اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

وعده‌های انباشه برای زعفران کاران خراسان شمالی / وضعیت بهتر می‌شود؟

کشت طلای سرخ در خراسان شمالی رونق گرفته اما مسئولان تاکنون همپای توسعه این محصول در استان شرایط مناسبی را برای مردم و کشاورزان فراهم نیاورند و کوله باری از وعده‌های ناکام گذشته، زعفران کاران را در آستانه فصل برداشت دچار تردید برای بهبود وضعیت خودکرده است.

وعده‌های انباشه برای زعفران کاران خراسان شمالی / وضعیت بهتر می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد زعفران به‌عنوان یکی از ارزشمندترین تولیدات کشاورزی در کشور و جهان محسوب می‌شود به‌نوعی که لقب طلای سرخ نیز به همین علت، به زعفران داده‌شده است.

خراسان شمالی به‌عنوانی یکی از استان‌های کشور که کشاورزی به‌عنوان پیشران اقتصادی آن مطرح است، طی سالیان در مناطقی کشت زعفران را انجام داده و هرسال نیز شاهد افزایش کشت زعفران در زمین‌های زراعی خود است.

فاروج قطب زعفران خراسان شمالی

بنابر اعلام مسئولان جهاد کشاورزی خراسان شمالی طی دو دهه اخیر تولید و کشت زعفران در استان افزایش‌یافته به‌نحوی‌که از ۳۴۳ هکتار زعفران در سال ۸۶ در سال ۹۸ به ۳ هزار و ۸۸۷ هکتار رسیده و در این میان سهم شهرستان فاروج، به‌عنوان قطب زعفران خراسان شمالی مساحتی معادل ۲ هزار و ۴۵۳ هکتار را شامل می‌شود.

 

خراسان شمالی ازنظر تولید زعفران در سال ۲۰ تن و میانگین عملکرد ۶ کیلوگرم در هکتار رتبه سوم تولید و کشت را در کشور از آن خود کرده که سهم فاروج ۱۴ تن بوده و شهرستن شیروان و اسفراین نیز در رتبه‌های بعدی تولید زعفران استان قرار دارند.

مشکلاتی یکی پس از دیگری پیش پای زعفران کاران

اما مشکل اصلی در تولید زعفران خراسان شمالی این است که ارزش آن به قیمت روز و واقعی به دست کشاورزان نمی‌رسد به‌نحوی‌که زعفران کاران استان نفع قابل قبولی به نسبت زعفران تولیدی خود به‌دست نمی‌آورند.

نبود برند معتبر در این منطقه، حضور گسترده دلالان و قیمت‌گذاری در شهرهای دیگر استان‌های همسایه، عدم توانمندی در صادرات مستقیم این کالا از خراسان شمالی ازجمله برخی دغدغه‌ها و مشکلات کشاورزان زعفران در فاروج است.

نبود کارخانه فرآوری زعفران از استان نیز باعث شده تا خام فروشی زعفران در استان رواج داشته باشد و فرصت‌های شغلی مناسبی در این بستر ایجاد نشود.

ایجاد پژوهشکده و بازارچه تخصصی زعفران در فاروج برای توسعه تجاری این محصول ازجمله وعده‌های گذشته مسئولان استان برای این شهرستان کوچک شرق خراسان شمالی بوده که تاکنون به شکل منسجم محقق نشده و نیاز زعفران کاران را برطرف نکرده است. حتی راه‌اندازی گمرک شرق خراسان شمالی نیز با نگاه تخصصی به موضوع زعفران و صادرات این محصول باارزش بود که این گمرک نیز به تاکنون به فعالیت خاصی دست پیدا نکرده است.

 

هرساله نیز برخی مشکلات فصلی در زمان برداشت زعفران مشکلات کشاورزان فاروجی را چندین  برابر می‌کند. کمبود نیروی کارگری برای برداشت محصول، افت ناگهانی قیمت در زمان برداشت، افزایش هزینه خرید آب تا ۵۰۰ هزار تومان در هر ساعت، ضرر و زیان زیادی را به زعفران کاران این منطقه طی سالیان اخیر وارد کرده است.

گلایه دیگر کشاورزان عدم تعیین ارزش دقیق گل‌های زعفران در شهرستان است که بدون روند نظارتی نرخ گل‌های زعفران قیمت‌گذاری و خریدوفروش می‌شود.

مسئولان جهاد کشاورزی فاروج اما کاهش صادرات زعفران کشور در سال گذشته را علت افت قیمت ناگهانی این کالای پرارزش بیان می‌کنند و کم شدن مصرف خانوارها را عاملی دیگر بر کاهش تقاضا و پایین آمدن قیمت می‌دانند.

وعده هایی بی حاصل برای زعفران کاران

سال گذشته اما مسئولان چند وعده برای بهبود وضعیت زعفران کاران دادند که ازجمله آن‌ها، تأسیس شرکت تعاونی زعفران کاران فاروج برای کوتاه شدن دست دلالان از چرخه تولید و عرضه، ایجاد بازارچه گل زعفران برای خریدوفروش بهداشتی و ارائه تسهیلات به ۵۰۰ کشاورز عضو صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی ازجمله برنامه‌های جهاد کشاورزی فاروج برای کشاورزان اعلام‌شده است.

 

محمود قنبری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز خرید محصول کشاورزان به‌صورت قیمت مصوب توسط سازمان تعاون روستایی را راهی برای کاهش ضرر کشاورزان استان دانست و گفت: سال گذشته این سازمان از زعفران کاران اقدام به خرید این محصول کرد تا زیان کشاورزان این بخش در استان کم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از اشتغال‌زایی فصلی ۲۰۰ نفر در مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول در استان خبر داد و گفت: ۵ محصول فرآوری و بسته‌بندی زعفران با ظرفیت‌های ۳.۴ تن زعفران خشک در سال با ۲۸ فرصت شغلی در حال فعالیت هستند.

وی قیمت‌گذاری زعفران از سوی سازمان تعاون روستایی برای خرید محصول کشاورزی را همچنین اعلام کرد و افزود: قیمت خرید حمایتی انواع زعفران به ازاء هر کیلوگرم شامل زعفران ممتاز رشته‌ای بریده (نگین) ۱۰۵ میلیون ریال، زعفران رشته‌ای بریده ممتاز (شبه نگین) ۹۵ میلیون ریال، زعفران رشته‌ای درجه‌یک (پوشال مرغوب) ۹۰ میلیون ریال، زعفران رشته‌ای درجه ۲ (پوشال معمولی) ۸۲ میلیون ریال است.

واحدهای زعفران پاک کنی باید ایجاد شود

مسعود صادق، فرماندار فاروج اما مشکل را در نحوه پاک کردن این محصول بیان می‌دارد و می‌گوید: پاک کردن گل‌های زعفران با دست در منازل و دور از فضای بهداشتی ایرادی است که بر زعفران فاروج گرفته می‌شود، به همین دلیل ایجاد واحدهای زعفران پاک‌کنی در این شهرستان یکی از ضروریات به شمار می‌رود.

امسال نیز با نزدیک شدن به فصل باردهی گل‌های بنفش زعفران در زمین‌های زراعی استان، تب‌وتاب توجه به این محصول افزایش‌یافته است.

 

محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی که چند هفته گذشته به شهرستان فاروج سفرکرده بود درباره این محصول شهرستان گفت: فاروج جایگاه نخست استان در تولید زعفران و رتبه ششم کشور در تولید کشمش را دارد، بنابراین باید نقشه راه توسعه اقتصادی آن با اولویت این دو محصول تعریف شود.

استاندار: زعفران فاروج دچار غفلت مسئولان شده است

وی که کوتاهی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تکمیلی را ناشی از ضعف مدیریت دانست، تصریح کرد: جهاد کشاورزی، صمت و فرمانداری فاروج برنامه‌های خود را باید برای توسعه و تکمیل زنجیره زعفران ارائه داده و با مشارکت وزارت خانه‌های مربوطه، راه‌های توسعه و صادرات این کالا را از خراسان شمالی پیگیری کرد.

مسعود صادق نیز اخیراً با اشاره به وعده‌های گذشته برای راه‌اندازی بازارچه زعفران در این شهرستان گفت: نابسامانی سال گذشته در عرضه زعفران، غافلگیرکننده بود و امسال برای پیشگیری از بحران، بازارچه زعفران در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین به برنامه‌هایی برای رفع مشکلات امسال زعفران کاران اشاره کرد و افزود: ایجاد بازارچه عرضه محصول، ایجاد چهارچوبی برای نرخ گذاری مناسب و پیش‌بینی شرایط لازم در زمان اوج گل دهی برای تأمین نیروی کارگری از جمله اولویت‌ها برای گذراندن بدون مشکل فصل برداشت زعفران است.

 

فرماندار فاروج نیاز شهرستان برای جمع‌آوری و برداشت یک روزه گل زعفران را ۲۲ هزار کارگر دانست و گفت: با ورود گل به بازار تداخل ترافیکی و تردد ایجاد می‌شد و همزمان نیز نوسانات فاحش قیمت باعث ایجاد ضرر به کشاورزان و بی‌اخلاقی خریداران می‌شد.

وی از مجوز بسته‌بندی زعفران به شهرداری فاروج نیز خبر داد و گفت: تلاش برای مکانیزه شدن برداشت و فرآوری و کمک در بخش جمع‌آوری و برداشت گل ازجمله تلاش‌ها برای اعطای تسهیلات است.

بازارچه زعفران در فاروج افتتاح می شود

بهزاد خالق پناه، مدیر تعاون روستایی فاروج نیز از افتتاح بازارچه زعفران این شهرستان همزمان با آغاز فصل برداشت خبر داد و افزود: ۳۱ غرفه با اعتباری ۳۵۰ میلیون تومان در زمین به مساحت هزار مترمربع در حال احداث است تا هرگونه خریدوفروش زعفران بیرون از این بازارچه ممنوع شود.

حال با توجه به مشکلات متداول و مشخص زعفران کاران در خراسان شمالی و امکان پیش‌بینی هرکدام از اتفاقات و تدبیر برای رسیدن به راه‌حلی برای کاهش ضرر و زیان کشاورزان شهرستان فاروج و استان، آیا امسال در فصل برداشت زعفران وضعیت زعفران کاران نسبت به سال‌های گذشته بهتر می‌شود یا خیر؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول