی برای پایان دادن به اختلافات با قطر پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: «حل اختلافات خلیج [فارس] هیچ ربطی به انتخابات آمریکا ندارد. توجه زیادی در سطوح عالی به این مسئله است. این امر برای دولت [آمریکا] یک اولویت است. به نظر ما اختلافات [کشورهای] خلیج [فارس] به نفع هیچکسی نیست جز ایران».

بر این اساس، وی با تکرار اتهام‌زنی‌ها و ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: «به نظر ما، این [اختلافات] به دلیل مجبور کردن قطر برای عبور پروازهای خارجی‌اش از [حریم هوایی ایران]، جیب رژیم تهران را پر می‌کند. این [اختلافات] همچنین قطری‌ها و کسانی که در پروازهای خطوط هوایی قطر هستند در خطر قرار می‌دهد».

به نوشته وبگاه الشرق‌الاوسط، این مقام آمریکایی با بیان اینکه طی سفری که به منطقه غرب آسیا داشته فقط درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی با مقامات کویتی و قطری صحبت نکرده، افزود: «اختلافات [کشورهای] خلیج [فارس] فقط به نفع دشمنان ما بوده و به منافع مشترک ما صدمه می‌زند... اکنون بیش از هر زمانی لازم است شورای همکاری خلیج [فارس] در برابر تهدیدها متحد باشد».

شنکر در ادامه ادعاهای خود علیه تهران، گفت: «این زمانی مهمتر می‌شود که  به بحث مقابله با نفوذ شرورانه ایران در منطقه می‌رسیم. ماه قبل گام قدرتمندی را از سوی شش عضو شورای همکاری خلیج [فارس] دیدیم زمانی که از شورای امنیت خواستند محدودیت تسلیحاتی ایران تمدید شود و این، اهمیت قدرت جمعی [کشورهای] متحد خلیج [فارس] را برای پیشبرد صلح و امنیت نشان داد».

وی پیشتر نیز با اشاره به تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفته بود: «آمریکا خود را به کارزار فشار حداکثری بر ایران ملزم می‌داند. اخیراً تحریم‌های جدیدی بر این کشور اعلام شد و ما باور داریم که تحریم‌ها و اقدامات آتی علیه ایران ادامه خواهد یافت». (جزئیات بیشتر)

روابط چهار کشور عربی عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر خارجی «دونالد ترامپ» در مقام رئیس جمهور آمریکا که به عربستان سعودی انجام شد، بحرانی شد. این چهار کشور عربی پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند.

عربستان، امارات، مصر و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشورها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول