اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

بهترین وقت برای خرید قطعات هواپیماست

با توجه به اینکه روند اوراق کردن هواپیماها از سوی شرکت‌های هواپیمایی به خاطر کرونا سرعت گرفته به نظر می‌رسد، الان بهترین وقت برای خرید قطعات هواپیماست.

بهترین وقت برای خرید قطعات هواپیماست

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، به خاطر کرونا و کاهش تقاضا برای مسافرت‌های هوایی در جهان، بسیاری از هواپیماها زمین‌گیر شده و شرکت‌ها به روند اوراق کردن آنها سرعت بخشیده‌اند.

شرکت‌های فعال در زمینه خرید و فروش قطعات اوراق هواپیما شاهد بروز نشانه‌های تقویت این بازار بوده و انتظار دارند شاهد رشد عرضه قطعات هواپیما طی آینده باشیم.

بازار خرید و فروش قطعات اوراقی و دست دوم هواپیما صنعتی 3 میلیارد دلاری در جهان به شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود با افزایش عرضه قطعات دست دوم قیمت آنها هم به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

از طرف دیگر تقاضا برای خرید این قطعات از سوی شرکت‌های هواپیمایی نیز بر اساس پیش‌بینی‌ها کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر پیشنهاداتی برای اوراق کردن هواپیماها به شرکت‌های فعال در این زمینه در آمریکا ارائه شده و در کانادا هم شرکت ایروسایکل، بنا به اعلام مدیرعامل این شرکت، به شدت مشغول خرید هواپیماهای زمین گیر شده برای اوراق کردن آنهاست.

از طرف دیگر برخی کارشناسان می‌گویند با توجه به روی آوردن شرکت‌های نفتی به قطعات ارزان قیمت برای پایین آوردن هزینه نگهداری و تعمیرات هواپیماها ممکن است در آینده شاهد روان شدن سیل تقاضا برای خرید قطعات دست دوم هواپیما در بازار جهانی باشم.

مؤسسه ناوئو، می‌گوید قطعات دست دوم به راحتی می‌توانند نیاز شرکت‌های هواپیمایی به قطعات نو را هم تامین کرده و به آنها برای پایین آوردن هزینه تعمیرات، نگهداری و اورهال هواپیماهای خود کمک کند.

مدیر یک شرکت هواپیمایی گفته به برنامه خود برای خرید قطعات را موقتا کنار گذاشته چرا که این نگاه وجود دارد که افزایش اوراق شدن هواپیماها قیمت قطعات صنعت هوایی در بازار جهانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

وی که خواست نامش فاش نشود گفت من فکر می‌کنم به زودی شاهد کاهش قابل توجه قیمت قطعات هواپیما در جهان خواهیم بود.

مؤسسه فیریوم، پیش‌‌بینی کرده که تا سال 2023 شاهد دو برابر شدن تعداد هواپیماهایی که در جهان اوراق می‌شوند خواهیم بود و تعداد آنها از 400 تا 500 فروند در سال 2016 به هزار فروند خواهد رسید.

مؤسسه ناوئو هم اعلام کرده که ارزیابی‌ها حاکی از آن است که هم اکنون تنها 60 درصد هواپیماهای جهان در حال پرواز هستند.

این مؤسسه می‌گوید انتظار می‌رود دو هزار فروند هواپیما از سوی شرکت‌ها کنار گذاشته شده و دیگر به چرخه پروازی باز نگردد.

این تعداد در سال 2019 حدود 680 فروند بوده است.

البته این هواپیماها بلافاصله اوراق نخواهند شد و احتمالا بسیاری از شرکت‌ها منتظر بهبود اوضاع می‌نشینند.

به عنوان مثال شرکت ایرسلوج انگلیس، که سالانه بین 40 تا 50 فروند هواپیما را اوراق می‌کند حالا به خاطر کرونا هواپیماهای بیشتری روی دست این شرکت بدون خریدار قطعات آنها باقی مانده است.

پیش از شیوع کرونا بسیاری از این هواپیماها پیش از اینکه اوراق شوند مشتری برای قطعات‌شان بود و شرکت‌ها پای کار خرید قطعات به خصوص قطعات موتوری می‌آمدند.

با توجه به اینکه هزینه‌های نگهداری هواپیماها به شدت افزایش یافته، شرکت‌ها به استفاده از قطعات دست دوم قدیمی برای هواپیماهای جدیدتر خود روی آورده‌اند.

این مسئله به شرکت‌های هواپیمایی این امکان را داده تا بتوانند هزینه‌های سنگین تعمیرات را دور زده و هواپیماهای خود را سرپا نگه دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول