اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

صدور کارت هوشمند برای بهره‌برداران اراضی کشاورزی/ آغاز صدور گسترده سند تک برگ برای زمین‌های کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: تبدیل سند نسقی زمین‌های کشاورزی به اسناد تک برگی برای نخستین بار در کشور در استان آغاز شد.

صدور کارت هوشمند برای بهره‌برداران اراضی کشاورزی/ آغاز صدور گسترده سند تک برگ برای زمین‌های کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی امروز در حاشیه بازدید از اراضی لیقوان در اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید که مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان و اعضای کمیسیون رفع تداخلات نیز حضور داشتند در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تبدیل اسناد نسقی به اسناد تک برگی برای نخستین بار در استان زنجان به‌صورت پایلوت و تنها با اهدای یک مورد سند انجام پذیرفته است.

وی اضافه کرد: قرار شده به‌صورت گسترده و برای نخستین بار در کشور تعداد 40 سند تک برگ صادر شده برای زمین‌های کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی همزمان با هفته دفاع مقدس طی مراسمی به صاحبان اراضی در شهرستان ملکان اهدا شود.

فتحی از تهیه نقشه زمین‌های کشاورزی به مساحت 340 هزار و 260 هکتار در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: طرح کاداستر اراضی کشاورزی در 479 هزار و 617 هکتار از زمین‌های کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در حال اجراست.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه پس از تائید سازمان نقشه‌برداری کشور از این میزان به مساحت 223 هزار و 681 هکتار از زمین‌های کشاورزی برای ثبت نهایی و صدور سند به سازمان ثبت اسناد و املاک ارسال شده است، گفت: پس از نقشه‌برداری و رفع تداخلات در این مرحله با فراخوان کشاورزان، اسناد نسقی اراضی کشاورزی پس از ۵۰ سال به‌صورت سند تک برگی برای صاحبان زمین‌های کشاورزی استان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه از نظر جانمایی اراضی کشاورزی در ثبت اسناد و املاک، رتبه اول کشور به استان آذربایجان‌شرقی اختصاص دارد، یادآور شد: از نظر رفع تداخلات اراضی در کشور  نیز هم در سال 97 و 98  همچنین در کارادستر در سال 98 رتبه اول کشور به استان آذربایجان‌شرقی اختصاص دارد.

فتحی، اجرای طرح کاداستر از  اهداف دولت الکترونیک در بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد: حدنگاری(کاداستر) اراضی، مجموعه فعالیت‌‌هایی همچون تهیه نقشه با استفاده از عکس‌ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره‌ای، تبدیل رقومی عکس‌ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه‌برداری، ویرایش و تکمیل نقشه‌های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن تمامی اطلاعات ثبتی، حقوقی، توصیفی، کنترل نهایی و به‌روزرسانی آن را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به مراحل اجرای کاداستر در یک پلاک، متذکر شد: تهیه نقشه محدوده‌های مالکیتی و بهره‌برداری، گویاسازی و جمع‌آوری اطلاعات توصیفی قطعات کشاورزی، تطبیق نقشه‌ها با اسناد و مدارک پرونده‌های اجرایی امور اراضی، تطابق نقشه‌ها با استاد ثبتی و نهایتا ارائه سند تک‌برگی کاداستری قطعات کشاورزی مراحل اجرای طرح را شامل می‌شود.

فتحی، به دستاوردهای اجرای طرح حدنگاری(کاداستر) اشاره و تصریح کرد: تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی، برنامه‌ریزی برای مدیریت یکپارچه اراضی، ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی سنواتی و اختلافی، صدور اسناد مالکیت و شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی، فراهم شدن بستر پایش و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و بسترسازی برای تحقق اهداف دولت الکترونیک در بخش کشاورزی از جمله دستاوردهای اجرای این طرح به شمار می‌رود.

وی همچنین بسترسازی برای تعیین الگوی کشت، بهره‌برداری بهینه و افزایش تولید محصولات کشاورزی، ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی و امکان صدور کارت هوشمند برای بهره‌برداران اراضی کشاورزی را از دیگر دستاوردهای مهم طرح برشمرد در پایان از کشاورزان در مناطق مختلف استان خواست تا در روند اجرای طرح‌های کاداستر و رفع تداخل اراضی در نشان دادن حد و مرز قطعات و ارائه مدارک مورد نیاز همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول