اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

شورای اقتصاد فردا قیمت 3800 تومانی خرید گندم را بررسی می‌کند

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: اگر نرخ خرید تضمینی گندم مناسب نباشد خودکفایی از دست می‌رود اما به گفته یک منبع آگاه فردا شورای اقتصاد نرخ 3800 تومان را برای سال آینده بررسی می کند که رقم بسیار پایینی است.

شورای اقتصاد فردا قیمت 3800 تومانی  خرید گندم را بررسی می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چشم کشاورزان به جلسه فردای شورای اقتصاد دوخته شده تا شاید قیمت مناسبی برای خرید تضمینی گندم در سال آینده از آن بیرون بیاید. فردا این شورا تصمیم می‌گیرد گندم را در سال آینده از کشاورزان به چه قیمتی خریداری کند. اگر قیمت مناسب تصویب کند کشاورزان سال آینده می‌کارند و اگر قیمت مناسب نباشد بسیاری به کشت‌های دیگری می‌روند. این بدیهی است که کشاورزان سود خود را دنبال می‌کنند. اصلا بررسی فایده و ضرر یک اصل مهم اقتصادی است. با التماس و خواهش نمی‌توان کشاورزان را به کشت یک محصول ترغیب کرد.

محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: پیش از این وزارت جهاد قبل از اینکه قیمت کود افزایش یابد نرخ خرید گندم را 4600 تومان درآورده بود در همان زمان نظر دولت روی خرید کیلویی 3200 تومان  بود. 

وی  افزود:‌طی جلسه‌ای که شنبه و چهارشنبه در وزارت جهاد برگزار شد و نیز ادامه آن امروز هم برگزار خواهد شد نظر وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم در سال آینده پس از افزایش قیمت کود،  5500 تومان است که امیدواریم تصویب شود.

به گزارش فارس، با تصویب دولت قیمت کود کشاورزی در دو هفته گذشته 4 تا 10 برابر شد. و از آنجا که این نهاده بخش عظیمی از هزینه را تشکیل می‌دهد و همچنین تاثیر در افزایش تولید دارد بالا رفتن قیمت کود هزینه سنگین را روی دوش کشاورزان گذاشت. به ازای یک کیلوگرم مصرف کود شیمیایی تولید محصول 10 کیلوگرم بیشتر می‌شود.

ملک‌زاده همچنین گفت:‌سازمان نظام صنفی کشاورزی ومنابع طبیعی کشور هم قبل از افزایش قیمت کود نرخ خرید تضمینی گندم را 5هزار و 92 تومان ارزیابی کرده بود اما پس از این افزایش‌ها معتقد است که خرید تضمینی گندم در سال آینده باید 5842 تومان باشد.

وی افزود: دولت باید طبق قانون نرخ خرید تضمینی گندم را تا پایان شهریور اعلام کند و البته بر اساس همین قانون قیمت منطقی که نرخ تورم هم در آن محاسبه شده باشد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: در صورتی که دولت قیمت مناسبی برای خرید تضمینی گندم اعلام نکند کشاورزان هم از کشت این محصول استراتژیک استقبال نخواهند کرد و طبیعی است که محصولات دیگری مانند سبزی و صیفی خواهند کاشت که برای آنها سود آور است.

ملک‌زاده ادامه داد: چرا باید دولت بر اساس بودجه خودش نرخ خرید گندم را تعیین کند در حالی که باید قیمت تمام شده محصول و یک سود معقول را برای کشاورز در نظر داشته باشد.

وی گفت: نامه‌ای هم به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بوجه ارسال کردیم تا در جلسات تعیین نرخ تضمینی گندم نماینده کشاورزان نیز حضور داشته باشد.

به گزارش فارس یک منبع آگاه به خبرگزاری فارس گفت در جلسه فردای شورای اقتصاد دولت می‌خواهد قیمت 3800 تومان را برای  نرخ خرید تضمینی گندم در سال آینده بررسی کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول