اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

تواتر مشکلات زنان سرپرست خانوار؛ «فارس من» برای پیگیری مشکلات آنها چه کرد؟

چالش‌ها و مشکلات حقوقی زنان سرپرست خانوار در ایفای شأن مادری از جمله داغ‌ترین سوژه‌های «فارس من» است. این گزارش مرور پیگیری‌هایی است که برای آن انجام شده است.

تواتر مشکلات زنان سرپرست خانوار؛ «فارس من» برای پیگیری مشکلات آنها چه کرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس، خانواده مهمترین کانون‌ اصلی نهاد اجتماعی و محلی برای رشد و بالندگی فرزندان است، حال وقتی زنی به هر دلیلی همسرش را از دست می‌دهد و یا جدا می‌شود با مفهوم سرپرست خانوار آشنا شده و تبدیل به مادری از جنس پدر می‌شود. حالا او باید بدون حمایت یک مرد، سرپرستی فرزندش را بر عهده می‌گیرد و همواره درصدد تلاش برای ایجاد تقارن در زندگی و مراقبت از فرزندانش است.

 

حال  در این مسیر پرفراز و نشیب، درددل مادرانی به گوش می‌رسد که علاوه بر حضانت فرزندشان و خلأهایی که پیش‌رویشان وجود دارد، نادیده‌ گرفته شدن شأن مادری‌ است که روح‌شان را خدشه‌دار می‌کند. 

مادرانی که توان امضای رضایت‌نامه برای عمل جراحی فرزندشان را ندارند، مادرانی که هزینه سنگین ثبت‌نام فرزندانشان را متقبل می‌شوند اما حق امضای اسناد مالی را ندارند، مادرانی که کارهای بانکی فرزند صغیرشان را نمی‌توانند انجام دهند، مادرانی که در تصمیم‌گیری‌های آینده مالی فرزندانشان بی‌اختیارند، مادرانی که نگهداری و تربیت فرزندانشان را برعهده دارند اما مانند باغبانی هستند که باغی را برای پرورش به آنها داده‌اند اما ملزومات این کار و اختیارش در دستان دیگری است، مادرانی با مسؤولیت و تکالیف گسترده اما امکانات بسیار محدود!   

 

بله اینها از دغدغه‌های زنان سرپرست خانوار و سردبیران «فارس من» است که با ثبت سوژه‌ای درباره «مشکلات حقوقی زنان سرپرست خانواده در ایفای شأن مادری» که نزدیک به هزار حامی را با خود همراه کرد، خواستار پیگیری خبرنگاران فارس از رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و مسؤولین امر شدند. 

 

 خبرنگاران فارس هم عمده‌ترین مطالبات این عزیزان از جمله بازتعریف حضانت، تفکیک دقیق دایره اختیارات در حضانت و ولایت، گسترش اختیارات در حضانت و امکانات اخذ اختیارات بیشتر مادر در حضانت را از مسؤولین مربوطه پرس‌وجو کرده‌اند که در زیر به پاره‌ای از آنها می‌پردازیم.

در این زمینه خبرنگار فارس، میزگردی با موضوع بررسی مشکلات حقوقی مادران سرپرست خانواده با حضور شهره پیرانی همسر شهید رضایی‌نژاد و سارا هوشمندی، فعال رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی درباره تعارض بین حضانت، ولایت و شأن مادری، داشت. پیرانی در این میزگرد در مورد اینکه بعد از فوت پدر دادگاه به صورت مجزا برای هر مادر تصمیم بگیرد که آیا این مادر صلاحیت نگهداری از بچه را دارد یا نه، گفت: اگر مادر صلاحیت دارد و قرار است حضانت به او داده شود؛ به صورت کامل واگذار شود و بخشی از اختیارات در قالب ولایت از او گرفته نشود. 

هوشمندی در ادامه صحبت پیرانی افزود: در قانون، مادر برای حضانت سزاوارتر تشخیص داده شده است چرا؟ به خاطر احساسات، شفقت و مهربانی که به فرزند خود دارد. چرا این شفقت و مهربانی و اینکه مادر در هر شرایطی صلاح و بهترین چیز را برای فرزند خود می‌خواهد در باقی اختیارات هم به مادر داده نشود؟

پیرانی هم در پاسخ به سؤالی که حتی اگر همسر هم در قید حیات باشد و یا پدر و مادر همچنان با هم زندگی کنند باز هم مادر به تنهایی نمی‌تواند اجازه عمل جراحی برای فرزندش را بگیرد، گفت: اصل این موضوع دردناک است که مادر حتی درباره درمان فرزندش هم نمی‌تواند تصمیم بگیرد. تفاوت این است که وقتی پدر به هر دلیلی در قید حیات نیست، گرفتن اجازه ولی‌قهری، مخصوصا اگر شرایط اورژانس باشد سخت است. پدری که با همسر و فرزندش زندگی می‌کند را می‌شود هر کجا هست، پیدا کرد اما پدری که نیست را باید از کجا آورد؟ معمولاً پدر یک خانواده بیشتر از ولی و وصی یک بچه در دسترس است.

 

هوشمندی نیز در ضمیمه سخنان پیرانی بیان کرد: همه بحث این است که ولایت با پدر است و وقتی پدر نباشد این ولایت به مادر منتقل نمی‌شود بلکه اول پدربزرگ و در صورت نبودن پدربزرگ و یا وقتی پدربزرگ ویژگی‌های احراز ولایت را ندارد، به عمو که به او وصی می‌گویند، منتقل می‌شود.

بر همین اساس، خبرنگار فارس نشستی را هم با حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمد مهدی رفیع‌پور محقق، نویسنده، استاد حوزه و دانشگاه برگزار کرد و موضوع مشکلات حقوقی زنان سرپرست را از وی جویا شد.  وی موضوع حضانت و ولایت را از نظر فقهی بررسی و خاطرنشان کرد: در قانون ما مقررات سختگیرانه‌ای در خصوص ولایت وجود دارد. قانون، ولی را صاحب همه اختیارات می‌داند. مفهومی هم به اسم «حضانت» در قانون بیان شده است که در واقع بخشی از دایره اختیارات ولی است. این را قانون به جهت مصلحت طفل به مادر واگذار کرده است. به خاطر متون فقهی که مادر را در امر تربیت و نگهداری از کودک اولی‌تر از پدر می‌داند.

 

به گزارش فارس، گفته می‌شود وقتی ابزار حضانت که طبق مفاهیم فقهی و قانونی بخشی از اختیار ولایت است بعد از فوت پدر به مادر تعلق گرفته و با توجه به شرایط زندگی امروز اختیارات لازم بیشتری از ولایت هم به مادر منتقل شود تا حضانت به امری تشریفاتی و با نیاز دائم به اجازه از ولی قهری تبدیل نشود.

 

بنابراین با صحبت‌هایی که ذکر شد شهناز سجادی حقوقدان و دستیار حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به فارس از انتقال ابزار حضانت به مادر در معاونت زنان گفت و افزود: نظر معاونت به هیچ وجه محدود کردن حق ولایت قهری پدر و جد پدری نیست بلکه منظور، یافتن راهکاری برای انتقال برخی از ابزار حضانت به زنانی است که قانون آنها را برای حضانت فرزند اصلح دانسته است.

وی همچنین تأکید کرد: به نظر می رسد که دامنه حضانت فرزند توسط مادران با توجه به شرایط و نیازهای کودکان و نوجوانان و مناسبات اداری و بوروکراسی در جامعه به بازخوانی و امکان سنجی نیاز دارد.

در نهایت بعد از پیگیری‌های خبرگزاری فارس درباره گلایه‌ها و مشکلات زنان سرپرست خانواده در خصوص حضانت فرزند و خواسته سردبیران «فارس من» برای رفع دغدغه‌هایشان، گفت‌وگویی با فاطمه قاسمپور رئیس فراکسیون زنان مجلس داشتیم که وی از تشکیل کارگروهی برای بررسی مشکلات بین حضانت و ولایت خبر داد و افزود: از زمانی که این مباحث از طرف جمعی از مادران سرپرست خانواده مطرح شد، ما به دنبال شناخت دقیق‌تر زوایا و مسائل ایشان هستیم به همین منظور کارگروهی در دست انجام مجلس درباره حضانت مادران سرپرست خانواده و مشکلات آن با بخشی از اختیارات ولایت قهری تشکیل شده است.

 

گفتنی است، خبرنگاران فارس همچنان در تلاش برای پیگیری رفع دغدغه مخاطبانش است و از هیچ تلاشی برای حل مشکلات‌ این عزیزان دریغ نخواهد کرد. 

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول