اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چرا ولی‌عهد ابوظبی شخصا برای امضای توافق سازش با تل‌آویو به آمریکا نرفت؟

پایگاه خبری شبکه الجزیره با انتشار گزارشی ، علل احتمالی عدم سفر ولی‌عهد ابوظبی به آمریکا برای امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.

چرا ولی‌عهد ابوظبی شخصا برای امضای توافق سازش با تل‌آویو به آمریکا نرفت؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری شبکه «الجزیره» در گزارشی با اشاره به سفر «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات به آمریکا برای امضای توافق سازش با رژیم صهیونیستی که قرار است فردا (سه‌شنبه) در کاخ سفید برگزار شود و علل احتمالی عدم حضور ولی‌عهد ابوظبی در این مراسم را شرح داد.

طبق گزارش الجزیره، اعلام رسمی امارات درباره مشارکت عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات در مراسم امضای توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو در کاخ سفید و در مقابل، حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در این مراسم، سؤال‌هایی درباره علت عدم حضور ولی‌‌ عهد ابوظبی برانگیخته است.

به گفته الجزیره، علی‌رغم روابط استوار ولی‌ عهد ابوظبی با ترامپ و تیم او، آخرین سفر محمد بن زاید به واشنگتن به ماه مِی سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد. 

در این گزارش اشاره شده که روزنامه آمریکایی «واشنگتن پُست» ادعا کرده، بن زاید در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ نشستی محرمانه میان «اریک پرینس» مؤسس شرکت «بلک واتر»  و برخی مقامات روسِ نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در جزیره «سیشل» آن هم برای برقراری یک خط ارتباط سری میان مسکو و ر‌ئیس جمهور جدید واشنگتن ترتیب داده بوده است.

طبق این گزارش، رگه‌های این ارتباط همزمان با تلاش بن زاید برای سفر سری به شهر نیویورک نمایان شده است؛ سفری که در آن، بن زاید قصد داشته در برج ترامپ با «مایکل فلین»، «جرد کوشنر» و «استیو بنن» سه مشاور ارشد ترامپ برای توافق بر سر جزئیات نشست دیدار کند.

در این گزارش آمده که تلاش بن زاید برای سفر سری به آمریکا با شکست مواجه شد؛ مسئله‌ای که از طرفی نقض پروتکل‌های سیاسی نیز به شمار می‌رفته زیرا امارات پیش از سفر دولت «باراک اوباما» رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا را در جریان این امر قرار نداده است با آنکه مقامات، به‌صورت اتفاقی، نام بن زاید را در برگه‌‌های متعلق به شرکت‌‌هایی هوایی رویت کرده‌اند.

معضل ادامه محاصره قطر

«جورجیو کاویرو» مدیر مؤسسه مطالعات خلیج فارس بر این باور است که در پس عدم سفر بن زاید به واشنگن آن هم پس از گذشته سه سال دلایلی بسیاری نهفته است که اولین دلیل مربوط می‌شود به محاصره قطر؛ محاصره‌ای که دولت ترامپ تمایل دارد به کمک اماراتی‌ها و سعودی‌ها آن را به پایان برساند.

کاویرو در ادامه اظهاراتش در این خصوص گفت: «محمد بن زاید نمی‌خواهد در وضعیتی باشد که در آن ترامپ شخصا از او بخواهد به محاصره قطر پایان دهد [زیرا] در این حالت، بن زاید درخواست رئیس جمهور ترامپ را در کاخ سفید رد خواهد کرد که این مسئله برای منافع امارات خطر دارد؛ در حالت دیگر [بن زاید] مجبور خواهد بود سر فرود آورد و فشار زیاد علیه قطر را کاهش دهد که او این را هم نمی‌خواهد».

ترس از مسائل قضایی

«بروس فین» دستیار  وزیر دادگستری اسبق آمریکا معتقد است که مطابق با قانون حفاظت از قربانیان شکنجه، در صورت سفر به زاید به آمریکا، برخی از شهروندان اماراتی به علت دست داشتن او در شکنجه و قتل از او شکایت خواهند کرد.

بروس فین در این خصوص به الجزیره گفت: «محمد بن زاید رئیس کشور نیست!  بموجب قانون حفاظت از قربانیان شکنجه "TVPA" او در قبال اقامه دعوی از مصونیتی برخوردار نیست».

سایه تحقیقات مولر

«کریستین اولریشسن» از اعضای اندیشکده سیاست‌های کلان دانشگاه رایس در ایالت تگزاس آمریکا نیز در این خصوص گفته است که اطلاعات موثقی مبنی بر اینکه بن زاید بتواند به واشنگتن سفر کند یا اینکه عدم سفر او به واشنگتن تاکنون به تحقیات رابرت مولر در ارتباط با دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ مرتبط باشد، وجود ندارد.

اولریشسن در ادامه گفت: «با توجه به اینکه بن زاید پیش از سال ۲۰۱۷ سالانه به آمریکا سفر می‌کرد، غیبتش در سه سال و نیم گذشته بسیار شایان توجه است بویژه آنکه او بر دیدار ترامپ پافشاری داشت تا جایی که وی در بازه انتقال، پیش از آنکه ترامپ در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ حکومت را به دست بگیرد، برای دیدار با دستیاران بلندپایه [ترامپ] به نیویورک سفر کرد».

جلوگیری از خشم بایدن و دموکرات‌های آمریکا

طبق گفته «آنتونیو اوکشیتو» تحلیلگر سیاسی مؤسسه مطالعاتی خلیج فارس درست در پنجاه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بن زاید با توجه به عدم یقینش درباره نتایج انتخابات آتی آمریکا، تمایل ندارد در واشنگتن در کنار دونالد ترامپ ظاهر شود .

اوکشیتو در گفت‌و‌گو با الجزیره در این خصوص گفت: «با آنکه در حال حاضر، پرونده‌ای در دادگاه‌های آمریکا علیه محمد بن زاید وجود ندارد؛ اما ولی عهد ابوظبی بر نمایان نشدنش [در کنار ترامپ] اصرار دارد. این در حالی است که به شکل فزاینده‌ای به نظر می‌رسد، [بن زاید] جزء حامی پویش انتخاب دوباره رئیس‌جمهور ترامپ است».

اکشیتو افزود: «در واقع، انتخاب دوباره ترامپ سناریویی خواهد بود که امارات عربی متحده از آن استقبال خواهد کرد. با این حال، محمد بن زاید نمی‌تواند روابط کشورش با جو بایدن و دموکرات‌ها را به خطر بیندازد و حمایت آمریکا از امارات را به یک مسئله حزبی تبدیل کند آن هم درست چند هفته پیش از انتخابات سوم نوامبر».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول