اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

معافیت مالیاتی مناطق آزاد به معنای توزیع رانت است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: معافیت دادن به مناطق آزاد در وضعیت فعلی عملا به معنای توزیع رانت در این مناطق بوده و هیچ آورده‌ای هم برای کشور ندارند.

معافیت مالیاتی مناطق آزاد به معنای توزیع رانت است

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی فارس با حمایت از مخالفت شورای نگهبان با معافیت مالیاتی مناطق آزاد در مصوبه مجلس دهم درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: معافیت دادن به مناطق آزاد در وضعیت فعلی عملا به معنای توزیع رانت در این مناطق بوده و هیچ آورده‌ای هم برای کشور ندارند.

وی ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی زمانی مطلوب است که در نتیجه تولید یک محصول ارزش افزوده ایجاد شده و صادراتی انجام شود و در بقیه کشورها هم برای اینکه تولید کننده را تشویق کنند و کارآفرینی و صادرات را افزایش دهند این مشوق‌ها را می‌گذارند ولی آن چیزی که الآن ما در مناطق آزاد کشور داریم نه تنها به نفع تولید داخل نیست بلکه در حقیقت به نفع واردات کالاهای خارجی است.

*معافیت مالیاتی مناطق آزاد، تضعیف شهرک‌های صنعتی را در پی دارد

این نماینده مجلس یازدهم تصویب معافیت مالیاتی مناطق آزاد را برای شهرک‌های صنعتی مضر دانست و گفت: اگر معافیت‌ را برای مناطق آزاد قرار دهیم و شرکت‌ها را تشویق کنیم که بروند در مناطق آزاد تولید کنند و بعد در نهایت کالایشان را داخل کشور بیاورند در عمل موجب تضعیف شهرک‌های صنعتی کشور خواهیم شد.

زنگنه اضافه کرد: ما الآن زیرساخت تعداد زیادی شهرک صنعتی در کشور آماده داریم که آب، برق، گاز و حتی اینترنت و فیبر نوری هم به آن جا کشیده شده است ولی متأسفانه متقاضی برای برخی از شهرک‌های صنعتی وجود ندارد. اگر قرار است معافیتی هم داده شود بهتر است که معافیت مالیاتی را به همان شهرک‌ها و نواحی صنعتی بدهیم که منجر به ماندگاری مردم در روستاها و شهرهای کوچک شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: افرادی باید در مناطق آزاد مستقر شوند که می‌خواهند کار تولید توأمان با صادرات انجام دهد وگرنه در شرایط فعلی که صادرات مناطق آزاد کم است، معافیت مالیاتی مناطق آزاد صحیح نیست.

زنگنه در ادامه بر تعریف درست فعالیت‌های معاف از مالیات تأکید کرد و گفت: معافیت مالیاتی برای هرگونه فعالیتی در مناطق آزاد نمی‌تواند منجر به تولید شود ولی اگر به طور خاص شرکت‌هایی که فقط به امر تولید همراه با صادرات مشغول هستند، معافیت دهید، این موضوع می‌تواند محرک صادرات شود. در غیر این صورت اینکه در یک منظع خاص یک سری امکانات و معافیت‌ها قرار داده شوند و بعد شرکت‌ها به جای تولید به واردات مشغول شوند این امر برای کشور مضر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول