اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اظهارات ضد و نقیض ابوالغیط درباره تاثیر سازش عربی بر مسئله فلسطین

دبیر کل اتحادیه عرب در واکنش به انتقادها علیه این اتحادیه به دلیل محکوم نکردن سازش رژیم‌هایی عربی با رژیم صهیونیستی مدعی شد که این اتفاقات بر اجماع عربی درباره ضرورت پایان اشغالگری اسرائیل تاثیر منفی ندارد.

اظهارات ضد و نقیض ابوالغیط درباره تاثیر سازش عربی بر مسئله فلسطین

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دبیر کل اتحادیه عرب امروز دوشنبه طی نطقی تلاش کرد از اهمیت تبعات تصمیم دو رژیم بحرین و امارات برای عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی بر وحدت صفوف عربی بکاهد.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، «احمد ابوالغیط» در مقر اتحادیه عرب در قاهره گفت: «من اطمینان دارم که تحولات اخیر در منطقه به ویژه آنچه مربوط به مسئله فلسطین و مناقشه اعراب و اسرائیل است بر اجماع عربی در مورد ضرورت پایان دادن به اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی به عنوان شرط اساسی تحقق صلح عادلانه و فراگیر در خاورمیانه تأثیری نخواهد گذاشت».

دبیر کل اتحادیه عرب در حالی مدعی مصون ماندن اجماع عربی یعنی «طرح صلح عربی» می‌شود که بر اساس این طرح، هیچ سازشی از سوی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تا قبل از عقب نشینی اسرائیل از مرزهای ۱۹۶۷ در کار نخواهد بود.

اظهارات ابوالغیط پس از آن بیان شده است که برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به عادی سازی روابط خود با تل آویو روی آوردند و این امر منجر به تعمیق اختلاف میان کشورهای عربی و بالا رفتن سطح تنش میان شماری از کشورهای عضو اتحادیه عرب منجر شده است.

دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه سخنان خود با اشاره به نشست وزیران خارجه این اتحادیه در نهم سپتامبر(چهارشنبه هفته گذشته)گفت: «صرف نظر از سردرگمی که درباره سرنوشت پیش نویس قطعنامه فلسطین در این نشست وجود داشت؛ اما یک عامل مشترک وجود دارد که همه کشورهای عربی را متحد می‌کند و آن هم ضرورت پایان اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی است که از چهارم ژوئن ۶۷ اشغال شده است و همچنین ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطینی در همه این خاک از جمله قدس شرقی است تا بدین طریق صلح محقق شود».

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست چهارشنبه گذشته خود درباره پیش‌نویس قطعنامه فلسطین که در آن بر مخالفت با توافق سازش میان امارات و تل آویو تاکید شده بود به توافق نرسیدند.

«محمد اشتیه» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین هم امروز دوشنبه تاکید کرد که آنچه در نشست اتحادیه عرب، اتفاق افتاد شکستی برای نهاد اتحادیه عرب بود که دیگر نهادی یکپارچه نیست، بلکه تجزیه شده است و تشکیلات خودگردان درصدد تجدید نظر در روابط خود با اتحادیه عرب است.

رژیم صهیونیستی و امارات پنجشنبه ۲۳ مرداد با انتشار بیانیه‌ای مشترک، رسماً از عادی‌سازی روابط میان خود خبر دادند. روز جمعه بحرین هم از دستیابی به توافقی برای برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی تحت نظارت آمریکا خبر داد.

گروه‌های فلسطینی عادی‌سازی روابط را محکوم کرده و آن را خیانت به آرمان فلسطین برشمرده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول