اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

همه ابتکارات جهادی‌ها در دل کویر/ از بازگرداندن ۲۰۰ دانش‌آموز به درس تا تأمین داروی ۱۵۰۰ بیمار

ماجرا از آنجا شروع شد که رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۵، در جلساتی که با مسئولین وقت داشتند، توصیه کردند کاری کنید که آسیب‌های اجتماعی به مفاسد اجتماعی تبدیل نشود، این را هم گفتند که فرصت برگزاری جلسه گذشته و باید فکر و اقدام شود.

همه ابتکارات جهادی‌ها در دل کویر/ از بازگرداندن ۲۰۰ دانش‌آموز به درس تا تأمین داروی ۱۵۰۰ بیمار

خبرگزاری فارس-بیرجند؛ ماجرا از آنجا شروع شد که رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۵، در جلساتی که با مسئولین وقت داشتند، توصیه کردند کاری کنید که آسیب‌های اجتماعی به مفاسد اجتماعی تبدیل نشود، این را هم گفتند که فرصت برگزاری جلسه گذشته و باید فکر و اقدام شود.

 این سخنان رهبر انقلاب بیش از مسئولین، مخاطبین خود را در میان جوانان دانشجویی یافت که تصمیم گرفتند در پاسخ به دغدغه ولایت «جمعیت دانشجویی امام حسن(ع)» را با هدف ایفای نقش مؤثر در رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی و انجام امور خیریه‌ای توسط شبکه فعال گروه‌های جهادی تشکیل دهند.

اوایل سال ۹۶ و پس از ایجاد ۹ معاونت آموزش، سازندگی، بهداشت و درمان، تعلیم و تربیت، آسیب‌های اجتماعی، کارآفرینی، فرهنگی، مددکاری و شناسایی، جمعیت شکل بیشتری یافته و علاوه بر دانشجویان دانشگاه تهران، دانشجویان دانشگاه‌های دیگر از جمله خراسان‌جنوبی را به خود جذب کرد.

حالا این روزها پس از گذشت حدود سه سال از شروع به کار فعالیت این جمعیت در خراسان‌جنوبی، «سیدجواد موسوی‌خواه» از دانشجویان جهادگر و فعالان فرهنگی و اجتماعی استان خراسان‌جنوبی مسئولیت این جمعیت در استان را به عهده گرفته که فعالیت این گروه با ابتکار اعضای فعال این جمعیت در روزهای کرونایی امسال نمود بیشتری به خود گرفته و آن را از سایر گروه‌های جهادی فعال در این عرصه متمایز کرده است.

به سراغ «موسوی‌خواه» رفتیم تا با او در مورد چگونگی شروع به کار و فعالیت جمعیت امام حسن(ع) در سه سال گذشته و فعالیت‌های متمایز این جمعیت در ایام شیوع ویروس کرونا به گفت‌وگو بنشینیم.

فارس: فعالیت جمعیت امام حسن(ع) در خراسان‌جنوبی چگونه آغاز شد؟

موسوی‌خواه: فعالیت این جمعیت در خراسان‌جنوبی بعد از ایجاد هسته اولیه آن در تهران ابتدا با ۲۰ نفر و عمدتاً هم دانشجویانی که فارغ‌التحصیل شده و کمی از کار جهادی فاصله گرفته بودند شروع شد، هسته اولیه کار با این تعداد که ایده‌پردازان خوبی هم بودند شکل گرفت که امروز پس از گذشت سه سال این تعداد به ۱۲۰ نفر رسیده است.

دانش‌آموزانی که با همت جهادی‌ها به درس بازگشتند

فارس: یکی از طرح‌‌های متمایزی که جمعیت امام حسن(ع) به عنوان یک جمعیت جهادی به آن ورود کرد، طرح «مهر و ماه» بود، از جزئیات این طرح بگویید.

موسوی‌خواه: طرح «مهر و ماه» یک طرح متفاوت بود که پنج محور را دنبال می‌کرد، در این طرح ابتدا برای دانش‌آموزان مناطق محروم که در شرف ترک تحصیل بودند به خصوص در منطقه هدف یعنی روستای حاجی‌آباد، پشتیبان تحصیلی در نظر گرفتیم و در کنار آن برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت تشویق آن‌ها برای ادامه تحصیل را در دستور کار قرار دادیم که نتایج خوبی هم به دنبال داشت.

خانواده‌های دانش‌آموزان هم تحت حمایت قرار گرفتند

علاوه بر این در معاونت آسیب‌های اجتماعی جمعیت، برای خانواده این دانش‌آموزان نیز که عمدتاً درگیر آسیب‌های اجتماعی بودند برنامه‌ریزی کردیم تا با آموزش روش‌های درآمدزایی و کارآفرینی به بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی آن‌ها کمک کنیم که این اقدام یک روش غیرمستقیم برای کاهش درگیری فرزندان دانش‌آموز این خانواده‌ها با آسیب‌های اجتماعی بود، برای تقویت روابط اجتماعی این دانش‌آموزان نیز در قالب برنامه‌های جمعی و گروهی فعالیت‌هایی طراحی شد.

فارس: روند شناسایی این دانش‌آموزان چگونه بود و اکنون چه تعداد دانش‌آموز تحت حمایت هستند؟

موسوی‌خواه: شناسایی این افراد با کمک معتمدین حاجی‌آباد به عنوان شورای محل و همکاری آموزش و پرورش و خیریه‌های محل انجام شد، ابتدا ۱۳۰ دانش‌آموز شناسایی شد و امروز هم ۲۰۰ دانش‌آموز تحت حمایت هستند.

این برنامه حدود ۱۸ ماه اجرا شد و برای دانش‌آموزانی که رشد داشتند نیز جشن پایان تحصیل برگزار کردیم، در طول سال هم برنامه‌های گوناگونی برگزار کردیم که در خلال این برنامه‌ها توزیع لوازم‌التحریر و بسته خلاقانه برای آموزش درآمدزایی بین دانش‌آموزان انجام شد.

در حال حاضر در بیرجند و حومه، ۱۲ منطقه حاشیه‌نشین جزو مناطق هدف ما هستند که با توجه به تجربیات کسب‌شده از این طرح، این اقدامات توسط امام جماعت هر منطقه پیگیری می‌شود.

«همسفره با همسایه» کرامت نیازمندان را حفظ کرد

فارس: فعالیت‌های جمعیت از آغاز شیوع ویروس کرونا چگونه بوده است؟

موسوی‌خواه: یکی از فعالیت‌های ما در دوران شیوع ویروس کرونا، طرح «همسفره با همسایه» بود، در این طرح در کنار سایر گروه‌های فعال که بسته غذایی توزیع می‌کردند، سایتی را طراحی کردیم که بعداً این طرح الگوی کشوری هم شد.

هدف ما در این طرح حفظ آبروی فرد نیازمند بود، به‌طوری که در هر یک از ۱۲ منطقه هدف چند فروشگاه اعم از نانوایی، خوار و بار فروشی و غیره شناسایی شد که درصد تخفیفی به نیازمندان می‌دادند، از آنجا که هدف ما تداوم این طرح بود، تصمیم گرفتیم از طریق کارتی که استفاده از آن محدود به کارتخوان فروشگاه‌های مذکور بوده و در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار داده می‌شود مایحتاج اساسی آن‌ها را تأمین کنیم که اعتبار کارت هم از طریق کمک‌های مردمی، مساعدت بنیاد مستضعفان و منابع جمعیت تأمین می‌شود.

تأمین داروی ۱۵۰۰ بیمار نیازمند

در بحث نیاز دارویی برخی بیماران نیازمند هم ورود کردیم و با مذاکره با برخی داروخانه‌ها تاکنون به تأمین داروی هزار و ۵۰۰ بیمار کمک کردیم که انشاالله تا چند ماه آینده همه ۱۲ منطقه را پوشش خواهیم داد.

فارس: مشارکت مردم و اهالی محل در این طرح‌ها چگونه بوده است؟

موسوی‌خواه: بنای ما در اجرای این طرح‌ها تأکید ما بر ظرفیت‌های محلی است که تاکنون نیز همینطور بوده است، مردمی که دغدغه‌مند همسایه‌های خود در محله هستند حتی در حد پخت یک وعده غذای گرم، می‌توانند به ما کمک کنند.

فارس: یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب، کمک آبرومندانه به نیازمندان بود، در طرح‌های جمعیت به این مسئله چقدر توجه شده است؟

موسوی‌خواه: قبل از شکل‌گیری این طرح و شیوع ویروس کرونا، طرح «نان کریمان» که توزیع نان بین نیازمندان بود را داشتیم، اما بعد از سخنان رهبر انقلاب در خصوص مواسات و کمک آبرومندانه و مؤمنانه، بعد از یک ماه مشورت و مطالعه تصمیم گرفتیم کمک‌ها به‌صورت کارت اعتباری باشد تا به حفظ آبروی نیازمندان کمک شود.

متکدیان محله هم تحت پوشش قرار گرفتند

علاوه بر این دنبال ایجاد یک ساز و کار و سیستم خدمت‌رسانی کارآمد بودیم تا بعد از کرونا هم به روال خود باقی بماند، یکی از نکات جالب این طرح این است که حتی افراد متکدی هم تحت پوشش آن قرار می‌گیرند به‌طوری که با مراجعه به امام جماعت مسجد و تعیین نوع خدمتی که باید دریافت کند به ما معرفی شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

فارس: چه هدف و چشم‌اندازی را در بحث محرومیت‌زدایی و حمایت از محرومیت در جمعیت امام حسن(ع) ترسیم کرده‌اید؟

موسوی‌خواه: این جمعیت به نام مبارک امام حسن(ع) است که اعتقاد داریم کریم اهل بیت(ع) هستند، تبعاَ دید ما نیز این است که در کمک به محرومین و نیازمندان نیاز به کرامت و سیره این امام بزرگوار داریم و سرلوحه اهداف و فعالیت‌های ما نیز حدیثی از ایشان هست که نقل به مضمون می‌فرمایند که کمکی به نیازمند مثمرثمر هست که قبل اینکه آبرویش به خطر بیفتد به او برسد چراکه کمکی که ختم به منت و ریختن آبروی او شود احسن نیست.

جوانان به دنبال فعالیت مؤثر هستند

خوشبختانه امروز علم و بیرق زیادی برای کمک به نیازمندان بلند شده است، اما یکی از دلایلی که جوان‌ها جذب مجموعه ما می‌شوند به خاطر سازماندهی و فعالیت مثبت و مؤثر اجتماعی برای نیازمندان است.

فارس: سخن پایانی

موسوی‌خواه: جمعیت امام حسن(ع) در استان خراسان‌جنوبی بنا به رسالت خود در رفع آسیب‌های اجتماعی برنامه مشترکی با معاونت اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی دارد، علاوه بر این در مورد موضوعاتی چون اعتیاد، طلاق و ازدواج آسان، جشنواره‌ای در سطح استان خواهیم داشت که هدف ما از برگزاری این جشنواره‌این است که مردم خود برای حل معضلات اجتماعی پای کار بیایند.

آسیب‌های اجتماعی با ورود مردم حل می‌شود

زمانی می‌شود آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد و حل کرد که مردم و جامعه نسبت به آن دغدغه داشته باشند، به طور مصداقی در موضوع اعتیاد با دیوارنویسی و تبلیغات تلویزیونی نمی‌شود معتادی را ترک داد، چراکه وقتی که بازده کمپ‌ها برای ترک اعتیاد سه تا پنج درصد است پس راهکار عملی برای حل این معضل نبوده و نیست و راه حل این هست که خود مردم ابتکار عمل را به دست گرفته و برای کاهش این آسیب‌ها به میدان بیایند.

انتهای پیام/3403/ج/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول