اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

تربیت با بخشنامه محقق نمی‌شود/ آموزش و پرورش برای تحول به صحیفه سجادیه رجوع کند

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه برای تحقق تحول بنیادین در آموزش و پرورش باید سراغ صحیفه سجادیه برویم،‌ گفت: آموزش، پرورش و تربیت دینی با ارجاع به صحیفه سجادیه میسر می‌شود و نمی‌توان با بخشنامه آن را رقم زد.

تربیت با بخشنامه محقق نمی‌شود/ آموزش و پرورش برای تحول به صحیفه سجادیه رجوع کند

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیئت خبرگزاری فارس، اختتامیه دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) صبح امروز با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، حجت‌الاسلام رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه استان هرمزگان، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و جمعی دیگر از مسؤولین فرهنگی در محل وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دوران درخشش صحیفه سجادیه متفاوت از گذشته آغاز شده است، اظهار داشت: صحیفه سجادیه نسخه نجات‌بخش امروز بشریت است که بهترین بیان و ترجمه برای قرآن کریم محسوب می‌شود و تمام ظواهر، بواطن و لطایف آن را در بر دارد.

وی با اشاره به اینکه امام سجاد (ع) در دورانی اقدام به بیان این مسائل کرده‌اند که همگان تصور می‌کردند کار به نقطه پایان رسیده است اما ایشان از صفر آغاز به تبلیغ کردند، افزود: در زمان ما نیز معجزه اسلام یعنی صحیفه سجادیه کارگشایی خواهد داشت. در سال‌های مختلف برگزاری این کنگره نمونه‌های شگفت‌انگیزی از اثرگذاری این معارف ناب را بر روی افرادی در خارج از مرزهای کشور و با عقاید مختلف مشاهده کرده‌ایم.

حاجی علی‌اکبری با بیان اینکه در صحیفه سجادیه با نرم‌افزار تمدن اسلامی مواجه هستیم که حقیقتاً پاسخگوی نیازهای امروز ما است تصریح کرد: نقطه جامع و دقیق آن زبان دعاست که زبان فطرت انسان‌ها محسوب می‌شود و امام سجاد (ع) تمام مقاصد دین را با این زبان بیان کرده است اما متأسفانه این کتاب در میان دوستداران اهل بیت (ع) نیز ناشناخته است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه زبان دعا رسا است زیرا صدای فطرت را منتشر می‌کند، گفت: اگر جامعه‌ای از این معارف بهره‌مند شود می‌تواند با مراجعه به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری در راستای سه گام خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی مبتنی بر اخلاق و معنویت قدم بردارد زیرا صحیفه سجادیه چشمه فیاض آنها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه خودشناسی در پرتو خداشناسی را به انسان ارائه می‌کند، گفت:‌ این ادعیه خودسازی موحدانه و مبتنی بر توحید را با نگاهی جامع‌نگر و ناظر به امتداد انسان و نیازهای جاری‌اش را ارائه می‌کند.

حاجی علی‌اکبری افزود: امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه راه میانبر تزکیه و تصحیح آرزوها را برای انسان‌ها انجام می‌دهد. در صحیفه سجادیه و سایر ادعیه مأثوره از اهل بیت (ع) نقد به عمیق‌ترین بخش شخصیت انسان صورت می‌گیرد و در نظام آرزوها و خواسته‌هایش تغییراتی ایجاد می‌کند و نیازهای جعلی او را حذف می‌کند. در مکتب تربیتی امام سجاد (ع) نظام جامع تربیتی اسلام مطرح شده است و دقیقاً سراغ آرزوها و تمناهای انسان می‌رود تا جایی که انسان در سلسله تکامل‌ها از پروردگار تنها خودش را بخواهد.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه آموزش و پرورش و نظام تربیتی کشور باید خود را به صحیفه سجادیه ارجاع دهند خاطرنشان کرد: تحول بنیادین در آموزش و پرورش جز با این شیوه امکان‌پذیر نیست تربیت بخشنامه‌ای جوابگو نیست و باید سراغ تربیت اصیل برویم تا بتواند دنیای جوانان ما را تغییر دهد.

 

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه استان هرمزگان نیز با بیان اینکه شعار کنگره امسال امام سجاد (ع) معنویت، عقلانیت و مقاومت بود، اظهار داشت: در زمینه معنویت با دو کج اندیشی مواجه هستیم که به دنبال جدا کردن معنویت از امور دنیایی و اختصاص آن به آخرت و همچنین جدا کردن معنویت از مفهوم امور سیاسی است که نگاه غرب را بنا دارد در جامعه حاکم کند.

وی با اشاره به اینکه معنویت مساوی با اخلاق نیست تصریح کرد: برای تفسیر صحیح و دقیق معنویت باید عقلانیت را نیز کنار آن قرار دهیم و در نهایت در حوزه مقاومت نیز باید سراغ عقلانیت برویم تا گرفتار داعش و مشابه آن نشویم.

عبادی‌زاده با بیان اینکه بنیان مقاومت در اسلام شامل اسلام‌خواهی و ارزش‌های دینی است، تصریح کرد: اصل نفی سبیل و سلطه که از بنیان‌های مقاومت است و یا ایستادگی در برابر ظالم در دعاهای صحیفه سجادیه مطرح شده است. به طور مثال استکبارستیزی در دعای ۱۴، ۲۷ و ... مطرح شده است که برای رسیدن به آن امام فرموده است باید تعریف روشنی از دشمن و موانع داشته باشیم تا مانع کج‌اندیشی در این حوزه‌ها شویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول