اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت تهران میزبان وزرای خارجه سوئیس و هند و همچنین وزیر دفاع هند بود و نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه نیز به صورت ویدئو کنفرانس به ریاست روحانی و اردوغان برگزار شد.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، تهران هفته‌ای که گذشت میزبان وزرای خارجه سوئیس و هند و همچنین وزیر دفاع هند بود.

براساس اعلام قبلی وزارت خارجه سوئیس، وزیر خارجه این کشور روز شنبه ۱۵ شهریور ماه به منظور انجام سفری سه روزه و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی و همزمان با یکصدمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور به ایران سفر کرد و ابتدا به اصفهان رفت و پس از آن به تهران آمد و رایزنی‌هایی را با مقامات ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صورت داد.

 

 

علاوه بر او، «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند هم در مسیر سفرش به روسیه برای شرکت در نشست شانگهای توقفی کوتاه در تهران داشت و ظهر سه‌شنبه با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر وزیر خارجه هند به فاصله دو روز بعد از حضور «راجنات سینگ» وزیر دفاع هند در جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

 

 

منابع مطلع هندی خبر دادند، تقویت همکاری‌های دهلی نو و تهران درباره پروژه توسعه بندر چابهار و تحولات افغانستان، دو موضوع اصلی رایزنی‌های وزیر خارجه هند در ایران بوده است.

*نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه

در سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه با حضور حسن روحانی و رجب طیب اردوغان از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

*ظریف مسافر اروپا

خبرگزاری ژاپنی ان.اچ.کی در هفته‌ گذشته به نقل منابع دیپلماتیک گزارش داد که وزیر خارجه ایران اوایل هفته آینده، سفر خود به کشورهای اروپایی (بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا) را آغاز خواهد کرد.

*سازش بحرین با رژیم صهیونیستی

از دیگر تحولات اخیر اعلام عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و بحرین بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه ۲۱ شهریور ماه رسماً عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و بحرین را اعلام کرد و این سازش واکنش‌هایی را به همراه داشت.

 

 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام برقراری روابط دیپلماتیک بین منامه و تل‌آویو را اقدامی ننگین و خفت بار از سوی بحرین خواند و آن را شدیدا محکوم و اعلام کرد: حاکمان بحرین از این پس شریک جنایات این رژیم خواهند بود.(اینجا بخوانید)

 

 

در هفته‌ای که گذشت، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نشست اخیر گروه‌های فلسطینی استقبال کرد و آن را نشانه هوشمندی رهبران فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی و حامیان و همدستان این رژیم خواند.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی عنوان کرد که امارات و رژیم صهیونیستی، ایران را بزرگترین تهدید دانسته و در تلاش برای ایجاد ائتلافی هستند تا مانع رسیدن این تهدید به آمریکا شوند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین روز سه‌شنبه با بیان این ادعا که برجام به تاریخ پیوسته خواستار همراهی کشورهای اروپایی و سایر کشورها برای اعمال «تحریم‌های قدرتمند» علیه ایران شد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم بامداد جمعه گفت کشورش شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده است.

جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه رئیس‌جمهور کنونی این کشور برای رژیم صهیونیستی خطرناک است، گفت به جای آنکه ایران منزوی شود، اکنون آمریکا منزوی‌تر است.

یک نماینده مجلس سنای آمریکا به اظهارات وزیر خارجه این کشور درباره افزایش میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران واکنش نشان داد.

معاون پامپئو نیز در اظهاراتی عنوان کرد که واشنگتن در حال انجام تلاش‌های بی‌وقفه‌ای است تا ضمن حل اختلافات کشورهای عربی با قطر، نیروی منطقه‌ای متحدی برای مقابله با فعالیت‌های ایران ایجاد کند.

علیرضا میریوسفی سخنگوی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز در هفته گذشته ضمن رد لفاظی‌های آمریکایی‌ها تأکید کرد که نقش ایران در سوریه صرفاً برای کمک به مردم و دولت این کشور در مبارزه با تروریسم و احیای ثبات و امنیت است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در اظهاراتی بیان کرد که کشورش با ایران و ترکیه بر سر جلوگیری از تکرار سناریوی لیبی و عراق در سوریه اتفاق‌نظر دارند.

* نقض  قطعنامه ۲۲۳۱ توسط اعضای برجام به معنای پایان حضور ایران در این توافق

در هفته‌ گذشته وزیر دفاع انگلیس در اظهاراتی با بیان اینکه کشورش به دنبال استفاده ابزاری از محدودیت تسلیحاتی ایران است، گفت لندن فارغ از تمدید یا لغو این تحریم، هیچ مراوده نظامی با تهران نخواهد داشت.

در همین خصوص، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این اظهارات نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط اعضای برجام را به معنای پایان حضور ایران در این توافق خواند و گفت: اگر طرفی از اعضای برجام بخواهد این قطعنامه یا تعهداتش را نقض کند، پاسخ ایران متناسب خواهد بود.

 

 

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس همچنین در اظهارنظر دیگری اعلام کرد که لندن از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند زیرا این توافق امکان بهبود وضعیت در خلیج فارس را فراهم می‌کند.

وزیر دفاع انگلیس علاوه بر این اعلام کرد که لندن در ائتلاف منطقه‌ای آمریکا برای مقابله با آنچه آن را نفوذ ایران خوانده، مشارکت خواهد کرد.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس هم در هفته گذشته در پارلمان این کشور درباره مخالفت دولت با قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران و همچنین توسل واشنگتن به مکانیسم ماشه اظهارنظر کرد.

وزارت خارجه آلمان نیز در هفته گذشته اعلام کرد که وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه روز جمعه پس از دیداری در انگلستان عنوان کرده‌اند که در خصوص رد تلاش آمریکا برای پیشبرد مکانیسم ماشه علیه ایران اتفاق‌نظر دارند.

البته وزیر خارجه انگلیس در توئیتر درباره این نشست نوشت: «ایران نباید سلاح هسته‌ای بسازد. ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بماند و برجام را حفظ کند- این نتیجه جلسه تروئیکای اروپا و دیدار من با هایکو ماس و لودریان بود. ما به پاسخگو کردن ایران متعهد هستیم.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر از کشورهای اروپایی خواست با تروریسم اقتصادی آمریکا مخالفت کنند.

وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای تلاش آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل علیه ایران را «بی‌اعتبار» توصیف کرد.

در هفته گذشته وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در دیدار با وزیر خارجه کرواسی، ایجاد ائتلافی متحد علیه ایران را خواستار شد.

«گروه اطلاعاتی سوفان» هم از طرح جدید ولی‌عهد ابوظبی علیه عمان خبر داد تا از طریق فشار به مسقط بتواند این کشور را از تهران دور کرده و به سمت رژیم صهیونیستی سوق دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا در جمع هوادارانش در شهر «وینستون سیلم» بار دیگر مدعی شد چنانچه در انتخابات به پیروزی برسد ایران با او به توافق خواهد رسید. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا همچنین یک بار دیگر مدعی شد چنانچه در انتخابات ریاست ‌جمهوری به پیروزی برسد، ایران ظرف یک ماه با او به توافق خواهد رسید.

«ریچارد گلدبرگ» عضو لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی)، با نگارش یک یادداشت، به رئیس‌جمهور این کشور درباره چگونگی بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران توصیه‌هایی کرد.

یک روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی نیز در اظهاراتی بیان کرد که هدف اصلی واشنگتن از تحریم وزرای سابق لبنانی و فشار بر سیاستمداران این کشور به بهانه مقابله با فساد، تضعیف حزب‌الله و مقابله با نفوذ ایران است.

مدیر سابق بخش اطلاعات وزارت امنیت داخلی آمریکا هم فاش کرد که مقام‌های ارشد این وزارتخانه وی را تحت فشار گذاشتند تا با دستکاری در اطلاعات، درباره مداخله ایران و چین در انتخابات آمریکا گزارش کند و پس از امتناع تنزل رتبه یافت.

یک خبرنگار آمریکایی نیز در کتاب جدید خود شرح داد که یک سناتور جمهوری‌خواه پیش از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی تلاش کرده بود تا او را از این تصمیم منصرف کند.

* استقبال ایران از نشست دوحه

جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در بیانیه‌ای از گفت‌وگوهای بین الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان در دوحه استقبال و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها بدون مداخله خارجی و تفاهم جامع بین‌ افغان‌ها به نتایج مطلوب بینجامد.(اینجا بخوانید)

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز حمله تروریستی اخیر علیه کاروان حامل معاون اول رئیس جمهور افغانستان را محکوم کرد.

* خطیب‌زاده:‌ نه شکایتی از کانادا دریافت کردیم نه می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در هفته‌ گذشته در واکنش به خبر منتشر شده گفت که این وزارتخانه نه شکایتی از کانادا در رابطه با هواپیمای اوکراینی دریافت کرده و نه دریافت خواهد کرد.

*بیانیه کمیته خودخوانده اتحادیه عرب و واکنش ایران

در هفته‌ای که گذشت، «کمیته چهارجانبه عربی» (امارات، عربستان سعودی، بحرین و مصر) در حاشیه نشست اتحادیه عرب بار دیگر ادعاهای بی‌اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات عربی متحده نیز در این نشست اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد و گفت: «دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی از راه شبه‌نظامیان مسلح و گروه‌های تروریستی در برخی از کشورهای عربی همچنان ادامه دارد».

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه کمیته خودخوانده اتحادیه عرب به برخی کشورهای منطقه توصیه کرد به جای صدور بیانیه‌های بی محتوا، با منبع اصلی تهدید منطقه یعنی رژیم صهیونیستی مقابله کنند.

*واکنش‌های وزیر و سخنگو

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در توئیتی در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه که کفرگویی را جزو آزادی بیان خوانده بود، این اظهارات را مشمئزکننده خواند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پروژه سری آمریکا برای ساخت موشک‌های اتمی قاره‌پیمای جدید واکنش نشان داد.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در توئیت دیگری عنوان کرد: ترامپ سخت مشغول بازارگرمی برای فروش تجهیزات نظامی کمپانی‌های آمریکا به منطقه است.

 

 

سخنگوی وزارت خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ای که گذشت همچنین در واکنش به گزارش شورای حقوق بشر درباره وضعیت در یمن، ادعای کمک تسلیحاتی ایران به انصارالله را از اساس باطل خواند و گفت: هیچ سند اثبات شده‌ای در این باره وجود ندارد.

سعید خطیب‌زاده علاوه بر این در واکنش به ادعای مایکروسافت درباره تلاش های هکرهای ایرانی برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا تصریح کرد: برای ایران، اهمیتی ندارد چه شخصی در کاخ سفید بر سر کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اقدامات ضد انسانی دولت آمریکا در داخل و خارج از این کشور عنوان کرد: پامپئو بهتر است در آینه نگاه کند، ریاکاری کریه و زشت است، اما برای تغییر مسیر و روش هیچگاه دیر نیست.

 

 

*گفت‌وگوهای تلفنی ظریف

ظریف و همتای ارمنستانی صبح جمعه ۲۱ شهریور ماه در گفت‌و‌گویی تلفنی ضمن رایزنی درباره مناسبات دوجانبه، درخصوص مسائل قفقاز و همچنین آخرین تحولات در غرب آسیا به تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران عصر جمعه نیز در گفت‌و‌گو با وزیر خارجه سنت وینسنت از مواضع اصولی این کشور در موضوعات اخیر مربوط به قطعنامه ٢٢٣١ و همچنین رد تحرکات غیرقانونی و خلاف حقوق و مقررات بین‌المللی آمریکا قدردانی کرد.

 

 

*دیگر تحولات در حوزه سیاست خارجی

یک خبرگزاری ژاپنی نیز در هفته گذشته گزارشی نوشت که آبه شینزو نخست وزیر این کشور در سفر به تهران به مقامات ایران پیشنهاد مبادله نفت با غلات آمریکایی داده بود.

علی نجفی خوشرودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط هم رونوشت استوارنامه خود را تسلیم وزیر خارجه عمان کرد.

سید عباس موسوی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز استوارنامه خود را تقدیم الهام علی اف کرد.

سفارت ایران در جمهوری آذربایجان نیز در رد ادعاها درباره ارسال سلاح از روسیه به ارمنستان از طریق ایران اعلام کرد، هدف از این ادعاهای کاملا نادرست بر هم زدن روابط دوستانه بین تهران و باکو است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز امروز (شنبه) به اظهارات خلاف واقع یک نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان واکنش نشان داد و این اظهارات را غیرسازنده و دخالت در امور داخلی ایران خواند و خواستار اصلاح آن شد.

حسین قریبی سفیر جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا از تجدید فعالیت رسمی گروه دوستی پارلمانی ایران و برزیل در پارلمان برزیل خبر داد.

رئیس کمیته امور بین الملل پارلمان روسیه در دیدار با سفیر ایران گفت که علیرغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا، فصل جدیدی از روابط ایران و روسیه در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی در راه است.

در دیدار کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران با معاون امور بین‌الملل شرکت دولتی روس اتم بر تداوم همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز بین ایران و روسیه تأکید شد.

معاون وزیر دفاع روسیه نیز در دیدار کاظم جلالی گفت که روسیه و ایران دو کشور دوست، متحد و شریک یکدیگر هستند.

 

 

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در اظهاراتی عنوان کرد که عوامل خرابکاری در سایت غنی سازی نطنز شناسایی شده‌اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

برگزاری هفتمین نشست کمیسیون همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ایران و نیوزیلند به صورت ویدئویی به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و همتای نیوزیلندی از دیگر تحولات هفته گذشته بود و در این نشست موضوعات دوجانبه، تحریم‌ها، آخرین تحولات مرتبط با برجام و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول