اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

جامعه جهانی باید از مقاومت و معنویت امام سجاد(ع) الگو بگیرند

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت بودند، گفت: بر خلاف تفکر غربی که معنویت در تقابل با عقلانیت است در اندیشه امام سجاد علیه السلام معنویت مکمل عقلانیت است.

جامعه جهانی باید از مقاومت و معنویت امام سجاد(ع) الگو بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در ششمین نشست سید العابدین(ع) از سلسله نشست‌های کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) که در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دلایلی که شهر قم را برای این نشست انتخاب کردیم بهره برداری از بارگاه حضرت معصومه(س) و همچنین تقدیر از مراجع عظام تقلید که پیام‌هایی را برای این کنگره ارسال کرده اند بود.

وی با اشاره به شعار کنگر دهم «امام سجاد(ع) اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت»، بیان کرد: یکی از مهمترین خلأهای دنیای معاصر معنویت، عقلانیت و مقاومت است و این سه می‌تواند برای جامعه جهانی دستمایه‌ای باشد تا از زندگی امام سجاد(ع) بتوانند برای رفع مشکلات جامعه الگو بگیرند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با تأکید بر اینکه رابطه معنویت و عقلانیت و بازتعریفی که باید از معنویت داشته باشیم می‌تواند برای رفع خلأ معنویت مورد استفاده قرار گیرد، گفت: معنویت به معنی اهل معنا بودن است و بر اساس لغت‌نامه دهخدا، واژه معنوی به معنای حقیقی، باطنی و روحانی بودن است و هیچ منافاتی با عقلانیت ندارد ولی در نوع نگاه غرب معنویت در تقابل با عقلانیت است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از جوامع معنویت را به عنوان یک امر اخروی نگاه می‌کنند، افزود: معنویت فلسفه حیات و فلسفه بعثت است و عصاره معارف دینی در این واژه نورانی تبلور پیدا کرده درحالی که برخی تصور می‌کنند معنویت فقط مربوط به عمل به شریعت است و عمل به ظواهر شریعت برای این مفهوم کفایت می‌کند.

عبادی زاده افزود: با نگاه به سخن امام سجاد(ع) که‌می‌فرمایند ۳۰ هزار نفر پدرم را در کربلا محاصره کردند و از ریختن خون پدرم قصد تقرب به خدا را داشتند برداشت می‌شود که تنها باور به خدا نمی‌تواند انسان را معنوی کند زیرا لشکر عمر سعد تنها به ظاهر معنوی بودند و با زبان به خدا ایمان داشتند و در باطن به دنبال راحتی دنیای خود بودند.

وی با بیان اینکه معنویت به عنوان اصلی‌ترین عنصر دین داری محسوب می‌شود، گفت: در مکتب امام سجاد(ع) معنوی بودن منظومه‌ای است که هم در ابعاد معرفتی و هم در ابعاد اخلاقی و رفتاری انسان متبلور می‌شود.

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه اگر عقلانیت در کنار معنویت قرار نگیرد ما نمی‌توانیم تفسیر روشن و درستی از مسأله معنویت داشته باشیم، اظهار کرد: دعای ۵۱ صحیفه سجادیه گویای این است که نوع نگاه امام سجاد(ع) به مسأله معنویت، عقلانی است و ما باید این اندیشه را به عنوان یک اندیشه دینی به جهان عرضه کنیم.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول