اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

استقبال ایران از گفت‌وگوهای بین الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان در دوحه

جمهوری اسلامی ایران از گفت‌وگوهای بین الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان در دوحه استقبال و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها بدون مداخله خارجی و تفاهم جامع بین‌ افغان‌ها به نتایج مطلوب بینجامد.

استقبال ایران از گفت‌وگوهای بین الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان در دوحه

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در خصوص شروع مذاکرات بین الافغانی در دوحه بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران از شروع گفت‌وگوهای بین الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان استقبال می‌کند و امیدوار است این گفت‌وگوها بدون مداخله خارجی و در یک تفاهم جامع بین افغان ها به نتایج مطلوب خود برای استقرار صلح و ثبات دائمی در افغانستان، و امنیت در منطقه منجر شود.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که حل مشکلات در افغانستان راه حل نظامی نداشته و ادامه حضور نیروهای خارجی یکی از علل اصلی تداوم جنگ در افغانستان است. تمامی مسائل و معضلات در افغانستان تنها از طریق گفت‌وگو و مذاکره قابل حل و فصل هستند و خروج مسئولانه نیروهای خارجی پیش نیاز غیرقابل اجتناب برای رسیدن به صلح و امنیت در آن کشور است. 

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است دولت، گروه‌های سیاسی و طالبان بتوانند با حفظ دستاوردهای ارزشمند مردم افغانستان از جمله قانون اساسی، ساختارهای مردم سالارانه، مشارکت سیاسی فراگیر،  و حقوق و کرامت زنان، و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی به توافقی پایدار دست یابند که متضمن صلح، آرامش، رفاه و سعادتمندی مردم افغانستان باشد و به نوبه خود باعث شود مهاجران افغان به کشور خود بازگشته و سهم خود را در بازسازی، رشد و ترقی افغانستان ایفاء کنند.

* ایران هرگونه فرصت طلبی سیاسی و سودجویی کاسبکارانه، به ویژه استفاده دولت آمریکا برای بهره برداری‌های انتخاباتی از گفت‌وگوهای بین الافغانی را به شدت محکوم کرد

این بیانیه در پایان می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران با اعلام آمادگی مجدد برای آن که همچون گذشته به پیشبرد روند صلح در افغانستان کمک کرده و امکانات و توانمندی‌های خود را بدین منظور در اختیار برادران و خواهران افغان قرار دهد، هرگونه فرصت طلبی سیاسی و سودجویی کاسبکارانه، به ویژه استفاده دولت آمریکا برای بهره برداری‌های انتخاباتی از گفت‌وگوهای بین الافغانی را به شدت محکوم کرده و آن را مخل این گفت‌وگوها می‌داند.

به گزارش فارس، پس از چندین دهه جنگ در افغانستان مذاکرات بین دولت این کشور و هیأت طالبان از امروز (شنبه) در دوحه پایتخت قطر آغاز شد. (اینجا بخوانید)

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی، «محمد حنیف اتمر»، سرپرست وزارت امور خارجه، «عبدالسلام رحیمی»، نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور صلح و سید سعادت منصور نادری، وزیر صلح به عنوان نمایندگان دولت افغانستان در این نشست حضور دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول