اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

پویش سواد رسانه‌ای اجرایی می‌شود

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: پویش سواد رسانه‌ای با هدف استفاده از ظرفیت های مردمی توسط مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

پویش سواد رسانه‌ای اجرایی می‌شود

محمدصادق افراسیابی معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به تحولات فضای مجازی اظهار داشت: تحولات جاری و آتی فضای مجازی در جهان و در کشور ما، تمام عرصه های زیست فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است.

وی افزود: یکی از مهم ترین و حساس ترین حوزه هایی که تحت تأثیر این تحول واقع شده است، حوزه فرهنگ است. در چنین شرایطی لازم است تا شیوه حکمرانی فرهنگی باز تعریف شود.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ادامه داد: بر همین اساس برنامه تحول «ارتقای نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی» توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی و پس از تأیید در شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط وزیر به بخش های مختلف وزارتخانه ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات پیشنهادی مورد تأکید برنامه تحول، ایجاد و حمایت از پویش های فرهنگی متناسب با نیازهای جامعه و نظام است. 

افراسیابی اظهار داشت: پویش سواد رسانه ای یکی از پویش هایی است که در سال ۱۳۹۹ اجرا خواهد شد. علاوه بر این پویش ۲۵ پویش دیگر در سطوح استانی، ملی و بین المللی با راهبری مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف از اجرای پویش استفاده از ظرفیت های مردمی برای تحقق اهداف طراحان پویش است. پویش بیانگر یک دعوت عمومی برای به مشارکت گرفتن عموم مردم خصوصا علاقه مندان به یک موضوع خاص است؛ بنابراین پویش های محتوایی فرهنگی به دنبال استفاده از ظرفیت عموم مردم برای تولید محتوای فرهنگی هستند. در این میان بستر شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان به عنوان بستری مناسب برای اجرای پویش های فرهنگی محتوایی در نظر گرفته می شوند. 

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تصریح کرد: پویش‌های تولید محتوا ابزاری برای عمومی سازی نهضت تولید محتوای مرتبط با افزایش نشاط و امید اجتماعی، تقویت اعتماد عمومی در جامعه، تقویت مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی، توجه به خانواده محوری و سبک زندگی اسلامی ایرانی، مبارزه با فساد و بی عدالتی و سایر موضوعات کلیدی برای افزایش پیوستگی اجتماعی خواهند بود.

وی ادامه داد: از طریق این پویش ها، تلاش خواهد شد تا اولا جریان تولید محتوا را که هم اکنون تحت تأثیر جشنواره های نخبگانی به انزوا رفته است، به یک جریان عمومی و همه گیر اجتماعی تبدیل کرد و ثانیا از ظرفیت های وب ۲ برای انتشار محتوای مسئله محور و مفید استفاده کرد؛ طبعا این امر باعث افزایش قدرت ضریب نفوذ محتوا در میان اقشار مختلف جامعه خواهد شد و در تعالی و رشد جامعه ایرانی اثر گذار خواهد بود.

افراسیابی اظهار داشت: نخستین پویش تولید محتوای سواد رسانه ای توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان بسیج رسانه، انجمن سواد رسانه ای ایران و استانداری کرمان با موضوع سواد رسانه ای و سبک زندگی در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی افزود: محورهای اصلی پویش تولید محتوای سواد رسانه ای شامل مدیریت مصرف رسانه ای در خانواده، دانستنی های ضروری برای استفاده از فضای مجازی، نقش افزایش سواد رسانه ای مردم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، نقش مادران و پدران در آموزش تفکر انتقادی به اعضای خانواده، ملاک ها و معیارهای برقراری ارتباط در فضای مجازی، اصول و قواعد اخلاقی برای استفاده از فضای مجازی، فرصت های فضای مجازی برای ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی، راهکارهای تشخیص شایعات و اخبار جعلی در فضای مجازی،  نقش کتاب و کتابخوانی در افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی است.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تصریح کرد: برای این فراخوان سه محور ویژه برای ارسال آثار اعلام شده است که می توان به نقش فضای مجازی در معرفی شخصیت سردار سلیمانی، سواد رسانه ای، تعادل بازار محصولات کشاورزی و جهش تولید و در نهایت نقش سواد رسانه ای در مقابله با کرونا اشاره کرد.

وی بیان کرد: علاقه مندان برای شرکت و ثبت نام در پویش می توانند نسبت به بارگذاری آثار و محتواهای مردمی و حرفه ای در قالب های صوت، تصویر و متن در شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاری داخلی یا خارجی اقدام کرد و سپس مشخصات خود و لینک صفحه مربوط به اثر را در تارنمای پویش به نشانی Mediatechs.ir ثبت کنند.

افراسیابی اظهار داشت:  آخرین زمان ارسال آثار ۲۲ بهمن ماه سال جاری است و اختتامیه این پویش در اسفندماه سال جاری در شهر تاریخی جیرفت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول