اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

دو گروه مذاکره کننده لیبیایی در مغرب از دستیابی به توافقات خبر دادند

دو هیئت از پارلمان شرق لیبی و شورای عالی حکومتی لیبی که برای مذاکره با یکدیگر از چند روز پیش در کشور مغرب به سر می‌برند نسبت به توافقات حاصل شده از این مذاکرات ابراز خرسندی کردند.

دو گروه مذاکره کننده لیبیایی در مغرب از دستیابی به توافقات خبر دادند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «سعید امغیب» عضو پارلمان لیبی (مستقر در طبرق در شرق لیبی) با ابراز خوش بینی به بیانیه پایانی جلسات گفت‌وگوی هیئت‌های لیبیایی در مغرب گفت که این نخستین گام در مبارزه با فساد و اتحاد نهادهای دولتی است.

امغیب در گفت‌وگو با پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه گفت: «بیانیه پایانی نشست مغرب و تفاهماتی که در آنجا حاصل شده است، می‌تواند نخستین گام در متحد کردن نهادهای دولتی لیبی، از بین بردن تمرکزگرایی و تعیین استاندارهایی برای تصدی پست‌های حکومتی باشد که درباره چگونگی توزیع آن توافق شده و این‌ها به خودی خود یک دستاورد بزرگ برای لیبی است».

وی در پاسخ به سوالی در مورد تضمین‌های لازم برای عملی شدن توافقات مغرب به عنوان گامی برای موفقیت نشست آینده ژنو  گفت: حداقل ما می‌توانیم توافقات حاصل شده در مغرب را مقدمه حسن نیت دو طرف بدانیم».

عضو پارلمان طبرق تنها ضامن اجرای توافق مغرب را فشار جامعه یبین المللی بر نظام ترکیه برای بیرون بردن شبه نظامیان از لیبی و توقف تلاش‌هایش برای کارشکنی در اجرای توافقات خواند و گفت: حضور هیئتی نزدیک به شورای عالی حکومتی لیبی و دولت وفاق در کشور مصر هم خودش مشکل ساز است.

امغیب ادامه داد: «حضور این هیئت در شرایط کنونی در قاهره که بنا به توصیه ترکیه انجام شده با هدف ناکام گذاشتن تلاش‌ها در نشست مغرب و متقاعد کردن مصر به حمایت از بیانیه فائز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی درباره آتش‌بس و پیشبرد انتخابات در مارس آتی است».

او در پایان گفت اگر دخالت آشکار ترکیه متوقف نشود، شانس موفقیت هر گونه گفت‌وگو یا ابتکاری بسیار اندک خواهد بود.

در همین حال «فوزی العقاب» عضو هیئتی از شورای عالی حکومتی در لیبی هم درباره حضورش در نشست‌های مغرب گفت: «ما مشترکات زیادی بین خود پیدا کردیم و در مورد موضوعات مهمی که تصور می‌کردیم غیرقابل حل هستند، اتفاق نظر زیادی حاصل شده است».

العقاب از کشورها و سازمان‌های استقبال کننده از گفت‌گو و به خصوص نمایندگی سازمان ملل در لیبی قدردانی کرد و گفت: «نمایندگی سازمان ملل در ژنو به دنبال یافتن فرمولی برای یک توافق جامع است که مکمل توافق مغرب باشد».

 از چند روز پیش تحت نظارت مغرب، هیئت‌هایی به نمایندگی از دو دولت موازی و رقیب با یکدیگر در لیبی یعنی  پارلمان لیبی ( مستقر در طبرق در شرق لیبی ) و یک هیئت از شورای عالی حکومتی ( مستقر در طرابلس در غرب لیبی ) در شهر «بوزنیقه» در جنوب رباط  پایتخت مغرب گرد هم آمدند تا با دستیابی به توافق، زمینه حل و فصل نهایی بحران لیبی و پایان جنگ داخلی در این کشور را فراهم کنند.

مذاکره کنندگان لیبیایی روز گذشته اعلام کردند که در مورد معیارها و ساز و کارهای عینی برای تصدی پست‌های حکومتی به توافق جامع رسیده‌اند.

لیبی بعد از سرنگونی دولت معمّر القذافی توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی در شرق لیبی است که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخته و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول