اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

زراعت چوب گامی برای افزایش حفاظت از جنگل‌ها است

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا گفت: زراعت چوب، گامی برای افزایش حفاظت از جنگل‌هاست و می‌تواند راه حل مناسبی پیش روی تقاضای روزافزون صنعت چوب به این ماده اولیه و همچنین عامل بازدارنده قاچاق بی‌رویه آن باشد.

زراعت چوب  گامی برای افزایش حفاظت از جنگل‌ها است

سیدابراهیم میرعمادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نکا اظهار کرد: زراعت چوب معمولا" دارای دوره بهره‌برداری کوتاه مدتی است و می‌تواند بحث حفاظتی را در جنگل‌های شهرستان نکا همچون سراسر استان افزایش دهد.

وی افزود: ایده زراعت چوب و عملی کردن آن یکی از راهکارهای‌ست که در صورت پیگیری و حمایت، می‌تواند راه حل مناسبی پیش روی تقاضای روزافزون صنعت چوب به این ماده اولیه و همچنین عامل بازدارنده قاچاق بی‌رویه آن باشد.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا با اعلام اینکه در اراضی جلگه‌ای شهرستان به دلایل مختلف کشاورزان نمی‌توانند زراعت شالی داشته باشند، خاطر نشان کرد: افراد می‌توانند در این مناطق با کاشت نهال و درخت صنوبر، حجم وسیعی چوب تولید کرده و در این بخش فعال شوند.

میرعمادی ادامه داد: احیای جنگل‌ها یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت جنگل در کشور است و جنگل‌کاری بهترین روش در افزایش سطح جنگل‌ها و احیای مناطق عاری از جنگل برای کاهش فشار بر منابع جنگلی و توسعه پایدار به شمار می‌آید.

وی با اعلام اینکه ظرفیت مصرف سالانه کشور ۱۴ میلیون مترمکعب چوب است، تصریح کرد: این مقدار در حال حاضر پنج تا شش میلیون مترمکعب است که از سه راه برداشت از سطح جنگل‌های طبیعی به خصوص جنگل‌های شمال، زراعت چوب و واردات چوب تهیه می‌شود که تابع قوانین و شرایطی است.

 میرعمادی به جایگاه زراعت چوب در جلوگیری از تخریب جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: برداشت بی‌رویه و قاچاق با توجه به اینکه به جنگل آسیب می‌رساند و باعث از بین رفتن پوشش جنگلی می‌شود، خاک را نیز بدون عایق و پوشش می‌کند که بر اثر سیلاب‌ها و باران ‌ از دسترس خارج می‌شود.

وی اضافه کرد: تولید خاک نیز مستلزم هزینه‌های زیادی خواهد بود و از طرف دیگر اثرات منفی زیست محیطی افزایش دما و غیره  را نیز در برخواهد داشت.

این مسؤول افزود: این فعالیت علاوه بر اینکه به رفع نیازها کمک می‌کند، عاملی برای صیانت از جنگل‌های طبیعی شهرستان است که امروز تحت تخریب قرار دارند؛ اما با فعال کردن این بخش و تأمین نیازهای کشور و شهرستان، مصرف کننده‌های برداشت چوب در جنگل‌ها حذف می‌شوند، بنابراین جنگل می‌تواند خود را بازپروری و احیا کند.

وی اظهار کرد:  زراعت چوب یک فعالیت اساسی در کشور و شهرستان است و دولت باید مانند سایر محصولات راهبردی با توجه به محدود بودن منابع تولید و فراوانی بازار تقاضای آن به این محصول اهمیت دهد، چون نیاز اساسی کشور به چوب را تأمین می‌کند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نکا همچنین به اهداف توسعه زراعت چوب اشاره کرد و یادآور شد: استفاده بهینه از منابع آب و خاک در راستای توسعه پایدار، صرفه‌جویی ارزی با کاهش یا حذف واردات چوب، کاستن از فشار بی‌رویه وارده بر عرصه‌های جنگلی برای تأمین چوب، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در بخش اجرا و همچنین در فعالیت‌های جنبی و صنایع مرتبط، کمک به امر دستیابی به حفاظت و صیانت پایدار از جنگل‌های طبیعی شهرستان از طریق تأمین نیازهای چوبی و تأمین چوب مورد نیاز بخش‌های مصرف کننده تولیدات چوب از مهمترین اهداف توسعه زراعت چوب است.

میرعمادی گفت: با توجه به وجود تجارب در عملیات زراعت چوب بین کشت‌کاران از گذشته دیرین تاکنون و ارتقای سطح فرهنگ اجتماعی و گسترش روزافزون مصارف چوب در کشور، باید مسؤولان و برنامه‌ریزان اجرایی توجه خاصی به امر توسعه زراعت چوب داشته باشند، زیرا تنها راه اساسی تأمین نیاز چوبی کشور از طریق توسعه زراعت چوب با کشت ارقام مناسب گونه‌های زودبازده میسر است.

وی در پایان از دستگاه‌های اجرایی شهرستان، بخشداران و دهیاران در  شهرستان نکا خواست تا  همچون گذشته همکاری و مساعدت‌های لازم با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا در اجرای موفقیت‌آمیز طرح زراعت چوب و حفاظت از جنگل‌های بی‌نظیر شهرستان را داشته باشند.

انتهای پیام/۸۶۰۰۲/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول