اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

کارشناسان یونسکو 31 شهریور برای ثبت جهانی اورامانات به کرمانشاه می‌روند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: بازرسان یونسکو از کشور مصر برای ثبت جهانی اورامانات « 31 شهریورماه» به مدت 10 روز به کرمانشاه می‌آیند.

کارشناسان یونسکو 31 شهریور برای ثبت جهانی اورامانات به کرمانشاه می‌روند

امید قادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در خصوص اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی اورامانات، اظهار داشت: یونسکو به عنوان سازمانی با هدف حفظ هویت و میراث فرهنگی تشکلی است که همه ساله آثار شاخصی از بشریت در کشورهای مختلف را به ثبت جهانی می‌رساند.

وی به رده یازدهم کشور ایران در ثبت اثر جهانی با ۲۴ اثر اشاره کرد و گفت: در غرب ایران بیستون تنها اثر ثبت جهانی است که در سال ۸۵ این امر مهم اتفاق افتاده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه ادامه داد: با توجه به آثار مختلف در استان‌های کشور، برای ثبت جهانی رقابت‌های وجود دارد چون ثبت جهانی منطقه‌ای علاوه بر بحث‌های امنیتی، اجتماعی، فرهنگی، بحث رونق اقتصادی را با رونق گردشگری به همراه دارد.

وی اضافه کرد: در همین راستا در اواخر سال ۹۷، کارگروه ستاد رفع موانع جهانی شدن اورامانات را تشکیل دادیم جلسات متعددی برگزار شد، مهمترین موضوع آن اتمام پرونده مطالعاتی و ارسال آن به یونسکو بود که در سال ۹۸ با همکاری تمامی دستگاه‌ها عضو در ستاد و سازمان‌های مردم نهاد پرونده ارسال شد.

قادری ادامه داد: یک محدوده برای این ثبت‌جهانی تعریف شده که ۶۰ درصد آن در ۳۰۳ هزار هکتار از اراضی در محدوده پنج شهرستان در استان کرمانشاه تعریف شده و ۴۰ درصد مربوط به استان کردستان است.

وی تصریح کرد: بخشی از روستاها با حفظ بافت معماری سنتی دارای بافت ارزش تاریخی بیشتری هستند که به عنوان مکان‌های اصلی عرصه اورامانات در این پرونده معرفی شده‌اند در استان کرمانشاه ۱۲ روستا است که ۶ روستای از آن تقریبا ارزش سنتی خود را بیشتر حفظ کرده است.

این مسؤول اظهار داشت: در ارسال پرونده اینکه استان کرمانشاه نماینده جمهوری اسلامی باشد خیلی برای ما مهم بود که تحقق یافت در مرحله بعد، پذیرفتن این پرونده در یونسکو از اهم موضوعات بود که الحمدالله این هم محقق شد و در مرحله سوم حضور ارزیابان در منطقه است.

وی ادامه داد: ارزیاب یونسکو که اهل کشور مصر است ۳۱ شهریورماه به کرمانشاه می‌آید و طی ۱۰ روز تا ۱۰ مهرماه از منطقه اورامانات بازدید دارد که ۲ روز از آن به صورت هوایی است و بعد از آن از ۶ روستای منتخب بازدید میدانی خواهد داشت.

قادری با بیان اینکه نگرانی بابت این بازرسی نداریم، گفت: طبق برنامه پیش رفته‌ایم و هم‌اکنون هم تیم‌های از میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، دهیاری، فرمانداری و... در ۶ روستا برای رفع موانع مستقر هستند.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول