اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

پاسخ طب سنتی به چند شایعه کرونایی

یک کارشناس طب اسلامی و پزشک مدرن به برخی از شایعات در خصوص ویروس کرونا پاسخ داد و همچنین توصیه‌هایی از جنس طب مدرن و سنتی را هم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس ارائه کرد.

پاسخ طب سنتی به چند شایعه کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد با شیوع ویروس کرونا، ویروس شایعات هم پابه پای این ویروس منحوس رشد کرد و اپیدمی شد.

برخی از این شایعات در فضای طب سنتی یا اسلامی رشد کردند و غالبا بدون پاسخ در فضای علمی و کارشناسی رها شدند؛ در این گفت‌وگو که با یک پزشکی که در کنار دروس تخصصی که خوانده موضوع طب اسلامی را هم تجربه و مطالعه کرده، به بررسی برخی از شایعات در خصوص ویروس کرونا و توصیه‌های طبی برای عدم ابتلا به این ویروس می‌پردازیم.

این روزها مردم تصور می کنند استفاده از ماسک، محلول ضدعفونی کننده و عدم حضور در اماکن عمومی تنها راهکار در پیشگیری از ابتلا به این ویروس است؛ البته که این موارد باید رعایت شوند اما پزشکان طب سنتی در کنار رعایت تمام این پروتکل‌ها پیشنهادات و نظرات تکمیلی دیگری هم دارند.

در خصوص توصیه‌های طب سنتی برای کنترل این ویروس چه نکته‌ای مطرح می‌کنید؟

ابوالفتح شیرمردی: به طور کلی سیاست استراتژی بزرگ طب سنتی در مواجه با بیماری‌های عفونی - ویروسی، میکروبی و قارچی- مبنی بر تقویت بدن، اصلاح تغذیه، ستّه ضروریه است و نیم نگاهی به اعمال یداوی مثل حجامت دارد.

ایده طب سنتی این است که در کنار مسائل و پروتکل‌های بهداشتی، توجه خاصی به تغذیه و داروهای گیاهی داشته باشیم و ستّه ضروریه را مثل خوردن و آشامیدن، آب و هوا، خواب و بیداری، حرکت و سکون و .... مد نظر قرار دهیم.

سلامت روان مقدمه سلامت جسم است

ما اگر وحشتی در جامعه ایجاد کنیم و در اذهان عمومی جا بیندازیم که ویروس کرونا کشنده است، خدمتی به مردم نکرده ایم. ما نباید مردم را از کرونا بترسانیم. در اصول و اخلاق پزشکی اینطور است که اگر بیماری فردی در حد کوه باشد، آن را در حد کاه نشان دهیم تا فرد امید به شفابخشی داشته باشد.

اگر روحیه افراد تقویت شود، هورمونی در بدن ترشح می‌شود که به شدت در شفابخشی آن‌ها تاثیر دارد.

اگر روحیه افراد تقویت شود، هورمونی در بدن ترشح می‌شود که به شدت در شفابخشی آن‌ها تاثیر دارد.

قسمت عمده سلامت جامعه، سلامت روان است؛ بهداشت روان باید رعایت شود. برخی افراد به دلیل سرماخوردگی کوچک، برچسب کرونایی به آن‌ها زده شد و دچار فروپاشی روحی شدند. باید در این موارد، راهکارهایی را که مبتنی بر تقویت سیستم ایمنی بدن است، عنوان کنیم.

نه طب قدیم و نه طب جدید حریف این ویروس منحوس نشده و تنها راه آن، تقویت سیستم ایمنی بدن است و از جولان دادن این ویروس در بدن جلوگیری کنیم مثلا اگر احساس کنیم این ویروس در محیط گرم کارایی کمتری دارد، پس بدن و ریه‌های خود را گرم نگه داریم.

آیا افراد گرم مزاج به کرونا مبتلا نمی‌شوند؟

شیرمردی: برخی می‌گویند افراد گرم مزاج دچار این بیماری نمی‌شوند. این باور غلطی است که در جامعه جا افتاده است. درست است که سیستم ایمنی گرم‌مزاجی‌ها قوی‌تر از سرد مزاجی‌هاست اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم گرم‌مزاجی‌ها مبتلا به کرونا نمی‌شوند. ممکن است فردی گرم مزاج بوده اما ریه‌اش سرد باشد.

آیا از زمان ورود ویروس کرونا به جهان، سایر ویروس‌ها کنار رفتند؟
شیرمردی: ما در این مدتی که ویروس کرونا به میدان آمد، سایر ویروس‌ها را نیز داریم و اینطور نیز ویروس‌های دیگر به احترام کرونا عقب‌ بروند. پس چرا هرکسی که سرما می‌خورد یا تنگی نفس دارد، می‌گوییم به کرونا مبتلاست؟!

فارس: در ابتدای ورود ویروس کرونا به جهان و کشور، گفته شد کودکان دچار این بیماری نمی‌شوند ولی بعد از مدتی کودکان نیز درگیر شدند؛. نظرتان در این مورد چیست؟
شیرمردی: کودکان به دلیل سیستم ایمنی قوی کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند اما کودکانی داریم که به دلیل سرد مزاجی یا سیستم ایمنی ضعیف، احتمال ابتلا به کرونا در آن‌ها زیاد است.

چه بخوریم تا بدنمان تقویت شود؟

شیرمردی: خوردن عسل و ماساژ ریه و قفسه صدری با روغن سیاهدانه بسیار مؤثر است. همچنین دمنوش‌های گرم و خشک مثل زیتون، آویشن، بادرنج بویه، سرزن‌جوش، پر سیاوشان، دارچین، هل و زنجبیل مفید هستند.

اکنون ترکیب خاصی را از کتب قدیم که عالی جواب می‌دهد و برای همه مزاج‌ها خوب است معرفی می‌کنم تا مردم عزیز از آن استفاده کنند. البته قابل ذکر است که خانم‌های باردار باید زیر نظر پزشک مصرف کنند. این ترکیب علاوه بر کرونا برای سرماخوردگی، برونشیت مزمن، آسم، سرفه‌های مقاوم به درمان و حساسیت نیز مفید است.

قابل ذکر است بیش از ١٠ هزار نفر از این ترکیب در کنار درمان‌های طب جدید استفاده کردند. همچنین داروی امام صادق (ع)، کدو حلوایی، هویج، زردک و شلغم بسیار مؤثر است.

و در کل توصیه می‌کنیم از خوردنی‌های سرد مثل یخ، بستنی، آب سرد و ... باید پرهیز شود.

رابطه حجامت و کرونا

افرادی که حجامت می‌کنند، ماده‌ای به نام "اینترفرون گاما" در کبدشان ترشح می‌شود که خاصیت ضد میکروب دارد. اگر هر ماه یک‌بار بخصوص در فصول پاییز و زمستان صورت گیرد، بسیار عالی‌ست.

ویروس کرونا اینقدر ریز و موذی است که بدن هر فرد را حداقل یکبار ملاقات می‌کند و سری می‌زند اما آن افرادی پیروزند که بدن قوی داشته باشند.

در ادامه مطالب کار شده در خصوص سلامتی، در گزارش بعدی به خواص گیاهان دارویی و خوردنی‌ها می‌پردازیم.

انتهای پیام/68031/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول