اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

مسابقه بین‌المللی جایزه بزرگ شعر سال از آفریقای جنوبی فراخوان داد

مراسم افتتاحیه مسابقه بین‌المللی جایزه بزرگ شعر سال به صورت آنلاین با حضور و سخنرانی شخصیت‌های ادبی و فرهنگی جهان اسلام برگزار شد.

مسابقه بین‌المللی جایزه بزرگ شعر سال از آفریقای جنوبی فراخوان داد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، در این مراسم ابتدا سیدعبدالله حسینی، رئیس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی با ارائه توضیحاتی در خصوص این مسابقه بزرگ و دلایل اجرای آن در کشور آفریقای جنوبی، فرایند داوری اشعار، چگونگی انتخاب شعر برتر، برنامه‌های آتی مسابقه را تشریح کرد.

دبیر مسابقه مهلت ارسال اشعار فارسی را تا اربعین سال جاری و مهلت ارسال شعر انگلیسی را تا بیستم اکتبر سال جاری اعلام کرد.

وی گفت از آنجا که در اصل، قرار بود این مسابقه به زبان انگلیسی باشد دبیرخانه این مسابقه در آفریقای جنوبی قرار داشت. با پیدا شدن اسپانسر، زبان فارسی هم به آن اضافه شد. بنابراین مسابقه شعر فارسی هم به علت مهیا بودن زیرساخت‌ها از این کشور کلید خورد.

سخنران اصلی این مراسم که به صورت زنده از آفریقای جنوبی برگزار شد، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی بود که این مسابقه بین‌المللی را افتتاح کرد. حداد عادل که خود از داوران نهایی این مسابقه است به جامعیت این نهضت عظیم اشاره کرد و گفت: این حادثه بزرگ چنان ابعاد گونگون و فراوانی دارد که هر یک از شعرا بر اساس ذوق و سلیقه و استعداد خود به یک یا چند جنبه از آن پرداخته‌اند.

رئیس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان فارسی، حماسه کربلا و عاشورا را همزمان، یک واقعه اخلاقی، سیاسی، تاریخی، ابدی و فراتر از جغرافیای کربلا و مذهب شیعه و حتی اسلام خواند و اظهار داشت: شعر فارسی میدان پهناور و مناسبی برای بیان درک و فهم شاعران فارسی‌گو از واقعه عظیم و شریف کربلاست.

وی با تشکر از دست‌اندرکاران این برنامه افزود: شعر آیینی همراه با موسیقی و شعر در خور آن، وسیله‌ای است برای ابلاغ مفاهیم بلند حماسه حسینی.

در ادامه آیت‌الله رمضانی، رئیس مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام ضمن تشکر از برگزارکنندگان این برنامه، به اهمیت شعر در ابلاغ و انتشار مفاهیم عمیق اهل بیت علیهم‌السلام به خصوص در رابطه با واقعه عظیم عاشورا به عنوان حادثه‌ای که در آن، انسان کاملی مثل اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش به شهادت رسیدند و اهل بیت عصمت و طهارت به اسارت رفتند، نکاتی را بیان کرد و افزود: این واقعه، دارای ابعاد حماسی، عرفانی، معرفتی، توحیدی، فقهی، حقوقی، کلامی و فرهنگی است.

او همچنین با بیان اینکه، اجرای چنین برنامه‌ای در خصوص واقعه عاشورا و امام حسین(ع)، هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی کار بسیار ارزشمندی است، حمایت مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام را برای اجرای این مسابقه فاخر اعلام داشت.

در بخش دیگر این برنامه مژگان مصطفوی، معاون وزیر فرهنگ افغانستان با ابراز خرسندی از اقدام مرکز اسلامی آفریقای جنوبی و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا گفت: زبان فارسی می‌تواند نقطه وصل فارسی‌زبانان در سراسر جهان باشد

وی سپس به جاودانگی حماسه بزرگ کربلا پرداخته و اظهار امیدواری کرد: شعرای بزرگ، به ویژه شاعران افغانستان، اشعاری را به این مسابقه ارسال کنند که در خور شان این حماسه و نهضت بزرگ باشد.

مهدی آقاجعفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی، سخنران بعدی مراسم بود که ضمن قرائت شعری از محتشم، در سخنان خود با به فال نیک گرفتن آغاز ماموریت خود با این برنامه عاشورایی، حوزه هنر و به خصوص شعر را یکی از حوزه‌های تاثیر‌گذار بر ذهن و فکر مخاطبان دانست و از تلاش‌های مستمر مرکز اسلامی و نیز مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در این برنامه تشکر و به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران، آمادگی مجموعه سفارت را برای مساعدت در برگزاری موفق این مسابقه اعلام کرد.

در ادامه از پوستر فارسی و انگلیسی مسابقه بین‌المللی جایزه بزرگ شعر با حضور آنلاین شخصیت‌های فرهنگی جهان اسلام و حضور فیزیکی سفیر و کادر دیپلماتیک سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی و رئیس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی رونمایی شد.

این پوستر توسط هنرمندان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طراحی و اجرا شده است و طراح هنرمند آن سعی کرده است با جایگزینی شبکه‌های ضریح امام حسین علیه السلام با طرح مشبک چفیه فلسطینی توجه شاعران را به فلسطین به عنوان کربلای امروز جلب کند.

دیگر سخنران این برنامه قربانعلی ‌پورمرجان، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود که در مورد جایگاه ویژه شعر در اسلام و در نزد ائمه اطهار علیهم‌السلام و به ویژه جایگاه ویژه شعر در رثای امام حسین و حادثه کربلا اشاره کرده و گفت: آغاز سرودن شعر در رثای امام حسین علیه‌السلام در ادبیات فارسی از اواخر قرن چهارم و حکومت آل بویه بوده و در قرن‌های بعد شاعران فارسی‌گو، همچون باباطاهر، ناصر خسرو، سنایی، عطار نیشابوری، خواجوی کرمانی و بالاخره محتشم کاشانی در خصوص واقعه عاشورا شعر سرودند و موجب ماندگاری واقعه عاشورا شدند.

وی همچنین علت انتخاب زبان شعر در خصوص واقعه عاشورا و حادثه کربلا را این دانست که این قالب می‌تواند احساسات انسانی در حادثه عاشورا را منتقل کند؛ چرا که در واقعه عاشورا، فطرت انسانی و احساسات انسانی در مقابل باطل قرار گرفت.

احمدعلی محسن‌زاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز با استناد به سخنان امام خمینی رحمه‌الله علیه و رهبر معظم انقلاب اسلامی که محرم و صفر را عامل زنده نگه داشتن اسلام معرفی کرده و تاکید داشتند که این واقعه بزرگ را نباید محصور در یک شب یا یک روز و یا یک نصفه روز دانست، به شعر بعضی از شعرا از جمله این بیت نیر تبریزی که«ناداده تن به خواری و ناکرده ترک سر/ نتوان رسید به خلوت سرای ما» اشاره و بر لزوم جهت گیری شعرای گرانقدر آیینی از نقل صرف این حادثه جانگداز و درس آموز به تحلیل آن، تاکید کرد.

در پایان این برنامه، دبیر این رویداد فرهنگی، ادبی و بین‌المللی با اشاره به اعلام آمادگی بسیاری از بزرگان شعر معاصر برای ثبت نام در دیوان امام حسین از شاعران گران‌سنگ کشور خواست برای تیمن و تبرک در این فراخوان معنوی شرکت کنند.

وی گفت در قسمت انگلیسی شاعران ارزشمند مسیحی و هندو شرکت کرده اند و شاعران برجسته کشور که در هیچ مسابقه‌ای شرکت نمی‌کنند، صرفا برای ادای دین به ابا عبدالله در این فراخوان شرکت خواهند کرد. البته نام شاعران شرکت کننده اعلام نخواهد شد و تنها نام برگزیدگان آن هم در برنامه اختتامیه اعلام خواهد شد.

شاعران و ادب دوستان می‌توانند از طریق لینک‌های زیر در این مسابقه شرکت کنند.

لینک تلگرام ارسال برای اثر فارسی و ارتباط با دبیر مسابقه:
@jayezai20

لینک تلگرام برای ارسال اثر انگلیسی:
@grandpoetryaward

لینک ابرگروه اطلاع رسانی مسابقه به فارسی:
https://t.me/joinchat/Bk4guRmTthDuqXl-hiGJQA

لینک ابرگروه تلگرام اطلاع رسانی مسابقه به انگلیسی:
https://t.me/joinchat/Bk4guUSbGqRpNTXLalx6ZA

لینک اطلاع رسانی واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/Kj72hiZNPblFYlUwWvDVN4

لینک اینستاگرام:
www.instagram.com/jayezai20

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول