اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

سوئیت هوم‌ها با جریان سازی مناسب سروسامان بگیرند

یک کارشناس رسانه گفت: سوئیت هوم ها به واسه جریان سازی مناسب از سوی نهادها، ارگان ها و متولیان فرهنگی می توانند سروسامان بگیرند.

سوئیت هوم‌ها با جریان سازی مناسب سروسامان بگیرند

خبرگزاری فارس- گروه هنر و رسانه: یکی از ویژگی های رسانه و به ویژه شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها از جمله اینستاگرام، تصویرسازی است. یعنی کاربران به واسطه تصویرسازی تلاش دارند تا مخاطبان خود را جذب کنند. 

این گروه از کاربرن که به سوئیت هوم ها معروف هستند، در همه این مدت تلاش دارند تا به واسطه گذاشتن عکس ها و تصاویر مختلفی از زندگی شخصی شان به نوعی این حس را در دیگران ایجاد کنند که تا چه اندازه خوشبخت هستند و بهترین زندگی را پیش رو دارند.

 

همچنین انسان ها در زندگی عادی شان طور دیگری زندگی می کنند و سبک زندگی شان کاملا متفاوت از زندگی مجازی است. عکس پروفایل کاربران نمونه ساده این موضوع بوده که تفاوت های بسیاری را در عکس های پروفایل و چهره واقعی شان هستیم. این امر نمونه ساده زندگی و زیست مجازی است، یعنی کاربران دوست دارند تصویر دیگری را از خود در فضای مجازی ارائه دهند. فضای مجازی هر اندازه پیچیده تر می شود، شاهد اثرگذاری بیشتری از تصاویر هستیم.

محسن شاکری کارشناس رسانه معتقد است یکی از دلایلی که افراد سعی دارند تا خصوصی ترین لحظه زندگی شان را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند، ‌نامحدود بودن و گستردگی این فضاست که فرد را در شرایطی قرار می دهد تا هیجانات – عواطف – نظریات و... را خارج از هر نوع تعهد  به هر آنچه منتشر کرده است، در فضای مجازی قرار بدهد و یا به نوعی به توان گفت فرار از واقعیت و رهایی که با چند کلیک به وجود می آید و او را آنطور که میل دارد معرفی می کند.

 رفتار ها و هنجارهای افراد یک جامعه را باید از دو منظر بررسی کرد و در جهت بهبود و رشد آنها اقدام کرد، ‌نهاد ها و ارگان ها اولا به عنوان متولیان فرهنگ سازی و بهبود سبک زندگی باید جریان سازی این مساله رو به دست بگیرند و با اقدامات آموزشی و مهارت افزایی نیل به سوی زندگی مطلوب  شهروندان را بکار ببرند

او بر این باور است: ممکن است فرد خود واقعی اش را در این فضا منتشر کند و یا آنچه را که دوست دارد، هرچند که آنگونه نباشد. اما سوالی مطرح می کنم؛ آیا می شود در یک زندگی هر روز افراد یک خانواده در حال انتشار خوشی ها و شادابی ها  باشند، فارغ از اینکه هیچ غم و غصه و مشکلی در زندگی برای شان بوجود نیاید؟

در خصوص سوئیت هوم ها و مشکلاتی که می تواند از پس فعالیت آنها در میان کاربران معمولی به وجود بیاورند، ساعتی با این کارشناس رسانه به بحث و گفت و گو نشستیم. آنچه از نظر می گذرانید، حاصل گفت و گوی ما با وی است.

**سابقه سوئیت هوم ها به چه زمانی بر می گردد، در این خصوص برای مان توضیح می دهید؟

- برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید تعریفی از سبک زندگی داشته باشیم؛ بنابراین مجموعه ای از حالت ها و سلایق، روش های رفتاری – ارزش ها و... که می توانند به عنوان نظر، علاقه، سمت و سو و جهت گیری و رفتار یک انسان، مجموعه و یا فرهنگ بطور کلی می توانیم سبک زندگی معرفی کنیم، اما اینکه سبک زندگی مجازی چیست؟

مخاطبی که این زندگی لوکس  را می بیند، آیا خود سلیقه و عاطفه ندارد؟ آیا این به رخ کشیدن شادی ها و بی نقص نشان دادن زندگی فرد، خود نوعی از بیماری افسردگی و جنون آمیز شهرت پرستی و دیده شدن  را به همراه ندارد؟

 

باید گفت که امروزه افراد  با حضور در فضای مجازی و ارائه هر آنچه که به عنوان مواردی که در تعریف سبک زندگی عرض کردم در این فضا، شکل گیری زندگی مجازی را رقم زده اند، شخص از زندگی حقیقی خود به شخصی در فضای مجازی می رسد که تعریف و شخصیت اوست و ممکن است در دنیای حقیقی کاملا با شخصیت مجازی خود فرق داشته باشد و یا خیر، اما  به هر صورت آن روش و سبک زندگی با این روش جدید یعنی سبک زندگی مجازی فرق های بسیار و قابل تأمل و توجهی دارد که با توجه به مجازی بودن محیط می توان آن را نسبت به افراد، ‌متکثر نیز دانست.

 **اگر بخواهیم دسته بندی برای کاربران داشته باشیم، بنظر شما  آنها را به چند دسته می توانیم دسته بندی کنیم؟

- البته دسته بندی ها رو باید با بررسی بیشتری مشخص کرد، اما اگر مبنای این دسته بندی را در تفکرات افراد و نوع نگاه  آنها به این بستر بدانیم، شاید با دو طیف از افراد مواجه بشویم، ‌دسته اول گروهی هستند مبنی بر اینکه آنچه در دنیای واقعی هستند، در این فضا نیز به همان سبک و روش زیست می کنند و دسته  دوم افرادی که بر خلاف واقعیت های زندگی شان در این فضا  به زندگی می پردازند.

کاربران فعال، کاربران واقعی هستند

درواقع کاربران فعال همان کاربران واقعی هستند که تولید محتوا می کنند و کاربران غیرواقعی، کاربران غیرفعالی هستند که تنها به منظور استفاده و مصرف وارد این فضا شده اند.

**بنظر شما چرا برخی از کاربران خصوصی ترین لحظه زندگی شان را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند؟ 

- شاید یکی از این دلایل، ‌نامحدود بودن و گستردگی این فضاست که فرد را در شرایطی قرار می دهد تا هیجانات – عواطف – نظریات و... را خارج از هر نوع تعهد  به هر آنچه منتشر کرده است، در فضای مجازی قرار بدهد و یا به نوعی به توان گفت فرار از واقعیت و رهایی که با چند کلیک به وجود می آید و او را آنطور که میل دارد معرفی می کند.

**گروه های سوییت هوم تا چه اندازه دانش و آگاهی دارند و می توانند توصیه های درست به مردم معمولی بدهند؟

- همان طور که عرض کردم ممکن است فرد خود واقعی اش را در این فضا منتشر کند و یا آنچه را که دوست دارد، هرچند که آنگونه نباشد. اما سوالی مطرح می کنم؛ آیا می شود در یک زندگی هر روز افراد یک خانواده در حال انتشار خوشی ها و شادابی ها  باشند، فارغ از اینکه هیچ غم و غصه و مشکلی در زندگی برای شان بوجود نیاید؟

 

افراد جامعه نیز با کسب دانش و آگاهی های مورد نیاز از جمله سواد رسانه ای و تفکر انتقادی می توانند به سروسامان یافتن سوئیت هوم ها کمک کنند

از منظری دیگر چه مدرک  تخصصی در این خصوص از خود ارائه می دهند که مخاطب با علم به این تخصص بتواند از دانش او بهره مند بشود؟  آیا مخاطب از گذشته اش نیز آگاهی و اطلاع پیدا می کند تا بداند چطور به این جایگاه رسیده است تا برای او نسخه بپیچد؟

مخاطبی که این زندگی لوکس  را می بیند، آیا خود سلیقه و عاطفه ندارد؟ آیا این به رخ کشیدن شادی ها و بی نقص نشان دادن زندگی فرد، خود نوعی از بیماری افسردگی و جنون آمیز شهرت پرستی و دیده شدن  را به همراه ندارد؟

 اگر مبنای دسته بندی کاربران را در تفکرات افراد و نوع نگاه  آنها به بستر فضای مجازی بدانیم، شاید با دو طیف از افراد مواجه بشویم، ‌دسته اول گروهی هستند مبنی بر اینکه آنچه در دنیای واقعی هستند، در این فضا نیز به همان سبک و روش زیست می کنند و دسته  دوم افرادی که بر خلاف واقعیت های زندگی شان در این فضا  به زندگی می پردازند.

 

این طیف از پرسش ها که هرکدام توجه و دقت بیشتری به این مسأله دارد، بیانگر این است که هر چند با استقبال مردم معمولی از این گروه  ها مواجه هستیم، اما خلاء سواد رسانه ای برای هر دو گروه به شدت احساس می شود و باید از این لحاظ تلاش بیشتری جهت آموزش و کسب آکاهی صورت بگیرد.

**تا چه اندازه زندگی سوئیت هوم هایی که در فضای مجازی شاهد هستیم، واقعی است؟

- در پاسخ به این پرسش باید گفت، اولا نمی توانیم به راحتی درصدی برای این مسأله در نظر بگیریم، اما در خصوص واقعی بودن آن کافیست به تبلیغات و اجناس معرفی شده توسط این افراد در صفحات آنها توجه کنیم ، آیا به نظر شما این تبلیغات رایگان انجام می شود؟ قطعا جواب منفی است؛ بنابراین پاسخ واقعی بودن این نوع زندگی نیز جوابی منفی خواهد داشت.

متأسفانه تصاویری از زندگی سوئیت هوم ها در فضای مجازی منتشر می شود که به لحاظ روانشناختی می توان گفت واقعیت ندارند. هر کاربری که از سواد رسانه ای لازم برخوردار باشد، می تواند به درک برسد که رسانه محل تصویرسازی است و صاحبان سوئیت هوم ها تصویری از خود ارائه می دهند که واقعیت ندارند.

 

متأسفانه تصاویری از زندگی سوئیت هوم ها در فضای مجازی منتشر می شود که به لحاظ روانشناختی می توان گفت واقعیت ندارند. هر کاربری که از سواد رسانه ای لازم برخوردار باشد، می تواند به درک برسد که رسانه محل تصویرسازی است و صاحبان سوئیت هوم ها تصویری از خود ارائه می دهند که واقعیت ندارند.

صاحبان سوئیت هوم ها به واسطه عکس و فیلم به راحتی می توانند خود را خوشبخت ترین فرد روی کره زمین بدانند؛ درحالی که از مشکلات بسیاری برخوردارند و کاربران از پشت صحنه زندگی آن ها خبر ندارند.

**سوئیت هوم ها تا چه اندازه ممکن است سبب ایجاد آسیب های روحی و روانی در کاربران معمولی شود؟

-  حتما می توانند آسیب های روحی و روانی بسیاری را در میان کاربران ایجاد کنند. این خصوص برای فردی که این مدل زندگی را انتخاب کرده است، آینده ای فارغ از هر گونه جذابیت، ‌تنوع و بروز خلاقیت را متصور هستم، زیرا او به زودی از این همه هجمه موضوعات متنوع که شاید اگر با گذر زمان و رخ دادن آن در شرایط متفاوت باعث رخ دادن هیجان و شادی در زندگی انسان می گردد، ‌دیگر مواجه نخواهد بود.

 

افسردگی روحی سوغات سوئیت هوم ها به کاربران معمولی

زمانی که کاربران معمولی چنین زندگی هایی را مشاهده می کنند، به دلیل آنکه نمی توانند به آن سطح از زندگی سوئیت هوم ها دست یابند، دچار افسردگی های روحی و روانی خواهند شد.

بنظر می رسد باید یک جامعه شناس و روانشناس وارد میدان شود و این آگاهی را به دیگران بدهد که آنچه که منتشر می شود، واقعیت نیست. نمونه بارز این موضوع سلبریتی هایی هستند که برخی از آنها در زندگی شان افسرده و گوشه گیر هستند، اما مقابل دوربین ها چنان تصویری از خود نشان می دهند که بسیار خوب هستند یعنی تصویری غیرواقعی از خود برای مردم می سازند.

امروزه افراد  با حضور در فضای مجازی و ارائه هر آنچه که به عنوان مواردی که در تعریف سبک زندگی عرض کردم در این فضا، شکل گیری زندگی مجازی را رقم زده اند، شخص از زندگی حقیقی خود به شخصی در فضای مجازی می رسد که تعریف و شخصیت اوست و ممکن است در دنیای حقیقی کاملا با شخصیت مجازی خود فرق داشته باشد و یا خیر، اما  به هر صورت آن روش و سبک زندگی با این روش جدید یعنی سبک زندگی مجازی فرق های بسیار و قابل تأمل و توجهی دارد که با توجه به مجازی بودن محیط می توان آن را نسبت به افراد، ‌متکثر نیز دانست.

 

این تأثیرگذاری به واسطه تکرار های سلسله واری که برای متفاوت نشان  خود به آنها می پردازند، به مرور او را دلزده و خسته خواهد کرد، زیرا هر آنچه را برای طراوت و شادابی یک زندگی بایدباشد در مدتی خرج کرده است ، اما مخاطبان نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد که عمدتا افسردگی – دلمردگی – عدم تلاش برای کسب موفقیت ها و موقعیت های مناسب  و در نهایت گم کردن مسیر زندگی درستی که خودشان باید آن را بسازند و...  می گردند.

** آیا می توان سوئیت هوم را سروسامان داد و در مسیر درستی هدایت کرد؟

- رفتار ها و هنجارهای افراد یک جامعه را باید از دو منظر بررسی کرد و در جهت بهبود و رشد آنها اقدام کرد، ‌نهاد ها و ارگان ها اولا به عنوان متولیان فرهنگ سازی و بهبود سبک زندگی باید جریان سازی این مساله رو به دست بگیرند و با اقدامات آموزشی و مهارت افزایی نیل به سوی زندگی مطلوب  شهروندان را بکار ببرند؛

 

بنظر می رسد باید یک جامعه شناس و روانشناس وارد میدان شود و این آگاهی را به دیگران بدهد که آنچه که منتشر می شود، واقعیت نیست. نمونه بارز این موضوع سلبریتی هایی هستند که برخی از آنها در زندگی شان افسرده و گوشه گیر هستند، اما مقابل دوربین ها چنان تصویری از خود نشان می دهند که بسیار خوب هستند یعنی تصویری غیرواقعی از خود برای مردم می سازند.

 

همچنین افراد جامعه نیز با کسب دانش و آگاهی های مورد نیاز از جمله سواد رسانه ای و تفکر انتقادی به این مهم بپردازند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول