اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

راه‌اندازی نمایندگی وزارت خارجه؛ زمینه‌ساز جهش اقتصادی سمنان

راه‌اندازی نمایندگی وزارت امور خارجه در استان سمنان یکی از راه‌های رشد اقتصادی این استان محسوب می‌شود که بعد از چهار سال پیگیری هنوز به نتیجه نرسیده است.

راه‌اندازی نمایندگی وزارت خارجه؛ زمینه‌ساز جهش اقتصادی سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان سمنان یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند به رشد و توسعه بیش از پیش استان سمنان کمک کند و از این‌رو، مسؤولان استان مدت‌هاست پیگیر این اقدام هستند.

راه‌اندازی نمایندگی وزارت امور خارجه در استان سمنان یکی از راه‌های رشد اقتصادی این استان محسوب می‌شود و می‌تواند روابط تجاری تولیدکنندگان استان را با سایر کشورها و بازارهای هدف اقتصادی تسهیل کند که بعد از چهار سال پیگیری هنوز به نتیجه نرسیده است.

سمنان آماده است

حسن سعدالدین، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان در این زمینه می‌گوید: از سال ۹۵، اقدامات اولیه برای راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان آغاز شد؛ طی سال‌های ۹۵ تاکنون در چندین مرحله اقدامات متعددی برای تأمین مکان و تجهیزات صورت گرفت و تفاهم‌نامه یک‌ساله‌ای نیز برای راه‌اندازی دفتر از سال ۹۵ تا ۹۶ به امضای استاندار وقت و معاونت وقت وزارت خارجه رسید.

او گفت: به دلیل وجود محدودیت‌های منابع، مشکلاتی برای راه‌اندازی این دفتر ایجاد شد؛ اما پیگیری‌ها همچنان در دستور کار قرار داشت تا با حضور استاندار فعلی سمنان، این مهم مجدداً مورد توجه و تأکید ویژه قرار گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان اضافه کرد: با تأکید استاندار سمنان، توجه به این امر به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در بحث برگزاری نمایشگاه‌ها و تسهیل‌گری در امور بخش دولتی و خصوصی، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون مرتبط با امور بین‌الملل در دستور کار قرار گرفت.

به دلیل وجود محدودیت‌های منابع، مشکلاتی برای راه‌اندازی این دفتر ایجاد شد

سعدالدین اضافه کرد: به‌منظور تسریع در امور، مکان‌های متعددی مورد رصد قرار گرفته و به مسؤولان وزارت خارجه معرفی شده و همچنین پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای جدید با شرایط فعلی موجود تهیه شده است.

او گفت: در بحث تجهیزات اداری و تأمین محل استقرار، مساعدت لازم با توجه به ظرفیت‌ها و محدودیت‌های موجود انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های فرودگاهی در استان و ظرفیت‌های اقتصادی، بازرگانی، صنعتی، علمی، پژوهشی و آکادمیک در استان، ضرورت وجود این دفتر از نظر سیاسی، اجرایی و اقتصادی بر هیچ کس پوشیده نیست.

تسهیل‌گری در امور صادرات؛ هدفی مهم

مهدی سلامتی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان هم گفت: اقدامات بسیار متعددی در خصوص راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان سمنان تاکنون صورت گرفته و همچنان در حال انجام است.

او اضافه کرد: جلسه‌ای نیز به‌واسطه پیگیری بیشتر موضوع و بررسی آخرین اقدامات پیرامون این مهم تشکیل شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: مباحث تأمین محل استقرار، تجهیزات و عقد تفاهم‌نامه از مهم‌ترین مباحث پیش رو در این مسیر است.

سلامتی بیان کرد: تسهیل‌گری در امور صادرات استان و معرفی ظرفیت‌های استان به بازرگانان سایر کشورها از جمله اهداف و مزیت‌های راه‌اندازی این دفتر در استان است.

تأمین محل استقرار به‌صورت رایگان

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان هم گفت: معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه به‌منظور تقویت روابط اقتصادی با جهان و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در این بخش و توسعه صادرات و ایجاد کانالی برای ارتباط بهتر اقتصادی در بخش‌های مختلف شکل گرفته است.

او ادامه داد: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان سمنان نیز تحت این مهم می‌تواند در استان بحث توسعه صادرات و تقویت ارتباطات بین‌المللی، نقش تسهیل‌گری داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: ضرورت استقرار این دفتر در استان بر هیچ کس پوشیده نیست و می‌تواند روال امور اداری و اجرایی حوزه صادرات در استان را تسهیل کند.

استقرار دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان و حضور مسؤولان امور خارجه، تأثیر مثبتی بر بخش تولید و صادرات استان خواهد داشت

جمعه‌ای افزود: جدای از ایجاد ارتباط و تسهیل‌گری، شناساندن ظرفیت‌ها، بازاریابی و عقد قراردادهای تجاری و بازرگانی امری جداگانه است که فراتر از وظایف این دفتر بوده و برای ایجاد ارتباط بهتر و توسعه صادرات در استان باید مورد توجه قرار گیرد.

او تصریح کرد: اتاق بازرگانی آمادگی دارد تا در خصوص تأمین محل استقرار به‌صورت رایگان، مساعدت‌های لازم را انجام دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: قطعاً استقرار دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان و حضور مسؤولان امور خارجه، تأثیر مثبتی بر بخش تولید و صادرات استان خواهد داشت.

گزارشی جامع از سمنان ارسال شده است

رجب علی نژاد، کارشناس امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه و نماینده وزارتخانه در خصوص پیگیری امور راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان سمنان هم می‌گوید: گزارشی مکتوب و جامع از ظرفیت‌های استان سمنان در بخش‌های خدمات مهندسی، صنعت، تجارت، علمی و پژوهشی و گردشگری و البته با رویکرد توجه به ظرفیت‌های مغفول مانده به وزارت امور خارجه ارسال شده و ضرورت راه‌اندازی این دفتر مورد تأیید قرار گرفته است.

او گفت: موانع متعددی در مسیر راه‌اندازی این دفتر به وجود آمد که با همت و پیگیری‌های موجود، در این مقطع شاهد راه‌اندازی این دفتر باشیم.

کارشناس امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه اضافه کرد: ۲۹ دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کشور در حال فعالیت هستند که بعضاً در برخی از استان‌ها به دلیل استقبال و اهمیت موضوع، چندین دفتر در حال فعالیت است.

رجب علی نژاد بیان کرد: یکی از مزیت‌های راه‌اندازی این‌گونه دفاتر این است که ظرفیت‌های استان در تمام سطوح و حوزه‌ها، بدون واسطه به اطلاع سفیران ما در سایر کشورها و به‌تبع آن به بازرگانان کشورهای مختلف جهان رسانده می‌شود و تسهیل گری مطلوبی در حوزه بازرگانی به وجود می‌آید.

۲۹ دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کشور در حال فعالیت هستند

او بیان کرد: در واقع این دفاتر و تقویت آنها می‌تواند در کم اثر کردن و دور زدن تحریم‌ها و ایجاد ارتباط با بازرگانان سایر کشورها و حمایت از بازرگانان داخلی مؤثر باشد.

کارشناس امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه افزود: با توجه به تراز بالای علمی و آکادمیک استان در کشور، راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان می‌تواند خلأها و نواقص ارتباط بین صنعت و دانشگاه و جهان بین‌الملل را برطرف کند.

تسهیل ارتباط صنعت و دانشگاه سمنان با جهان

فاطمه منصوری، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان نیز گفت: تقویت ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه استان با جهان بین‌الملل و استفاده از ظرفیت‌های آنها در این حوزه و همچنین صدور ظرفیت‌ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و جامعه علمی و صنعتی استان به سایر کشورها از جمله مزیت‌های راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان است که امور و اقدامات این حوزه را به‌صورت ویژه تسهیل می‌بخشد.

وی با بیان اینکه با وجود تلاش‌های بسیار زیاد و مستمر که برای راه‌اندازی این دفتر صورت گرفت به دلیل مشکلات و محدودیت‌های منابع در راه‌اندازی این مهم تأخیر ایجاد شد، خاطرنشان کرد: از ظرفیت‌های این دفتر می‌توان برای تقویت تولید، صادرات و مباحث علمی و پژوهشی و همچنین فرصت بهتر برای حضور در جامعه جهانی بهره گرفت.

منصوری بیان کرد: به دلیل محدودیت‌های ناشی از فشار اقتصادی و تحریم، موانع، مشکلات و کمبودهایی در تمامی بخش‌های کشور به وجود آمده که راه‌اندازی این دفتر نیز از این مهم مستثنی نبوده که البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که تمامی محدودیت‌ها، می‌تواند ظرفیتی برای برنامه‌ریزی‌های مدون و منظم بر پایه اتکا به توان داخلی و خودباوری باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان با تأکید بر این مهم که راه‌اندازی این دفتر و حل مشکلات و برطرف نمودن موانع و امضای تفاهم‌نامه نهایی از دغدغه‌های ما در استان است، گفت: کمک، مساعدت‌ها، هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های جمعی می‌تواند در موفقیت در این امر خطیر بسیار تأثیرگذار باشد.

رونق تولید، صادرات و بازرگانی

علی‌رضا شریفی‌نژاد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان هم با بیان اینکه صادرات و تحقق شعار سال یکی از اولویت وزارت کشور است، گفت: راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان می‌تواند در بحث افزایش تولید، ارتقای امور اقتصادی و بازرگانی، تقویت اتاق بازرگانی و تعاون، تقویت ارتباطات با جهان بین‌الملل و توسعه صادرات استان بسیار تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: تعامل بهتر بخش خصوصی و صنعت و همچنین بازرگانان استان در حوزه صادرات با کشورهای جهان، از دیگر اهداف و مزیت‌های اصلی راه‌اندازی این دفتر در استان است.

تفاهم‌نامه‌ای جدید بر پایه تعامل، همکاری و مساعدت‌های دوجانبه بین استان و وزارت امور خارجه تهیه شود

شریفی‌نژاد با بیان اینکه در راستای تحقق شعار سال و عمل به سیاست‌های نظام و دولت در خصوص جهش تولید این دفتر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، افزود: با هماهنگی و مساعدت اتاق بازرگانی در استان و همراهی و همکاری وزارتخانه، با راه‌اندازی این دفتر در دل اتاق بازرگانی می‌توانیم شاهد تحقق شعار سال و توسعه صادرات در استان باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان تأکید کرد: نیاز است تا تفاهم‌نامه‌ای جدید بر پایه تعامل، همکاری و مساعدت‌های دوجانبه بین استان و وزارت امور خارجه تهیه و برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر دفتر نمایندگی این وزارتخانه، به امضا رسیده و اجرایی شود.

فرصتی برای رشد اقتصادی

منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان هم با بیان اینکه معرفی و شناساندن ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف مالی و فکری یکی از مزیت‌های راه‌اندازی این دفتر در استان است، گفت: تسهیل‌گری در امور بازرگانی، توسعه صادرات، تقویت روابط بین‌الملل، ارتقای روابط اقتصادی و رشد همه‌جانبه استان از دیگر دستاوردهای راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی استان سمنان یک نهاد اقتصادی و بازرگانی بسیار قوی و شناخته‌شده در کل کشور است، افزود: تلاش مجموعه استان بر این است تا این دفتر در کنار اتاق بازرگانی و در سایه تعامل و همکاری با مجموعه استان، بتواند استان را در مسیر تحقق شعار سال و همچنین دستیابی به هشت اولویت توسعه، یاری دهد.

تسهیل‌گری در امور بازرگانی، توسعه صادرات، تقویت روابط بین‌الملل انجام می‌شود

فخری اظهار کرد: راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان در دل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، برندی معتبر و مطلوب برای افزایش راندمان و تقویت نام و اعتبار اتاق بازرگانی استان در کشور خواهد بود و نهایتاً منجر به رشد اقتصادی، توسعه صادرات و تقویت تولید در استان می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اتاق بازرگانی استان باید حرف اول را در امور اقتصادی در استان بزند و تأثیر شایانی در این حوزه داشته باشد، بیان کرد: راه‌اندازی این دفتر در کنار اتاق بازرگانی کلید راهی خواهد بود تا سایر اقدامات اقتصادی استان به‌منظور یکپارچگی، تقویت و توسعه اقتصاد استان در این اتاق تجمیع شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان به محدودیت‌های منابع و امکانات در استان اشاره داشت و تأکید کرد: راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان سمنان، اقدامی نیکو و پسندیده است اما راه‌اندازی هرچه سریع‌تر و موفقیت نهایی در امور مرتبط با آن علی‌رغم تمامی مساعدت‌ها، پیگیری‌ها و در اختیار قرار دادن منابع و امکانات از سوی مجموعه استان، منوط به همکاری، تعامل و مساعدت بیشتر مجموعه وزارت امور خارجه است که با تحقق این مهم و عقد تفاهم‌نامه جدید، شاهد راه‌اندازی این دفتر در استان در آینده باشیم.

گامی برای جهش تولید

به هر تقدیر، راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان سمنان می‌تواند گامی برای جهش تولید، صادرات و ارزش‌افزوده در این استان باشد که باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

انتهای پیام/74004/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول