اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

در پشت صحنه «ایل‌دا» چه می‌گذرد؟/ تصویربرداری بخش‌های جنگی+فیلم

مجموعه تلویزیونی «ایل‌دا» به کارگردانی «راما قویدل» بناست هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس روانه آنتن شبکه یک سیما شود.

در پشت صحنه  «ایل‌دا» چه می‌گذرد؟/ تصویربرداری بخش‌های جنگی+فیلم

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: موضوع 8 سال دفاع مقدس از جمله مواردی است که برای ما ایرانیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با اینکه سالها از آن می گذرد اما یاد و خاطره شهدا و تلاشی که برای جلوگیری از نفوذ دشمن به کشور داشته اند، برای همه ایرانیان محل عزت و احترام است و هرسال به منظور گرامیداشت یاد و خاطره این دلاورمردان و شیرزنان، بخشی از تولیدات سینما و تلویزیون به این موضوع اختصاص می یابد.

امسال نیز بناست با آغاز هفته دفاع مقدس مجموعه «ایل دا» به کارگردانی راما قویدل و تهیه کنندگی علیرضا سبط احمدی از شبکه یک سیما پخش شود.

 

**داستان«ایل دا» از چه قرار است؟

واژه «ایل دا» به معنای مادر ایل است. سریال ایل دا قصه ای از قبل از آغاز جنگ تحمیلی را روایت می کند. قصه ای که در دل لرستان می گذرد. در این سریال ماجرای 2 ایل به تصویر کشیده می شود که درگیر مشکلات و چالش هایی با هم هستند. آنها از طریق بزرگان روستا در حال رفع و رجوع اختلافات هستند که ناگهان حبر می رسد که در مرزهای ایران اتفاقاتی در شرف وقوع است. آنها به یکباره یک تن می شوند و در مقابل حمله دشمن با هر وسیله ای که در اختیار دارند، به مبارزه برمی خیزند.

**سریالی در دل جنگل و کوه

برای ما که این روزها به تماشای سریال های آپارتمانی عادت کرده ایم، تصویر زندگی روستانشینان و دیدن زیبایی های بکر و طبیعت جاندار سرزمینمان شوق دیگری دارد. در «ایل دا» هم خبری از آپارتمان های شهری نیست و قصه در دل روستا می گذرد. زندگی که شمه ای از آداب و رسوم روستاییان را هم به تصویر می کشد و بازیگران در تمام طول سریال همه با لباس های محلی حضور داشته اند.

از سختی های کار در این سریال می توان به حضور در ارتفاعات خرم‌آباد در روستاهای ریمله و سرمرغ اشاره کرد. همچنین بخش هایی از تصویربرداری در روزهای سر و زمستانی سال گذشته انجام شده است.

 

**روایت بخشی از تاریخ به روایت «ایل دا»

این سریال همانطور که گفته شد، به موضوع جنگ و دفاع مقدس می پردازد و روایتی از حماسه های مردم غیور سرزیمنمان در سال های 58 و 59 است. آن هم رشادت مردم عشایر کشورمان که با حضور بازیگران شناخته شده به تصویر کشیده شده و بخشی از تاریخ معاصر را به تصویر می کشد.

کار با مبارزه و حماسه عشایری‌ها در سال 1358 شروع می‌شود و در نقطه حماسه‌های جنگ تحمیلی به پایان می‌رسد؛ روزهایی که مردم چه کوچک و چه بزرگ برای بیرون راندن دشمن قدار و متجاوز در هر کوی و برزن از ایستادگی، مقاومت و مبارزه و حماسه‌آفرینی دست برنمی‌داشتند.

بخشی از این مبارزات در سریال ایل دا به تصویر کشیده شده است.

 

 

**حضور شخصیت های واقعی در «ایل دا»

قصه این سریال را نوشین پیرحیاتی برعهده داشته که خود زاده خرم آباد است و روزهای آغازین جنگ تحمیلی را به خوبی به یاد دارد. حالا او از همین مشاهدات خود و چیزهایی که دیده، قصه ایل دا را نوشته است. قصه ای که مبتنی بر آداب و رسوم ایلات است و در این فیلمنامه تلاش شده تا علاوه بر پیامدهای جنگ به همدلی مردم توجه شود. مردمی که ممکن است اختلافاتی با هم داشته باشند اما زمان دفاع همه یکدل و در کنار هم قرار گرفته و از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کنند.

 

**بازیگران «ایل دا» چه کسانی هستند؟

در این سریال چهره های مختلفی از بازیگران کشورمان حضور دارند. از جمله آنها می توان به مجید مظفری اشاره کرد که نقش صالح خان را ایفا می کند و فاطمه گودرزی نیز ایفاگر نقش داگل است. پوریا پورسرخ نقش ایرج را بازی می کند و بازیگران دیگری همچون خسرو شهراز (نصیر خان)، علی دهکردی (دکتر هوشنگ)، جعفر دهقان (کاکاوند)، کاظم هژیر آزاد (شیر علی خان)، کوروش سلیمانی (شیرزاد)، امیرمحمد زند (فرهاد)، قربان نجفی (شیخ رحیم)، سینا رازانی (کریم)، مهدی صبایی (منصور)، رضا نجفی (عمو برفی)، مژگان صابری (هاویر)، بهروز چاهل (دکتر هندی)، محمدصادق ملک (جابر و قادر)، سیامک ادیب (قباد)، پویان گنجی (یاور)، میترا رفیع (گندم)، زینب قادری (راحیل)، مسعود امین ناجی (بهادر)، طیبه دوست (زیور)، منصور نواصری (کامل)، امید محمد نژاد (کیومرث)، فاطمه آقا بابایی (ننه نازار)، مهدی افشار (گروهبان واحدی)، معصومه بافنده (آساره) در سریال ایل دا ایفای نقش کرده اند.

 

**آغاز پخش از 31 شهریور

این مجموعه به سفارش مرکز سیمافیلم با موضوع اتحاد و حماسه مردان و زنان عشایر مرزنشین در برابر متجاوزان به خاک این مرز و بوم و قصه ایستادگی و ایثار آن‌ها از سال‌ ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ ساخته شده و همان طور که گفته شد بناست هم زمان با هفته دفاع مقدس هر شب ساعت 22 از شبکه یک سیما پخش شود.

تعدادی از عواملی که در ساخت مجموعه همکاری دارند عبارتند از سید علیرضا سبط احمدی تهیه‌کننده، راما قویدل کارگردان، محمدرضا نجفی مدیر تولید، مصطفی احمدیان مدیر تصویربرداری، مجتبی طاهرخانی مدیر برنامه ریزی، محمدرضا قومی طراح گریم، محمدحسین غفاری مدیر صدابرداری، رضا حاجی درویش طراح صحنه، رضا خسروی آهنگساز، مهدی شفیعی ناظر کیفی، سرهنگ شیخ زاده ناظر انتظامی، عظیم محمدی جلوه های ویژه میدانی، رضا کشاورزی دستیار یک کارگردان، دلیله صوفیانی طراح لباس، سید محمدعلی سبط احمدی دستیار تهیه کننده، الهام افشاریان روابط عمومی، سعید یاسی پور تدوینگر، محمدحسین صادقی صداگذار، علی بهرمند جانشین تولید، حسن مهاجر دستیار برنامه ریز، ونداد احمدیان تصویربردار دوم، مهدی آقامحمدی مدیر تدارکات، امیر فرهادی عدل دستیار دو  کارگردان، شیرین شاهین منشی صحنه، آرتا گوهری و علی شعبانی عکاس و فیلمبردار پشت صحنه، مینو  عاشوری و سحر کالنتری دستیاران لباس، سید مهدی نجفی ساخت دکور، محمدعلی نوری و آرش کوهینی دستیاران صحنه، مهدی نبات چی احمدی و محمد میسمی تبار دستیاران تدارکات، بهمن سپهوند، فرهاد حسینی، ابولفضل امیدی و امیر حسین اسدی خدمات، غالم علی درویشی، ایمان حسن نژاد، مصطفی طالیی، حسن صدیقی، ناصر دولت شاهی و رستم زارعی حمل و نقل، مهدی بصائری، مهدی یوسفی، عباس خسروآبادی، حسین نظری و محمود حیدری سینه موبیل.

 

بازیگران این سریال عبارتند از مجید مظفری (صالح خان)، پوریا پورسرخ (ایرج)، فاطمه گودرزی (دا گل)، خسرو شهراز (نصیر خان)، جعفر دهقان (استوار کاکاوند)، کاظم هژیر آزاد (شیر علی خان)، کوروش سلیمانی (شیرزاد)، امیر محمد زند (فرهاد)، مینا نوروزی فرد (دا خاتون)، غلامرضا علی اکبری (شیخ رحیم)، سینا رازانی (کریم)، مهدی صبایی (منصور)، شهین تسلیمی (بی بی) مسعود چوبین (مثقالی)، رضا نجفی (عمو برفی)، آوا داروئیت (هاویر)، بهروز چاهل (دکتر هندی)، محمدصادق ملک (جابر و قادر)، سیامک ادیب (قباد)، معصومه بافنده (آساره) ، رائد عبدالرضا (طارق) ، علی بوریان (سرگرد راشد)، پویان گنجی (یاور)، دریا مرادی دشت (گندم)، زینب قادری (گلاره)، مسعود امین ناجی (بهادر)،احمد حیاوی (عراقی)، سید نوری موسوی ( خدا رحم قوه چی)،  طیبه دوست (زیور)، منصور نواصری (کامل)، امید محمد نژاد (کیومرث)، فاطمه آقا بابایی (ننه نازار)، پیمان کرم زاده (گروهبان واحدی)، ناهید عساکره (راحیل)، سید امیر سالار قوامی (سیاوش)، رائد تمیمی (کامل)، سینا قاسمی نصر (گودرز) و آرش کمانگر (امید).

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول