اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

جواهری: برخی با بخل و کینه دنبال تخریب گل‌گهر هستند/اعتبار قلعه‌نویی و خوش‌حسابی ما با هم ترکیب شده است

مدیرعامل باشگاه گل‌گهر سیرجان گفت: به هیچ عنوان اهل بریز و بپاش و بازی کردن با ارقام هیجانی و غیرعرف و نامعقول نیستیم.

جواهری: برخی با بخل و کینه دنبال تخریب گل‌گهر هستند/اعتبار قلعه‌نویی و خوش‌حسابی ما با هم ترکیب شده است

محمد جواهری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد آخرین شرایط تیم گل گهر و تغییراتی که در کادرفنی این تیم ایجاد شد صحبت های زیرا را مطرج کرد:

فارس: گل‌گهر سال پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشت که تیم و کادرفنی آن تغییرات گسترده ای داشت. این سال چگونه برای شما گذست؟

سال گذشته، لیگ بسیار پراسترس و پر چالشی بود. فکر می‌کنم در طول تاریخ فوتبال کشور بی سابقه هم بوده که یک لیگ به 14 الی 15 ماه کشیده شود. هم مدت زمان زیادی لیگ به درازا کشیده شد و هم به دلیل شیوع کرونا استرس‌های زیادی به تیم‌ها وارد شد. اما خداراشکر می‌کنم که از این ماراتن سخت و نفس‌گیر خوب بیرون آمدم. گل‌گهر وقتی وارد لیگ برتر شد در دو حوزه سخت افزار و نرم افزار کار را شروع کرد.

از نظر نرم افزاری کادر فنی و وینگوبگوویچ تیم را بستند. در حوزه سخت افزاری؛ من و همکاران عمرانی ما در شرکت کار راشروع کردیم. در بازه زمانی محدودی باید زیرساخت‌های شهرستان را برای میزبانی درلیگ برتر آماده می‌کردیم که انرژی زیادی از ما گرفت. به موازات آن در نظارت روی تیم بستن و ساختن یک تیم خوب و مقتدر برای اولین سال لیگ برتر، خوب عمل نکردیم. نتایج خوبی نگرفتیم. هفته ششم کادرفنی ما عوض شد. با کادر فنی جدیدمان، مجید جلالی و همکارانش تا نیم‌فصل ادامه دادیم. باز نتیجه مناسبی کسب نشد. در نیم‌فصل سعی کردیم بهترین نقل و انتقالات را داشته باشیم، علیرغم اینکه می‌دانستیم جذب بازیکن کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است.

فارس: با اینحال شروع خوبی در نیم‌فصل دوم داشتید و بازیکنان جذب شده خیلی کمک کردند.

خداراشکر توانستیم بالاخره بازیکنان مدنظر کادرفنی را جذب کنیم و با شروع نیم‌فصل دوم نتایج خوبی را کسب کردیم. اما زمانی که موتور تیم روشن شد و روی دور نتایج خوب افتاد لیگ به دلیل کرونا تعطیل شد. این تعطیلی هم بازه زمانی مشخصی نبود و از قبل هم اطلاع نداشتیم که بدانیم چه زمانی مسابقات دوباه شروع می‌شود. از ابتدای فروردین هرروز منتظر بودیم لیگ شروع شود. بازیکن مرتب تمرین و آمادگی خودش را حفظ می‌کرد. با انجام بازی تدارکاتی سعی کردیم تیم را برای برگزاری مسابقات آماده کنیم اما متاسفانه مدام به تعویق می‌افتاد.

فارس: کرونا روند خوب برخی تیم‌های لیگ برتر از جمله گل‌گهر را خراب کرد اما در نهایت به هدفی که می‌خواستید رسیدید.

نه تنها گل‌گهر بلکه اکثر تیم‌ها دچار افت بدنی شدند. آسیب دیدگی‌ها بالا رفت. بعد از اینکه بازی‌ها شروع شد متاسفانه سه باخت پشت سر هم داشتیم. ضمن اینکه احساس می‌کنم در بعضی بازی‌ها ضعف داوری به ما خیلی ضربه زد و باعث شد نتایج بدی کسب کنیم. بعد از سه باختی پی‌درپی تیم دچار بحران شد. سعی کریم اوضاع را مدیریت کنیم. تیم‌های مختلفی را در حوزه‌های رسانه، پشتیبانی تیم، تقویت کادرفنی، ایجاد انگیزه، تشکیل دادیم و شروع به کار شبانه روزی کردیم.

لطف خدا هم شامل حال ما شد و ما را بغل کرد که توانستیم در سخت‌ترین بازه زمانی یک فصل فوتبالی 4برد و دو تساوی مقابل تیم‌های خیلی خوب پرسپولیس و فولاد که اول و سوم جدول شدند به دست بیاوریم، از بحران بیرون بیایم و در جایگاه دهم که برای سال اول خوب است قرا بگیریم و بسیار راضی هستیم.

فارس: حالا امیر قلعه‌نویی سرمربی گل‌گهر است و شاید بسیاری از این تیم در حد قهرمان یا حداقل مدعی کسب سهمیه انتظار دارند.

خواهشی که دارم این است که روی قضیه منطقی صحبت کنیم. گل‌گهر در سال اول در لیگ برتر ماند اما واقعا امسال هدف ما قرار گرفتن در نیمه اول جدول است. با توجه به هدفی که در شرکت و هیات مدیره مشخص شد، شروع به جذب کادرفنی و بازیکن کردیم. کسی در فوتبال ایران نیست که نگوید امیرقلعه‌نویی پرافتخارترین مربی فوتبال ایران است. او با تجربه ترین مربی لیگ برتر فوتبال ما است. قلعه‌نویی را دعوت به کار کردیم و بعد از توافق، قرارداد بازیکنان را با نظر او تمدید کردیم.

درصد زیادی از شاکله اصلی تیم را حفظ کردیم. بازیکنان مورد نظرش هم در حال جذب شدن هستند و امیدواریم در این کار موفق باشیم تا بتوانیم از ابتدای فصل با بازی‌ها و نتایج خوب انتظارات مردم سیرجان و شرکت گل‌گهر یعنی قرار گرفتن در نیمه اول جدول فارغ از استرس و نگرانی‌های ناشی از فصل قبل، را برآورده کنیم.

فارس: تصور می‌شد با آمدن قلعه‌نویی تیم گل‌گهر بازهم دستخوش تغییرات زیادی شود اما همانطور که اشاره کردید شاکله تیم حفظ شد و فقط چند بازیکن برای تقویت تیم جذب شوند که کارمهمی بود.

تیم را در نیم‌فصل گذشته خیلی خوب تقویت کردیم. با اینکه در لیگ برتر محدودیت جذب بازیکن وجود دارد. قبلا 6 بازیکن بود و الان به دلیل ممنوعیت جذب بازیکن خارجی اجازه جذب 7 بازیکن داریم. ضمن اینکه تیم ما در نیم‌فصل دوم عملکرد خیلی خوبی داشت. بنابراین سعی کردیم شاکله اصلی تیم حفظ و تقویت شود تا انتظارات را برآورده کنیم.

فارس: در مورد قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی چه نظری دارید؟

فکر می‌کنم این قانون کار را خیلی سخت کرد. ای کاش کار کارشناسی بیشتری صورت می‌گرفت یا اینکه نظر باشگاه‌ها را هم در این مورد جویا می‌شدند و با آن‌ها مشورت می‌کردند. 64بازیکن خارجی به یکباره از حضور در لیگ برتر منع شدند و بازیکنان خوب لیگ برتر به یکباره، نه دوبرابر، نه چهار برابر بلکه حتی برخی از آن‌ها حتی تا 10برابر به قیمتشان اضافه شد. یعنی یک بازیکن در طول یکسال قیمتش 10برابر افزایش پیدا می‌کند و تعداد بازیکنان با کیفیت محدودی هم بین تیم‌ها جا به جا شدند. این اتفاق کار را در نقل و انتقالات خیلی سخت کرد. 

فارس:انتقادات و اعتراضات زیادی هم در مورد افزایش صعودی ارقام در نقل و انتقالات مطرح شده است.

به دلیل شرایط موجود، متاسفانه بعضی باشگاه‌ها هم ارقام کذایی را حتی برای صدور فسخ قرارداد یا رضایتنامه بازیکنانشان می‌دهند. این مساله واقعا کار را برای بعضی باشگاه‌ها سخت می‌کند.  امیدوارم در مورد این قضیه برای فصل آینده نظر باشگاه‌ها را هم جویا شوند. می‌دانیم کارگروه تخصصی برای جذب بازیکن نداشتیم. نتوانستیم بازیکنان خارجی با کیفیتی را با یک پروسه کاری مناسب جذب کنیم اما این نباید باعث شود که بازیکن خارجی نگیریم. الان قیمت بازیکن ایرانی 10برابر شده، باشگاه‌ها هم در رقابت برای جذب آن‌ها افتاده‌اند و ارقام واقعا هیجانی و نامعقول هستند.

فارس: با این حال، با توجه به این شرایط و به دلیل پشتوانه مالی خوبی که تیم گل‌گهر دارد، برخی معتقدند باشگاه شما مشغول بریز و بپاش است.

باید در مورد این قضیه شفاف سازی کنم. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، یک شرکت بورسی و یکی از بنگاه‌های برتر اقتصادی کشور است. در این هیچ شکی نیست. اما باشگاه گل‌گهر بودجه محدود و معین و مشخصی دارد. به هیچ عنوان اهل بریز و بپاش و بازی کردن با ارقام هیجانی و غیرعرف و نامعقول اصلا نبوده و نیست. برخی شیطنت می‌کنند.

اگر گل‌گهر توانسته در نقل و انتقالات چند بازیکن مد نظر کادرفنی را جذب کند دلیل آن فقط و فقط به خاطر خوش حسابی باشگاه و رعایت تعهد نسبت به پرداخت‌های سنوات گذشته است. همه به نیکی از این مساله یاد می‌کنند. باور کنید در فصل گذشته ما جزو 4تیم انتهایی جدول هزینه‌‌کرد در بحث بازیکن بودیم اما طبق قولی که داده بودیم به موقع پرداخت کردیم.

فارس: امسال هم همین روند را در پیش دارید؟

امسال هم اصلا دنبال ریخت و پاش نیستیم. اعتبار خود امیرقلعه‌نویی و خوش حسابی باشگاه گل‌گهر با هم ترکیب شده و تعدادی از بازیکنان با فکر تصمیم گرفتند. ضمن اینکه باشگاه و تیم واقعا حاشیه ندارند. همه در یک فضای آرام کارشان را انجام می‌دهند. این باعث می‌شود خیلی از بازیکنان دوست داشته باشند در این فضا کار کنند.

فارس: شایعه شده بود که 50میلیارد برای جذب سه ساله سرمربی در نظر گرفتید.

بعضی می‌خواهند کاربزرگ باشگاه گل‌گهر در سال قبل را ضعیف و کمرنگ کنند و متاسفانه این را به بودجه باشگاه ربط می‌دهند. این رقم اصلا صحت ندارد. عملکرد خیلی درخشان باشگاه گل‌گهر برای سال اول که هدفش بقا در لیگ بود و در جایگاه دهم قرار گرفت، عملکرد خوبی است. متاسفانه برخی با بخل و حسادت وکینه ورزی به دنبال تخریب باشگاه هستند. ارقامی که سال گذشته هزینه کردیم معقول بود. الان هم با یک بودجه مشخص و معین وارد کارزار نقل و انتقالات شدیم و امیدواریم با تلاش مضاعفی که کادر فنی و باشگاه به خرج می‌دهند بتوانیم از نقل و انتقالات سربلند بیرون بیاییم.

فارس: چند بازیکن دیگر قصد دارید جذب کنید؟ قرار است بعد از بسته شدن تیم به سیرجان بروید آیا زمان این سفر نزدیک است؟

به زودی راهی سیرجان می‌شویم. تاکنون 4 الی 5 بازیکن جذب شدند. تا شروع بازی‌ها هم شاید دو-سه نفر دیگر با نظر مثبت کادرفنی به جمع ما اضافه شوند. امسال نه تنها برای گل‌گهر بلکه برای اکثریت تیم‌ها نقل و انتقالات فصل سختی است.

فارس: وضعیت منشا چگونه است؟

برای او دعوتنامه فرستادیم. قرار بود بلیت بگیریم که امروز ایران باشد اما متاسفانه پروازش لغو شد. ان شاالله با اولین پرواز بر می‌گردد و برای ادامه مذاکرات وارد ایران می‌شود. امیدواریم هفته آینده ایران باشد.

فارس: گل‌گهر دو ورزشگاه خانگی را در اختیار دارد. این ورزشگاه‌ها اکنون در چه وضعیتی هستند؟

گل‌گهر از محدود باشگاه‌هایی است که به موازات هزینه در تیمداری، در توسعه زیر ساخت‌ها هم ورود کرده و خداراشکر عملکرد خیلی خوبی هم داشته است. ما سال گذشته ورزشگاه امام علی را در بازه زمانی 2-3 ماهه برای لیگ برتر آماده کردیم. علاوه بر آن، چمن مناسبی را در ورزشگاه شهید سلیمانی که ورزشگاه اختصاصی گل گهر است، کشت کردیم که آماده شده است. گنجایش این ورزشگاه را از 3هزار نفر به 6هزار نفر ارتقا دادیم. سکوهای پشت دروازه‌ها هم در برنامه قرار دارند. تا دو ماه آینده هم گنجایش ورزشگاه به 9تا10هزار نفر خواهد رسید.چمن بسیار مناسبی دارد. وی‌آی‌پی، وی‌وی‌آی‌پی و گیت‌های هم الکترونیکی آماده هستند.

فارس: از کار سخت افزاری باشگاه رضایت دارید؟

در کل، در در حوزه سخت افزار خوب کار شده است. دو استادیوم استاندارد را برای برگزاری بازی‌های لیگ برتر آماده خواهیم داشت. در کنار آن‌ها دو چمن تمرینی خیلی مناسب هم کشت شده و در حال تجهیز برای انجام برنامه‌های تمرینی هستند.

فارس: نگاه باشگاه گل‌گهر به فوتبال پایه چگونه است؟

 خداراشکر سال گذشته امیدهای ما هم به لیگ برتر صعود کردند. شاید تنها تیم شهرستانی هستیم که همه رده‌های سنی را در لیگ برتر و توجه ویژه‌ای به تیم‌های پایه داریم. می‌توانم بگویم این هم یک الگو و نمونه موفق در کنار توسعه زیرساخت‌ها در سطح کشور است. باشگاه گل‌گهر در حوزه ورزش کارگری هم برنامه‌های منظم با یک برنامه زمانی و تقویم فعالیت سالیانه دارد و در سطح کشور جزو بهترین باشگاه‌هایی هستیم که توجه ویژه‌ای به این حوزه دارند.

فارس: قرار است تیم را پس از بسته شدن به سیرجان ببرید و مراسم معارفه برگزار کنید؟

همکارانم در روابط عمومی باشگاه پیشنهادات خیلی خوبی را آوردند. بالاخره حضور امیرقلعه‌نویی یک افتخار برای باشگاه گل‌گهر است. صمیمانه از اینکه دعوت شرکت و باشگاه گل‌گهر را پذیرفت، تشکر می‌کنم و این یک فرصت همکاری بسیار مناسب است. قلعه‌نویی به پیشکسوتان احترام ویژه‌ای می‌گذارد و هواداران را خیلی دوست دارد. در همان بدو مذاکراتمان در کلام او این دو موضوع را به خوبی متوجه شدم. تصمیم داریم به بهترین شکل حضورش را در سیرجان جشن بگیریم و امیدواریم معارفه‌ای در خور و در شان او داشته باشیم. برنامه‌هایی داریم. روابط عمومی یک کارگروه تخصصی را در این حوزه تشکیل داده و در حال بررسی هستند. ان‌شاالله سرفرصت برنامه‌های این مراسم را اعلام می‌کنیم.

فارس: حمایت شرکت گل‌گهر و مدیرعامل آن را چطور می‌بینید؟

جمشید ملارحمان از مدیران اقتصادی و بسیار فوتبالی کشور است. فوتبال را از نزدیک دنبال، تجزیه تحلیل و به شدت دنبال می‌کند و خیلی خوب می‌شناسد. خداراشکر حضورش برای باشگاه گل‌گهر و حتی فوتبال ایران یک نعمت است. من صمیمانه از او و همچنین مهندس عتیقی رئیس هیات مدیره باشگاه و سایر همکارانم در هیات مدیره که در بحث فوتبال و توسعه زیرساخت‌ها به موازات هم حمایت‌ دارند، سپاسگزارم. امیدواریم بتوانیم پایه ثابت لیگ برتر از این به بعد تا بی‌نهایت باشیم.

فارس: امسال استان کرمان دو نماینده در لیگ برتر دارد و شاید فصل بعد این سهمیه به 3تیم هم برسد. 

کرمان به دلیل داشتن بنگاه‌های اقتصادی معدنی بزرگ، توانایی داشتن سه سهمیه در لیگ برتر را هم دارد. خود مس یکی از شرکت‌های قوی اقتصادی و معدنی است که توانایی مدیریت کردن دو تیم را در لیگ برتر به خوبی داشت. امیدوارم مس کرمان که با تفاضل یک گل نتوانست صعود، سال آینده به لیگ برتر بیاید و جمع تیم‌های فوتبال استان به عدد سه برسد. این پتانسیل هم در نیروی انسانی، هم در زیرساخت‌ها در شهرستان‌های مختلف وجود دارد. سه شهر سیرجان، رفسنجان و ان شاالله سال آینده کرمان هم از این قائده مستثنی نیستند و پتانسیل تیمداری حرفه‌ای را به خوبی دارند.

فارس: آیا استان کرمان قطب جدیدی در فوتبال ایران می‌شود؟

کارگروه‌های تخصصی با نظر هیات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان استان و شهرستان شروع شده، مطمئن باشید در آینده از فوتبال استان کرمان برنامه‌های منظم و مدون با استراتژی تعریف شده‌ای خواهید دید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول