اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

تامین نیاز فرآورده‌های خونی سیستان و بلوچستان از سایر نقاط کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: با توجه به اینکه خون اهدائی در سیستان و بلوچستان برای تامین نیاز بیماران استان کافی نیست، بخشی از خون و فرآورده های خونی مورد نیاز استان از سایر نقاط کشور تامین می شود.

تامین نیاز فرآورده‌های خونی سیستان و بلوچستان از سایر نقاط کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در دیدار مشترک مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مهمترین محورهای همکاری 2 طرفه مورد بررسی قرار گرفت.

انعقاد تفاهم نامه همکاری های آموزشی، علمی و پژوهشی میان سازمان انتقال خون کشور و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، حمایت مالی از طرح ها و پایان نامه هائی که به مدیریت بهتر مصرف خون منجر شود، بررسی راهکارهای فنی برای ارائه واحد های مرتبط با مدیریت مصرف خون در دوره پزشکی عمومی، پرستاری و مامائی و برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت کارورزان پزشکی در پایگاه های ثابت و سیار انتقال خون در این دیدار مورد بررسی و توافق کلّی قرار گرفت.

تحولات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مرا شگفت زده کرد

پیمان عشقی، مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در این جلسه خاطرات دوران حضور خود به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را مرور کرد و گفت: حرکت سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه و پیشرفت برای کسانی که بعد از چند سال به استان می آیند محسوس است امّا تحولات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و نظام بهداشت و درمان استان مرا شگفت زده کرد.

وی افزود: فقط کسانی که در این استان خدمت کرده اند مشکلات موجود را درک می کنند و لذت سرشار ناشی از خدمت به مردمان نجیب و خونگرم این استان را هم با تمام وجود حس می نمایند و الان هم خوشبختانه مردم خدمتگزاران خود را به خوبی می شناسند و میان آنها با کسانی که با جنجال و فرافکنی به دنبال کسب محبوبیت یا تسویه حساب های شخصی هستند تفاوت قائل می شوند.

دکتر پیمان عشقی با تاکید بر استعداد ها و ظرفیت های بالقوه انسانی و منطقه ای در سیستان و بلوچستان گفت: در مدتی که به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان حضور داشتم شاهد استعداد، مسئولیت پذیری و توانمندی های فرزندان این سرزمین بودم و هیچگاه خاطره حضور در این استان ر فراموش نخواهم کرد.

تامین خون مصرفی هر منطقه از اهدا کنندگان همان منطقه به نفع بیماران است

مدیرعامل سازمان انتقال خون در زمینه وضعیت اهداء و مصرف خون در استان نیز گفت: شاخص کلّی اهداء خون در استان 20 در هزار و متوسط کشوری 25 در هزار است  و استان سیستان و بلوچستان رتبه هشتم کشور در زمینه مصرف خون و رتبه بیستم در زمینه اهداء خون را دارد.

دکتر عشقی گفت: شبکه تامین خون در کشور به صورت سراسری فعال شده است و با توجه به اینکه خون اهدائی در سیستان و بلوچستان برای تامین نیاز بیماران استان کافی نیست، بخشی از خون و فرآورده های خونی مورد نیاز استان از سایر نقاط کشور تامین می شود.

 

وی بیان کرد: یکی از دلائلی که اصرار داریم خون مصرفی هر منطقه از همانجا تامین شود شباهت ها و قرابت های ژنتیکی میان جمعیت بومی ساکن در هر منطقه است که میزان واکنش های ایمنی بدن به تزریق خون را کاهش داده و در نهایت به نفع بیماران دریافت کننده خون خواهد بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور تازه بودن خون تزریق شده به بیماران را از دیگر مزایای تامین خون مصرفی هر منطقه از همان منطقه و استان برشمرد و گفت: تازه بودن خون مصرفی کارائی تزریقات خون را افزایش خواهد داد.

وی گفت: در مناطقی از استان که امکان دریافت خون تسهیل شده این شاخص تا 60 در هزار هم رسیده که منطبق با کشورهای توسعه یافته است.

این مسؤول افزود: اهداء خون در شهرهای زابل و زاهدان که شرایط برای اهداء خون مناسب بوده به یک فرهنگ عمومی  تبدیل شده است و در این مناطق هموطنانی را دیدم که به عنوان یک کار خیر در این فعالیت اجتماعی مشارکت می کنند و یکی از این عزیزان به من گفت: قبل از فعالیت های مهم زندگی مثل مسافرت به نیت شفای بیماران خون اهداء می کنم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه با گسترش امکانات اهداء در همه نقاط استان شاهد مشارکت  همگانی مردم در این اقدام خیرخواهانه خواهیم بود گفت: پراکندگی جمعیت و کمبود نیروی انسانی راه اندازی پایگاه های ثابت دریافت خون در بسیاری از شهرها و روستاهای استان را مشکل کرده و در کوتاه مدت به دنبال فعال سازی پایگاه های سیار هستیم.

سیستان و بلوچستان، استانی حادثه خیز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز به تشریع وضعیت همکاری های میان این دانشگاه و سازمان انتقال خون پرداخت.

به گفته دکتر سید محمد هاشمی شهری، در سال 1398 شاهد وقوع 263 حادثه و بحران غیر مترقبه در استان سیستان و بلوچستان بودیم که بیش از 80 درصد از این حوادث با سلامت انسان ها در ارتباط بوده و با مداخله جدّی نظام بهداشت و درمان استان همراه بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به حادثه خیز بودن استان، موضوع پدافند غیر عامل جایگاه کلیدی در نظام مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دارد.

دکتر هاشمی شهری توسعه زیر ساخت های انسانی، ساختمانی و تجهیزاتی بهداشت و درمان در سال های اخیر را ماحصل تلاش شبانه روزی در دانشگاه و از ثمرات اجرای طرح تحول نظام سلامت برشمرد و گفت: تامین این زیر ساخت ها یکی از مصادیق آمادگی برای بحران بود و اگر امروز به این امکانات دسترسی نداشتیم حتی در مدیریت موج اول کرونا در استان هم دچار مشکل می شدیم.

تجربه ای موفق برای افزایش کارائی خدمات نظام سلامت

رئیس انشگاه علوم پزشکی زاهدان به اهمیت همکاری های بین بخشی در تامین سلامت مردم اشاره کرد و گفت: تجربه موفق عید قربان الگوئی برای تقویت همکاری های بین بخشی به نفع سلامت مردم است و ما به عینه دیدیم که کنترل قاچاق دام زنده از مرزهای شرقی در کنار آموزش های گسترده مردمی انتشار ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان  را به کمترین میزان ممکن در سال های اخیر رساند.

وی با بیان اینکه امسال دام مصرفی استان در عید قربان از تولیدات داخلی تامین شد و با همین مداخله ارزشمند شاهد کمترین  تعداد موارد تب کنگو در استان بودیم گفت: از ابتدای سالجاری تمامی موارد مثبت تب کنگو که به بیمارستان بوعلی مراجعه کرده و یا از سایر مراکز ارجاع شده اند با موفقیت تحت درمان قرار گرفته و هیچ موردی از مرگ و میر در اثر این بیماری نداشته ایم و این مداخله اجرائی بار دیگر تاثیر همکاری های بین بخشی و مدیریت حاکمیتی در ارتقاء سلامت را نشان داد.

پرداخت بدهی بیمارستان ها به سازمان انتقال خون استان

دکتر هاشمی شهری با تقدیر از همکاری سازمان انتقال خون در تامین خون و فرآورده های مصرفی بیمارستان های استان گفت: به زودی تمامی بدهی بیمارستان های تابعه دانشگاه به سازمان انتقال خون استان پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص همکاری در زمینه افزایش تعداد پایگاه های اهداء خون در سطح استان هم گفت: با وجود کمبود تعداد همکاران پزشک عمومی در سطح استان به دنبال بررسی راهکارهای همکاری بیشتر با سازمان انتقال خون هستیم  و مطمئنا ارتقاء بیش از پیش کیفیت خدمات مشترک دانشگاه و انتقال خون به مردم و بیماران را به دنبال‌خواهد داشت.

بازدید از بیمارستان علی اصغر(ع) و دیدار با بیماران تالاسمی و هموفیلی

بیماران تالاسمی و هموفیلی گروه عمده ای از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خونی را تشکیل می دهند و  دکتر پیمان عشقی هم در جریان حضور خود در استان سیستن و بلوچستان از بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) زاهدان بازدید کرد.

وی درجمع اعضاء انجمن حمایت از بیماران تالاسمی از آنان خواست تا مشارکت جدّی در موضوع پیشگیری از وقوع موارد جدید تالاسمی داشته باشند.

به گفته دکتر عشقی همانگونه که تامین خون و فراورده های خونی بر عهده سازمان انتقال خون و ارائه خدمات تشخیصی و درمانی بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی است، کمک به ترویج فرهنگ پیشگیری هم از رسالت های مهم و ارشمند سازمان های مردم نهاد همچون سازمان انتقال خون است.

 وی با بیان اینکه مشارکت در ترویج فرهنگ پیشگیری، ارزشمندترین رسالت سازمان های مردم نهاد است ادامه داد: خوشبختانه با تامین نیازهای درمانی بیماران عزیز تالاسمی شاخص امید به زنده بودن در این گروه از بیماران عزیز ما افزایش یافته و در حال حاضر بیماران تالاسمی در رده های سنی 30 تا 40 سال هم داریم که تک تک این بزرگواران می توانند به عنوان "سفیران پیشگیری از تالاسمی" در جامعه به ترویج آزمایشات قبل از ازدواج و تشخیص قبل از تولد تالاسمی کمک کنند.

دکترپیمان عشقی در حاشیه بازدید مرکز بیماران خاص حضرت علی اصغر(ع) استقرار واحدهایی از قبیل آزمایشگاه تشخص قبل از تولد تالاسمی، داروخانه ویژه، فیزیوتراپی ویژه بیماران هموفیلی و تالاسمی، کلینیک های ویزیت سرپائی ، سونوگرافی و سایر امکانات تخصصی مورد نیاز بیماران خاص در یک مجموعه متمرکز را نمونه کم نظیری در کشور دانست و گفت: این تمرکز در ارائه خدمات تاثیر به سزائی در کاهش مشکلات بیماران خاصّ دارد.

وی همچنین گفت: همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان زحمات بی شماری برای بازسازی، بهسازی، توسعه و تجهیز این مرکز ارزشمند متحمّل شده اند و در حال حاضر وضعیت فیزیکی این بیمارستان با سال های قبل قابل مقایسه نیست امیدواریم تا با گشایش های اعتباری در آینده و یا با مشارکت خیرین بزرگوار شاهد نوسازی ساختمان قدیمی و احداث مرکزی متناسب با این حجم از خدمات ارزشمند به بیماران خاص استان باشیم.

انتهای پیام/3139/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول