اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

کشت الگویی پسته در راستای تغییر الگوی کشت آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از کاشت پسته در سطح 370 هکتار از اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر خبر داد.

کشت الگویی پسته در راستای تغییر الگوی کشت آذربایجان غربی

‌ رسول جلیلی درگفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تامین اعتبار از محل طرح اصلاح ، احیا و جایگزینی باغات و تغییر الگوی کشت به منظور احیا دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم آب بر مانند پسته و سنجد به جای سایر محصولات باغی اقدام می‌شود که این تغییر الگوی کشت در مرحله اول موجب شکوفایی اقتصاد باغداران و دوم اینکه محصولات خشکباری جایگزین محصولات رومیزی خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: نهال پسته با هدف مدیریت مصرف آب از طریق ترویج کشت جایگزین در سطح 370 هکتار از اراضی کشاورزی استان کاشت شده است و عمده کشت پسته در اراضی شهرهای ارومیه، سلماس، مهاباد و نقده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

جلیلی ادامه داد: از مجموع 370 هکتار از باغات پسته در حدود 50 هکتار به صورت نهال بارور و مابقی هنوز به سن باردهی اقتصادی نرسیده است.

وی با اشاره به میانگین تولید 500 کیلوگرم پسته در هر هکتار، اضافه کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از 25 تن پسته از باغات استان برداشت شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه محصول پسته از سال6کشت به توجیه اقتصادی و باردهی می‌رسد، عنوان کرد: در این راستا به عنوان کشت جایگزین نهال یارانه دار پسته بین باغداران متقاضی در استان توزیع شده است.

جلیلی با بیان اینکه احیای درختان پسته با استفاده از سرشاخه‌کاری میسر می‌شود، افزود: با استفاده از سرشاخه کاری می‌توان نسبت به احیای درختان مسن پسته، اصلاح باغات با ارقام مناسب و پر بازده اقدام کرد و در این راستا با استفاده از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه،طی امسال 38 هکتار از باغات پسته استان با استفاده از پیوند ارقام احمد آقایی سرشاخه کاری شده است.

وی همچنین یادآورشد: امسال در سطح نیم هکتار از باغات پسته شهرهای ارومیه و سلماس نیز از 12 رقم پیوندک ارسالی از معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی به صورت باغ سازگار استفاده شده است که در حال حاضر این پیوندها با گیرایی بالای 80 درصد قابل مشاهده است و در صورت تایید ارقام سازگار با اقلیم استان توسط مرکز تحقیقات در باغات سازگاری ارقام مقاوم در سطح استان ترویج می‌شود.

جلیلی عمده ارقام پیوندی در باغات استان را رقم‌های احمدآقایی عنوان کرد و ادامه داد: ارقام استفاده شده در باغات سازگاری اکبری،احمدآقایی، رضایی، عباسعلی، شاه پسند و AN1 تا AN5 ،نر زودگل و نردیرگل است و باغات سازگاری به عنوان باغات مادری برای تهیه پیوندک استفاده می‌شوند.

خاطرنشان می‌شود پسته محصولی مقاوم به شوری آب‌های زیرزمینی است و توسعه کشت این محصول کم آب بر و جایگزینی آن به‌ جای محصولات پرآب بر از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای کاهش مصرف آب در حوضه ابریز دریاچه ارومیه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول