اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

کاهش تعداد صدور و تمدید کارت بازرگانی بعد از واگذاری به وزارت صمت

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلاتی که با تغییر سامانه صدور کارت بازرگانی برای تمدید و صدور کارت بوجود آمده گفت: در جهت تسهیل گیری در فرآیند کسب و کار باید با نگاه ملی به رفع مشکل تمدید و صدور کارت بازرگانی پرداخته شود.

کاهش تعداد صدور و تمدید کارت بازرگانی بعد از واگذاری به وزارت صمت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمد لاهوتی امروز در شانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه از ابتدای مرداد امسال، موضوع صدور و تمدید کارت بازرگانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است، گفت: پیش از این اتاق های بازرگانی مدارک متقاضیان را دریافت می کردند و فرآیند تمدید و صدور کارت بازرگانی را انجام می داند اما در حال حاضر وزارت صمت و سازمان های استانی،  این پروسه را انجام می دهند که متاسفانه با توجه به نبود زیر ساخت های لازم برای این کار،  فرآیند با کندی بسیار زیاد انجام می شود. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به توافق انجام شده بین بخش خصوصی و دولتی برای صدور و تمدید کارت بازرگانی در وزارت صمت، گفت: دولتی ها معتقدند که این موضوع قانون بوده اما فارغ از اینکه موضوع یاد شده قانون بوده یا توافق، به نظر می رسد که روند فعالیت های ما باید در جهت بهبود محیط کسب و کار تسهیل گری و روان سازی فعالیت های اقتصادی  باشد که متاسفانه در این تغییر هر دو موضوع مورد تهدید قرار گرفته و نه تنها تسهیلی صورت نگرفته بلکه موانعی بیشتری بر سر راه فعالان اقتصادی برای صدور و تمدید کارت بازرگانی قرار گرفته است. 

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: طی مدت 45 روز گذشته گزارشات زیادی از سوی فعالان اقتصادی به اتاق تهران در خصوص صدور و تمدید کارت بازرگانی گزارش شده که بعضی از این مشکلات نشان دهنده کج سلیقی و بی توجهی به تبعات  این اقدامات بوده چنانچه برای صدور کارت کماکان کارت پایان خدمت حتی از افراد بالای 60 سال مطالبه شده است. 

لاهوتی با اشاره به برگزاری جلساتی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا برای برطرف شدن مشکلات اظهار داشت: اولین جلسه در هفته جاری با حضور نمایندگان وزارت صمت و نمایندگان اتاق های بازرگانی برگزار شد و موضوعاتی مطرح شد که مقرر شد با برگزاری جلساتی دیگر مشکلات بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و یک نتیجه گیری در مورد آن اعلام شود. 

وی اظهار داشت: البته اخیرا سرپرست وزارت صنعت در راستای حل مشکلات صدور و تمدید کارت بازرگانی به تازگی اعلام کرده اند که فعالیت سامانه های صدور و تمدید کارت بازرگانی اتاق و وزارت صمت به صورت موازی انجام شود در حالی که چنین امکانی وجود ندارد و در برخی موارد امکان موازی کاری وجود ندارد زیرا یک سری از استعلام ها که باید بصورت برخط استعلام شود یا باید برای وزارت صمت ارسال شود یا برای اتاق بازرگانی ارسال شود. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: حدود 1100 کارت قبل از تغییر  سامانه صدور و تمدید کارت اعلام شد به اتاق ارسال شده بود که با توجه به این تغییر علیرغم اینکه تمام هزینه های این کارتها پرداخت شده و مدارک آن ها کامل بوده اما هنوز صدور و تمدید این کارت ها معطل و بلاتکلیف مانده است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: همچنین تعدادی کارت که مراحل صدور و تمدید آنها تا نیمه راه پیش رفته بود به علت تغییر سامانه متقاضیان این کارت ها مجبور شدند فرآیند را در سامانه وزارت صمت از ابتدا آغاز کنند. 

رئیس کنفدراسیون اتاق بازرگانی اظهار داشت: از اول مرداد تا 24 شهریور 1398 در مجموع 405 کارت صادر و 1179 کارت نیز تمدید شده است اما از اول مرداد تا 24 شهریور 1399 یعنی از زمان تغییر سامانه تمدید و صدور کارت بازرگانی، در مجموع 125  مورد کارت بازرگانی  در سراسر کشور صادر و 650 کارت بازرگانی نیز تمدید شده است لذا این آمار حاکی از آن است صف متقاضیان طولانی تر شده و زمان تایید نیز طولانی تر شده است. 

وی بیان داشت: کاهش تعداد صدور و تمدید کارت بازرگانی حاکی از وجود مشکلاتی است بنابراین  باید این را بدانیم که هزینه های این مشکلات و تاخیر را تولید کننده، صادرکننده و اقتصاد ایران می پردازد لذا ضروری است که با نگاه ملی به رفع مشکلات صدور کارت بازرگانی بپردازیم تا هر چه سریع تر بتوانیم روند را به شرایط گذشته برگردانیم البته طرح این موضوع به منزله آن نیست که صدور و تمدید کارت بازرگانی در اختیار اتاق قرار گیرد بلکه ما خواستار تسهیل روند و سرعت صدور کارت بازرگانی هستیم. 

لاهوتی اظهار داشت: با توجه به مشکلات بوجود  آمده بهتر بود  در ابتدا سامانه جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی به صورت آزمایشی در یک یا دو استان اجرایی می شد و سپس این موضوع به سایر استان ها تسری می یافت. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول