اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آغاز راند سوم کرونا/ به فکر خستگی کادر درمان هستیم؟!

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در جهان و ایران باردیگر روند صعودی به خود گرفته است؛ اتفاق تلخی که طبق پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده آغاز موج سوم کروناست.

آغاز راند سوم کرونا/ به فکر خستگی کادر درمان هستیم؟!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، آمارهای مربوط به کرونا در جهان باز هم صعودی شده است. روزنامه خراسان نوشت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در جهان و ایران باردیگر روند صعودی به خود گرفته است؛ اتفاق تلخی که طبق پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده آغاز موج سوم کروناست.

آمار جهانی با 307 هزار ابتلا در یک روز شکسته شد

سازمان جهانی بهداشت، روز گذشته خبری را منتشر کرد که نگرانی‌ها را درباره احتمال تشدید وضعیت کرونایی جهان تقویت می‌کند. بر اساس گزارش این سازمان، روز گذشته بالاترین رکورد موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ثبت شد؛ با شناسایی 307 هزار و 930 بیمار جدید در یک روز. طبق اعلام سایت اطلاع‌رسانیِ این سازمان، بیشترین افزایش آمار مبتلایان مربوط به سه کشور هند، ایالات‌متحده و برزیل بوده است؛ همچنین دو کشور ایالات‌متحده و هند بیش از ۱۰۰۰ مورد جدید فوتی را گزارش کردند و برزیل فوت ۸۷۴ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ را در مدت ۲۴ ساعت اعلام کرد.

افزایش فوتی‌ها طی روزهای اخیر

خبر نگران‌کننده درباره آمارهای کرونا در ایران نیز این‌که طی چهار روز گذشته، تعداد فوتی‌های کووید19 در کشور باردیگر روند صعودی به خود گرفته است. گزارش کمیته اپیدمیولوژی کرونا در وزارت بهداشت نیز بر این نگرانی صحه می‌گذارد؛ در این گزارش آمده است: «روند کشوری بیماری کووید-۱۹، موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالاست و روند صعودی یا شروع پیک در ۱۲ استان کشور نیز مشاهده شده است».

«دکتر احسان مصطفوی» رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در این‌باره به ایسنا گفته است: «اخیرا در برخی استان‌ها که در یک ماه اخیر روند تثبیت شده یا نزولی داشته، روند افزایشی خفیف بیماری مشاهده می‌شود که متاثر از عوامل مختلفی است. به گفته مصطفوی نمی‌توان دقیقا مشخص کرد کدام عوامل نقش مهم‌تری در افزایش شدت موج بیماری داشته، اما یکی از فاکتورهای مهم و قاعدتا تاثیرگذار در شهریورماه، سفرها بوده‌است».

موج سوم کرونا شدیدتر خواهد بود

عضو شورای‌عالی نظام پزشکی کشور هم روز گذشته ، بازگشایی حضوری مدارس را یک اشتباه اساسی دانست و آن را از دلایل شیوع دوباره کرونا برشمرد :« اشتباهی که به افزایش ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا دامن می‌زند، بازگشایی مدارس است که ریسک بالایی دارد؛ در حالی که عدم بازگشایی خود عامل کنترل‌کننده‌ای در کاهش آمارهای موج سوم کرونا بود».

خستگی کادر درمان را هم نباید فراموش کرد

«حسین قشلاقی» افزود: «با توجه به همزمانی آنفلوآنزا و بیماری‌های عفونی با کووید ۱۹ در آینده‌ای نزدیک شرایط بسیار بدی را تجربه خواهیم کرد». به گفته او در کنار این دو موضوع، خستگی کادر درمان را هم نباید فراموش کرد و بر اساس این فاکتورها این امکان وجود دارد که موج سوم کرونا با شدت بیشتری رخ دهد و شاهد افزایش ناگهانی آمار مبتلایان و فوتی‌ها  باشیم.

طبق این آمارها و اظهارنظرها، احتمالا باید خودمان را برای مواجهه با موج سوم کرونا آماده کنیم، موجی که به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی برای سومین بار دامن‌گیرمان می‌شود.

قبل از تست کرونا با پزشک متخصص مشورت کنید

روزنامه جام‌جم نیز در یادداشتی درباره لزوم مشورت با پزشک متخصص قبل از دادن تست کرونا نوشت: اگر خدای نکرده فردا صبح که از خواب بیدار می‌شوید، کمی تب و همزمان احساس بدن‌درد، تنگی نفس، سردرد یا عوارض گوارشی داشته باشید چه کار می‌کنید؟ طبیعی است این روزها هر یک از ما با مشاهده چنین علائمی در خود یا اطرافیان‌مان به ابتلا به کرونا مشکوک شویم. اگر یکی از نزدیکان یا اعضای خانواده‌تان مبتلا شده باشد چه؟ در هر حال اضطراب و نگرانی، کمترین واکنشی است که پس از مطرح شدن چنین مسائلی گریبانگیرتان می‌شود.

اما در این شرایط، حتما لازم است مطمئن شوید واقعا به کرونا مبتلا شده‌اید یا نه. در این صورت چه کار می‌کنید؟ اگر موضوع را با اطرافیان مطرح یا در اینترنت جست‌وجو کنید، با طیف وسیعی از تست‌ها و تجویزهای متنوع و دوا و درمان‌های خانگی برای مقابله با عوارض اولیه کووید-19 روبه‌رو خواهید شد. در میان تست‌ها، عمدتا دو نوع تست سرولوژی (خون) و تست پی‌سی‌آر (مخاطی) برای تشخیص ابتلا مطرح است. اما این دو، تفاوت‌های عملکردی و تشخیصی ویژه‌ای با هم دارند.

آنچه این روزها از رفتار اغلب شهروندان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی مشاهده می‌شود، این است که از میان دو تست سرولوژی و پی‌سی‌آر، معمولا تست سرولوژی را انتخاب می‌کنند؛ تست ارزان‌تر و آسان‌تری است و معمولا جوابش هم از آزمایشگاه زودتر به دست فرد مشکوک به بیماری می‌رسد. اما سوال اینجاست آیا تست سرولوژی اطمینان‌بخشی کافی برای تعیین وضعیت ابتلای افراد به کووید-19 را دارد؟

بررسی‌های جام‌جم از مسیر جست‌وجو در دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت و همچنین گفت‌وگو با متخصصان بیماری‌های عفونی نشان می‌دهد، برای اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلا به کووید-19 پیش از اقدام به هر کاری لازم است با یک متخصص عفونی باتجربه مشورت کنیم و از خوددرمانی و خودتشخیصی در این مسیر بپرهیزیم. این دو تست، همان‌طور که روش انجام متفاوتی دارند، دو بررسی متفاوت در خصوص بیماری کووید-19 انجام می‌دهند و کاربرد خاص خودشان را دارند. الزاما هر یک نمی‌تواند جایگزین دیگری شود.

اگر قرار باشد هزینه و زمان محدودی برای انجام تست صرف کنید، اما نتیجه‌ای بگیرید که عملا مؤید قطعی وضع سلامت یک فرد مشکوک نباشد، در این صورت در شرایط سخت اقتصادی کنونی نه‌تنها پول خود را دور ریخته‌اید، بلکه به علت مشخص نبودن قطعی وضعیت ابتلای شما به کووید-19 می‌توانید ناقلی باشید که ناخواسته ویروس را به دیگران منتقل می‌کند. خوش‌خیالی ناشی از ناقل‌نبودن یا بیمارنبودن می‌تواند تبعات وخیمی برای افراد مشکوک به کووید-19 به همراه آورد.

برای مبارزه با کرونا، استثنائا صرفه‌جویی نکنید. این ویروسی است که در چند ماه اخیر جهان را فلج کرده است. اگر تا امروز شر سرماخوردگی را از مسیر خودتشخیصی و خوددرمانی از سرتان دور می‌کردید، مطمئن باشید ویروس کووید-19 با ویروس سرماخوردگی قابل مقایسه نیست. پیروی از نظر پزشک متخصص برای تشخیص و درمان هر نوع بیماری احتمالی در شما، مطمئن‌تر از هر راه دیگری است.

همچنین روزنامه صبح‌نو درباره واکسن آنفلوآنزا و نحوه توزیع آن نوشت: در روزهای اخیر بحث‌های فراوانی درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا مطرح شده است چراکه شباهت‌های این بیماری با کرونا می‌تواند مشکلات بسیاری را برای مردم و نیز کادر درمان به وجود آورد. از همین رو بسیاری از مردم نگران چگونگی تهیه این واکسن از بازار هستند.

واکسن آنفلوآنزا هیچ تاثیری در مهار کرونا ندارد

این در حالی است که دکتر محسن زهرایی، رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه واکسن آنفلوآنزا هیچ تاثیری در مهار کرونا ندارد، در عین حال گفت: امسال زنان باردار واکسن آنفلوآنزا دریافت می‌کنند. وی در ادامه افزود: وزارت بهداشت برای اولین‌بار برنامه‌ریزی کرده است که واکسیناسیون خانم‌های باردار برای آنفلوآنزا را امسال انجام دهد.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود خاطر‌نشان کرد: واکسنِ بیماری‌ها با هم تفاوت می‌کند. هر واکسن برای یک بیماری خاص است و اثربخشی‌اش هم بر روی همان بیماری است. یعنی واکسن‌ها به صورت کاملاً اختصاصی سیستم ایمنی بدن انسان‌ها را تحریک می‌کنند که بتوانند علیه همان بیماری در بدن آمادگی لازم را برای محافظت ایجاد کند.

اما روز گذشته زمان توزیع و قیمت واکسن آنفلوآنزا نیز از سوی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام شد. دکتر سید‌حیدر محمدی ضمن تشریح زمان و نحوه توزیع، عرضه و قیمت واکسن آنفلوآنزا، گفت: امسال به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده  که یکی از اعضای خانواده بتواند با مراجعه به داروخانه و ثبت کد ملی خود و دو نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش، تا سقف سه عدد واکسن آنفلوآنزا دریافت کند.

واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر رایگان است

وی درباره آخرین وضعیت واردات و توزیع واکسن آنفلوآنزا، گفت: باید توجه کرد که سال گذشته ۲۵۰‌هزار دوز واکسن را برای گروه‌هایی که تزریق این واکسن برایشان ضروری است، مانند افراد مسن، بیماران پیوندی، قلبی-تنفسی، زنان باردار و... پیش‌بینی کردیم. این در حالی است که امسال باتوجه به شرایط خاص ناشی از کرونا تأمین ۲/۵‌میلیون دوز واکسن را برای این گروه‌ها در نظر گرفته‌ایم. وی درباره زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر در شبکه بهداشتی، گفت: واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر و کادر بهداشت و درمان به صورت رایگان در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و توزیع آن از ابتدای مهر ماه آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول