اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

کلاف سردرگم مسکن مهر در سمنان/ تعیین تکلیف مسکن مهر؛ اولویت نخست

در حالی که مسؤولان استان سمنان، تحویل هر چه سریع‌تر واحدهای مسکونی مهر که نیمه‌تمام مانده، را از مطالبات به‌حق و قانونی مردم می‌دانند و وعده داده بودند باید پرونده مسکن مهر در سال ۱۳۹۸ بسته شود؛ اما هنوز این پرونده بسته و قول‌ها محقق نشده است.

کلاف سردرگم مسکن مهر در سمنان/ تعیین تکلیف مسکن مهر؛ اولویت نخست

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: بر اساس آخرین اطلاعات موجود، سمنان ششمین استان پهناور کشور ازنظر «وسعت» محسوب می‌شود و البته بالغ‌بر ۷۰۲ هزار نفر نیز جمعیت دارد؛ این آمارها به‌خوبی نشان می‌دهد که چینش جمعیتی و تراکم انسانی در استان سمنان تا چه اندازه پراکنده است.

از مجموع جمعیت استان سمنان، ۵۵۰ هزار نفر را جمعیت شهری تشکیل می‌دهند که طبق اعلام مسؤولان استانی، ۱۷۸ هزار نفر در بافت فرسوده سکونت دارند و این زنگ خطری برای مواقع بحرانی محسوب می‌شود.

دولت‌های نهم و دهم کوشیدند علاوه بر رفع نیازهای جدید مردم استان سمنان در حوزه مسکن، بخشی از این بافت فرسوده را نیز در قالب طرح «مسکن مهر» سامان دهند؛ اما این طرح در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دستخوش ناملایماتی شد و موانع متعددی همچنان نیز بر سر راه تکمیل طرح‌های مسکن مهر دیده می‌شود.

نارضایتی مردم از برخی پیمانکاران و تعاونی‌های سازنده واحدهای مسکن مهر در استان سبب شد تا شورای مسکن استان سمنان تصمیم بگیرد قراردادهای پیمانکارانی که توان تکمیل طرح‌های مسکن مهر را ندارند، لغو کند و البته این مصوبه هم به‌طور کامل هنوز اجرایی نشده است.

تلنگری برای بازگشت به قول‌های گذشته

در طول سالیان گذشته، همواره یکی از برنامه‌های مهم در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان، فرمانداری‌های تابعه و جلسه‌های شورای مسکن استان و شهرستان‌ها، مسأله مسکن مهر بوده است.

رفع مشکلات مسکن مهر در شهرستان‌های مختلف استان سمنان امروز به‌عنوان یک مطالبه عمومی مردم، به توجه و حمایت ویژه نیاز دارد.

بازخوانی وعده‌های مسؤولان استان سمنان می‌تواند تلنگری برای بازگشت به قول‌های گذشته باشد

بحث‌های متعددی در کنار نیمه‌کاره ماندن واحدهای مسکونی مهر نظیر مشکلات فاضلاب، فضای سبز و فضاهای آموزشی مطرح است که باید به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

گرچه مسؤولان استان سمنان می‌گویند که موارد و مشکلات موجود در حوزه مسکن مهر در استان سمنان احصا شده و برای رفع این کمبودها و نواقص، تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت؛ اما هنوز راه بسیاری تا رفع مشکلات باقی است و در این مسیر، بازخوانی وعده‌های مسؤولان استان سمنان می‌تواند تلنگری برای بازگشت به قول‌های گذشته باشد.

میامی و مشکلاتی که هنوز دیده می‌شود

دو سال پیش، احمد ملایری، فرماندار شهرستان میامی در جلسه شورای مسکن شهرستان‌های میامی و شاهرود که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان برگزار می‌شد، گفته بود: مشکلات و کمبودهای پروژه‌های مسکن مهر میامی به‌صورت کامل بررسی و احصا شده است.

او ادامه داد: با تلاش‌ها و اقدامات مستمر، کمبودها و موانع موجود در مسکن مهر میامی در حال رسیدگی و برطرف شدن است.

این در حالی است که با گذشته بیش از دو سال از بیان این سخنان، هنوز گلایه‌های متعددی در حوزه مسکن مهر در شهرستان میامی به خبرگزاری فارس می‌رسد و شماری از واحدهای مسکونی هنوز تحویل نشده است.

شاهرود و دغدغه‌ای که باقی است

منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان دو سال پیش در همان جلسه شورای مسکن شهرستان‌های میامی و شاهرود گفته بود: اقدامات و امور اداری لازم برای تعیین پیمانکار و اجرای پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر شاهرود هر چه سریع‌تر باید انجام شود.

او ادامه داد: مطالبات قبلی پیمانکاران مسکن مهر شاهرود بررسی شده و پرداخت و رفع مشکلات آنها در دستور کار قرار خواهد گرفت و در صورت کوتاهی و قصور پیمانکاران فعلی برای تکمیل طرح‌های محوله، بررسی‌های لازم انجام و نسبت به انتخاب پیمانکار جدید اقدام شود.

هنوز شمار زیادی از واحدهای مسکن مهر در شهرستان شاهرود نیمه‌کاره مانده یا دارای مشکلات اساسی است؛ برخی پیمانکاران هم می‌گویند طلب‌هایشان به‌طور کامل وصول نشده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان تأکید کرده بود: با توجه به استقلال اداره کل راه و شهرسازی شرق استان، نیاز است تا با اختیارات موجود، در کمترین زمان ممکن نسبت به حل مشکلات مسکن مهر شاهرود اقدام کند.

این سخنان هم در حالی مطرح شد که هنوز شمار زیادی از واحدهای مسکن مهر در شهرستان شاهرود نیمه‌کاره مانده یا دارای مشکلات اساسی است؛ برخی پیمانکاران هم می‌گویند طلب‌هایشان به‌طور کامل وصول نشده است.

۹۸ گذشت و این پروژه‌ها تمام نشد!

در شورای مسکن استان سمنان که ۹ مرداد ۱۳۹۸ به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در سالن جلسات ساختمان شماره ۲ استانداری سمنان برگزار شد، بر لزوم تسریع در عملیات اجرایی و اتمام پروژه‌های مسکن مهر در استان سمنان تا پایان سال ۹۸ با عنایت به تأکیدات و برنامه‌های دولت تأکید شده بود.

در همان نشست، مقرر شده بود تا مشکلات مربوط به صدور پایان کار، انعقاد قرارداد اجاره عرصه و صدور اسناد اعیانی پروژه‌های مسکن مهر به‌ویژه تعاونی‌ها مورد بررسی قرار گیرد و به‌سرعت رفع شود.

شورای مسکن استان سمنان: قراردادهای پیمانکارانی که توان تکمیل طرح‌های مسکن مهر را ندارند، لغو می‌شود

بررسی‌ها نشان می‌دهد گرچه سال ۱۳۹۸ هم تمام شده و ماه ششم سال بعد هم به پایان نزدیک می‌شود، اما هنوز پرونده مسکن مهر در استان سمنان باز بوده و مصوبه شورای مسکن استان سمنان به مرحله اجرا نرسیده است.

هماهنگی پیمانکاران با دستگاه‌های اجرایی مربوطه برای تکمیل مسکن مهر در استان سمنان یکی از موارد مهمی بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت و البته تاکنون رهاورد خاصی در این بخش برای مردم حاصل نشده است.

وعده افتتاح ۱۰۰۰ واحدی که عملی نشد

اما حسین دهقان، مدیرکل مسکن و شهرسازی استان سمنان ۱۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد وضع واحدهای مسکونی مهر در استان سمنان گفته بود: افتتاح واحدهای باقیمانده این بخش در استان به‌صورت پراکنده انجام می‌شود و به‌مرور زمان واحدهای مسکونی مهر باقیمانده را در استان افتتاح می‌کنیم.
مدیرکل مسکن و شهرسازی استان سمنان با بیان اینکه بیش از یک هزار واحد مسکونی مهر در این استان در مرز افتتاح قرار دارد، تصریح کرد: کارهای لازم در این زمینه در حال انجام است.

دهقان اضافه کرد: هر زمان که بلوک موردنظر تکمیل شود، واحدهای مسکونی مهر را به متقاضیان تحویل خواهیم داد.

بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد وعده افتتاح یک هزار واحد مسکونی مهر در استان سمنان از سال ۱۳۹۷ تاکنون هنوز عملی نشده است.

رونق ساخت‌وساز؛ خواست آقای معاون از مدیرکل

اما منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان یازدهم خردادماه سال ۱۳۹۸ در آیین معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان که در این اداره کل برگزار شد، اظهار کرده بود: مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان نیاز است تا پیگیری اقدامات، طرح‌ها و پروژه‌های استان را در دستور کار قرار دهد و در بخش شهرسازی نیز این اداره کل نقش و وظایف بسیار مهم و خطیری را بر عهده دارد.

فخری عنوان کرده بود: رونق ساخت‌وساز در استان سمنان بحث بسیار مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد و از ظرفیت‌های کمیسیون ماده پنج و بخش خصوصی به صوت ویژه استفاده شود.

ابلاغ آقای وزیر؛ همچنان در مسیر اجرا!

حسین دهقان، مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان هم در همان مراسم، اولویت کاری‌اش را اجرای تکالیف وزیر راه و شهرسازی دانست و بیان کرد: طبق ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، باید پرونده پروژه مسکن مهر در تمام شهرها بسته شود و این امر در اولویت کاری است.

وی با بیان اینکه این پروژه باید در همه شهرها «به‌زودی» تعیین تکلیف شود، ادامه داد: این طرح از مطالبات به‌حق و قانونی مردم است و طبق اعلام وزیر در سال ۹۸ باید پرونده مسکن مهر در سراسر کشور بسته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان بیان کرد: امیدواریم با همکاری همه مسؤولان استان سمنان، باقیمانده واحدهای مسکن مهر به‌زودی به پایان برسد و اتمام طرح مسکن مهر را اعلام کنیم.

تعیین تکلیف مسکن مهر؛ اولویت نخست

حسین دهقان، مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان اما بار دیگر در گفت‌وگویی با فارس که بیستم خردادماه ۱۳۹۸ منتشر شد، اظهار کرده بود: اولویت‌های راه و شهرسازی استان سمنان منطبق بر کارویژه‌های وزارت راه و شهرسازی بوده و اولویت نخست ما تعیین تکلیف پروژه‌های مسکن مهر باقیمانده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان ادامه داد: این پروژه‌ها به‌سرعت باید تعیین تکلیف شود و زیرساخت‌های موردنیاز سایت‌های مسکن مهر نیز باید با همکاری سایر نهادهای مسؤول احداث شود.

واحدهایی که متقاضی ندارد

حسین دهقان این بار در ۲۹ خردادماه سال ۱۳۹۸ در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر اینکه ۳۱۲ واحد مسکن مهر در گرمسار فاقد متقاضی است، اظهار کرد: این واحدها خودمالک شده است و ۷۲ واحد را شرکت متقاضی درخواست کرده است.

وی تصریح کرد: با همین وجود نیز ۲۴۰ واحد فاقد متقاضی در شهرستان گرمسار وجود دارد که برای آن هم برنامه داریم و به واحدهای خودمالکی تبدیل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان با اشاره به اینکه ۱۶۰ واحد مسکن مهر در شهرستان سمنان فاقد متقاضی است، اضافه کرد: این پروژه حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیگیر هستیم تا تعیین تکلیف شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد گرچه سال ۱۳۹۸ هم تمام شده اما هنوز پرونده مسکن مهر در استان سمنان باز بوده و مصوبه شورای مسکن استان سمنان به مرحله اجرا نرسیده است

 

دهقان با تأکید بر اینکه ۱۰۰ واحد مسکن مهر در قالب پروژه‌های تعاونی وجود دارد، تصریح کرد: پرونده این واحدها حقوقی شده است و در مراجع قضایی جریان دارد و پیگیری آن را در اولویت کارمان قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۶ واحد مسکن مهر در دامغان وجود دارد، اضافه کرد: ۹۰ واحد آن آماده تحویل است و تعدادی باقی مانده و پیمانکار در آن کار می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان با بیان اینکه ۳۰۰ واحد مسکونی مهر دیگر نیز فاقد متقاضی است، تصریح کرد: رایزنی می‌کنیم تا این واحدها تعیین تکلیف شود.

دهقان با تأکید بر اینکه ۱۱۲ واحد هم پروژه بهزیستی دامغان در قالب هشت بلوک است که باید به سرانجام برسد، اضافه کرد: پنج بلوک آن تکمیل شده و سه بلوک آن باقیمانده است و پرونده آنها هم در مراجع قضایی در دست پیگیری است.

دلایل تأخیر چرا اعلام نمی‌شود؟

۲۴ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ هم در نشستی با شماری از مدیران استانی در ارتباط با وضع پروژه‌های باقی‌مانده مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان بحث و تبادل نظر شده بود.

در آن نشست، با دستور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان، دلایل تأخیر در تکمیل طرح مسکن مهر در برخی از نقاط استان سمنان به‌زودی اعلام خواهد شد.

این در حالی است که رسانه‌ها تا امروز گزارشی متقن و مستند از دلایل تأخیر در تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر در استان سمنان دریافت نکرده‌اند.

روند تکمیل سرعت گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان هم ۲۴ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ در نشست شورای مسکن استان سمنان در سالن جلسات ساختمان شماره ۲ استانداری سمنان گفته بود: روند تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مسکن مهر در برخی از شهرستان‌های استان با همکاری و تلاش دستگاه‌های اجرایی مربوط باید سرعت گیرد.

منوچهر فخری خاطرنشان کرده بود: با ارزیابی‌های دقیق باید مشخص شود که دلایل تأخیر در تکمیل این طرح ساخت مسکن در استان چه بوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ادامه داد: مدت زمان ساخت و تکمیل مسکن مهر بر اساس رویکردهای فنی، ۱۸ ماهه است و نقص در تکمیل نشدن تعدادی از این واحدها باید هرچه سریع‌تر برطرف شود.

۴۰۰۰ واحد مسکن مهر؛ همچنان تعیین تکلیف نشده!​

فخری، معاون عمرانی استاندار سمنان می‌گوید: بر اثر افزایش فزاینده قیمت مسکن و زمین، امروز توان مالی افراد جامعه و به‌خصوص جوانان و قشر آسیب‌پذیر و کم‌درآمد به‌طور محسوسی کاهش پیدا کرده است.

او ادامه می‌دهد: چهار هزار واحد مسکونی مسکن مهر در استان همچنان تعیین تکلیف نشده و دارای مسائل و مشکلاتی است.

پیگیر همه مشکلات هستیم!

اما در حوزه تحت مدیریت اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان، دو شهرستان و هفت شهر با وسعت ۵۱ هزار کیلومترمربع معادل ۵۳ درصد از کل وسعت استان قرار گرفته که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۲۵۷ هزار نفر را شامل می‌شود.

امیر عمیدی، مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان دهم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ در بررسی وضع واحدهای مسکن مهر در شرق این استان، با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده برای طرح مسکن مهر گفت: با تلاش‌های انجام‌شده، فقط ۳۴ واحد از مجموع ۳۱۸ واحد مسکن مهر باقی‌مانده که تا پایان سال ۹۸ تکمیل خواهد شد.

مدت زمان ساخت و تکمیل مسکن مهر بر اساس رویکردهای فنی، ۱۸ ماهه است

وی ادامه داد: پیگیری مشکلات همه مسکن‌های مهر باقی‌مانده در شرق استان که دو هزار و ۷۰۰ واحد است، ادامه دارد. 

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان افزود: با پیمانکاران جلسه داشتیم و در مباحث حقوقی هم وارد شدیم تا مشکلات رفع شود؛ افزایش تسهیلات تا ۴۵ میلیون تومان داده شده تا همه پروژه‌ها عملیاتی و تحویل مردم شود.

۲۴۱۹ واحد در شرق سمنان؛ نیمه‌تمام

امیر عمیدی، مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹ نیز در دیدار با استاندار سمنان گفته بود: در زمان تفکیک ادارات کل راه و شهرسازی استان در سال ۹۷، تعداد دو هزار و ۷۰۳ واحد نیمه‌تمام مسکن مهر به این اداره کل واگذار شد که از این تعداد، ۲۸۴ واحد تا پایان همان سال تکمیل و به متقاضیان تحویل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان گفت: دو هزار و ۴۱۹ واحد نیز به‌صورت نیمه‌تمام باقی‌مانده که از این تعداد ۹۱۸ مورد دارای پرونده حقوقی بوده و ۶۰۴ واحد نیز زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

عمیدی ادامه داد: ۸۳۳ واحد از واحدهای نیمه‌تمام خود مالک مسکن مهر شاهرود بدون متقاضی است که اکثر این پروژه‌ها با ۳۰ یا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است و این اداره کل تلاش دارد تا با انجام اقداماتی این واحدها را تعیین تکلیف کند.

او تصریح کرد: ۳۴ واحد از پروژه‌های در دست احداث این اداره کل در مسکن مهر متعلق به مددجویان سازمان بهزیستی است که به دلیل عدم پرداخت تعهدات مالی این عزیزان عملیات ساخت این واحدها با مشکلاتی همراه شده بود.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان گفت: بر اساس استقراض مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از محل درآمدهای سازمان ملی مسکن، عملیات تکمیل این واحدها به‌زودی به پایان خواهد رسید و لازم است تا اداره کل بهزیستی استان سمنان به‌منظور تحویل واحدهای مورداشاره نسبت به انجام تعهد خود مبنی بر پرداخت ۱۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی اقدام کند.

اما عمده مشکلات کجاست؟

علی‌اصغر خانی، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس و عضو کمیسیون عمران خانه ملت در این زمینه می‌گوید: افزایش چشمگیر قیمت زمین یکی از مشکلات بوده و متأسفانه قیمت زمین در سال‌های گذشته بسیار بالا رفته و جهشی غیرقابل قبول داشته است.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی هم از موارد دیگری است که خانی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: بالا بودن قیمت تجهیزات و مصالح ساختمانی از دیگر مشکلات است.

گرانی مصالح و نبود نقدینگی در دست جامعه هدف عمده مشکل است

تسهیلات مسکن مهر هم مشکل دیگری است که این عضو کمیسیون عمران خانه ملت به آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: سود ارائه‌شده در پروژه مسکن مهر در بالاترین حالت ممکن، حدود ۹ درصد بود؛ از این‌رو، این‌ رویکرد بانک‌ها قابل قبول نیست.

حسین ابراهیمی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان نیز در همین زمینه به فارس می‌گوید: گرانی مصالح و نبود نقدینگی در دست جامعه هدف عمده مشکل بوده و قیمت مصالح ساختمانی دو تا سه برابر شده است.

او می‌گوید: برخی برای پرداخت اقساط مسکن خود دچار مشکلاتی هستند و باید اقساط تسهیلات کاهش یابد تا مردم توان پرداخت داشته باشند و آورده خود را زودتر تکمیل کنند.

دولت اقدام جدی کند

بررسی سخنان مسؤولان و کارشناسان حوزه مسکن نشان می‌دهد که گره کور تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی مهر که نیمه‌تمام مانده‌اند، تنها به دست دولت باز می‌شود.

مسکن مهر نیازمندی عزمی راسخ و جهشی در برنامه‌ریزی‌هاست تا هر چه سریع‌تر به دست مردمی برسد که سال‌ها منتظرند و هر روز در شرایط نامساعد اقتصادی کنونی، بیش از گذشته فشار روی آنها وارد می‌آید.

انتهای پیام/۷۴۰۰۴/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول