اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

پدرخوانده‌های سیاسی و نیروهای جوان/ چرا برنده اصلی انتخابات جوانان بودند؟

باید برنده اصلی انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی را «جوانان» دانست، ضلع قدرتمندی که حالا نه تنها دارای اعتماد به نفس است، بلکه به پختگی سیاسی رسیده و به‌دنبال اثبات بیشتری توانایی‌های خویش است.

پدرخوانده‌های سیاسی و نیروهای جوان/ چرا برنده اصلی  انتخابات جوانان بودند؟

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-رضا حیدری*: ماراتن سیاسی انتخابات مجلس شورای اسلامی با معرفی دو نماینده باقی‌مانده استان کرمانشاه به پایان رسید، اما این انتخابات را لزوماً نباید از منظر «صاحبان رای» تحلیل و تفسیر کرد، بلکه باید نگاهی به «عاملان رای» داشت. ورود هر سه نماینده لیست ائتلاف به بهارستان نشان دهنده تغییرات سیاسی جدی و ایجاد یک آرایش جدید در بین نیروهای تاثیرگذار است و باید به این مهم توجه خاص‌تری شود.

با نگاهی به شرایط سیاسی و انتخاباتی مجالس پیشین در خواهیم یافت که عمده‌ترین عامل تاثیرگذاری و رای آوری بر محور «شخصیت‌های» ذی‌نفوذ و به اصطلاح ریش‌سفید بوده است. غالب جناح بندی‌ها نیز از سوی همان‌ها صورت می‌گرفت و بخشی از این عملکرد نیز خاصیت زمانه بوده است، چرا که عموم این اشخاص جزء نیروهای نسل اولی در انقلاب بوده‌اند و از این رو خود را در بسیاری از امور ذی حق دانسته‌اند.

برآورد کلی سیاست‌ورزان کرمانشاهی این بوده که جدای از حمایت و یا عدم حمایت «پدرخوانده‌های» سیاسی، وزانت فرد مدعی حضور در انتخابات نیز یک پارامتر مهم و یا حیاتی است و از این رو حتی جریانات «اعتقادی/مذهبی» که دارای پایگاه رای تجمیعی و حمایتی هستند، معمولاً با نگاه به این موضوع آرای خود را روانه صندوق‌های رای کرده‌اند. البته حمایت ایدئولوژیک-اعتقادی بیشتر در حوزه‌ انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو خود را نشان داده است، اما نمی‌توان آن را از پارامترهای سیاسی شهرستان کرمانشاه خارج کرد.

این نوع قالب‌ بندی، یعنی حمایت پدرخوانده‌ها، کاریزمای شخصی و در نهایت حمایت ایدئولوژیک/سیاسیِ جریانات اعتقادی، عوامل اصلی تاثیرگذاری و پیروزی در انتخابات دانسته شده است. اما یک سوالی که در پایان هر انتخاباتی مطرح می‌شود این است که این نوع قالب بندی همیشگی است؟ یا این فضا تغییر کرده است؟

درک یا فهم، مسئله این است

پاسخ به این پرسش، مثبت است. قالب بندی تاثیرگذاری در انتخابات مجلس شورای اسلامی چندین سال است که تغییر و طی یک پروسه خود را نمایان کرده است. پیش از انتخابات دور هفتم مجلس شورای اسلامی همان قالب‌بندی سه ضلعی و سنتی بر معادلات استان تاثیر مستقیم داشت، اما پس از آن به مرور یک ضلع دیگر به آن اضافه شد و کم کم به عنوان عامل اصلی خود را بر سایر مولفه‌ها چیره کرد و آن هم حضور «جوانان مطالبه‌گر و آرمان خواه» بوده است.

بر خلاف پدرخوانده‌های سیاسی که غالباً نگاه مصلحتی به موضوعات دارند و تلاششان حفظ شرایط موجود و یا تغییر در افقی بلند مدت و کم دردسر است، جوانان مطالبه‌گر و آرمان‌خواه با برداشت مستقیم از مبانی انقلاب اسلامی و تحلیل آن در جغرافیای ذهنی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری، نوع دیگری از کنش‌گری سیاسی را انتخاب کرده‌اند.

در واقع جوانانی که از سال ۸۴ به بعد وارد عرصه سیاسی شدند، هرچند که شرایط اول انقلاب را «درک» نکرده‌اند اما با مداقه بر مبانی و اصول توانسته‌اند «فهم» نوگرایی از معادلات سیاسی ارائه کنند و همین امر موجب شده که سهم تاثیرگذاری آنان در هر انتخاباتی بیش از پیش شود.

البته حمایت و تاثیرگذاری جوانان و نسل جدید نیروهای سیاسی بدواً در سایه و در نقش «کاتالیزور» بوده است و رفته رفته توانسته موجبات چیرگی خود را ایجاد نماید.

به عنوان مثال در انتخابات دور هشتم، نهم و دهم این نیروها به عنوان حمایتگر و در کنار سه ضلع سنتی قرار گرفتند و میزان توان و تاثیرگذاری خود را ارزیابی کردند؛ تغییر شرایط سیاسی احمد صفری در مقابل حیدری طیب، زمان جدایی و حرکت نیروهای جوان برای اقدامات مستقل‌تر از سایرین بود، چرا که این نیروها علاوه بر اینکه ارزیابی دقیق‌تری از خود و توانشان پیدا کرده بودند، از طرفی اعتماد به نفس لازمه را هم برای بازیگری سیاسی بدست آوردند. از این رو تمام تلاششان را معطوف به چهار سال بعد کردند.

خروج از پیله، بال زدن یک پروانه!

«محمد رشیدی» آیینه تمام نمای حضور جدی نیروهای جوان و مطالبه‌گر است، در واقع شناسایی، پروردان و معرفی رشیدی بر دوش این ضلع سیاسی بود و از این رو نقش تاثیرگذاری خود را به پدرخوانده‌های سیاسی به خوبی اثبات کردند. 

با نگاهی به انتخابات انجام شده متوجه خواهیم شد که عامل اصلی پیروزی مطلق بدست آمده، ترکیبی از «کاریزمای شخصی» و حمایت «نیروهای جوان» است و دو ضلع دیگر، یعنی پدرخوانده‌های سیاسی و حمایت نیروهای اعتقادی/ایدئولوژیک کمترین اثر را داشته است؛ این تحلیل قطعاً سازگاری بیشتری با پایگاه رای «محمد رشیدی» و «ابراهیم عزیزی» چه در دور اول و دوم دارد.

از این رو به نظر می‌رسد که باید برنده اصلی انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی را «جوانان» دانست، ضلع قدرتمندی که حالا نه تنها دارای اعتماد به نفس است، بلکه به پختگی سیاسی رسیده و به دنبال اثبات بیشتری توانایی‌های خویش است.

با توجه به دستاورد خوبی که آن‌ها در این انتخابات به دست آورده‌اند، قطعاً در معادلات انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا نقش بسزایی خواهند داشت و این به معنی گذار از پدرخوانده‌های سیاسی در استان کرمانشاه و ایجاد یک افق جدید است.

*مدیر خبرگزاری فارس کرمانشاه

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول