اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دانشگاه تعطیل بردار نیست/ ساعات کاری دانشگاه صنعتی اصفهان نقطه مقابل نظر ستاد کرونا

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دانشگاه مثل ادارات دیگر نیست و جایی است که باید ویژه فعالیت کند و وقتی بحران در کشور رخ می‌دهد، نقش مهمی دارد؛ به هیچ مجموعه اجرایی کشور به اندازه دانشگاه از طرف رهبری، توجه نشده است.

دانشگاه تعطیل بردار نیست/ ساعات کاری دانشگاه صنعتی اصفهان نقطه مقابل نظر ستاد کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید مهدی ابطحی صبح امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به این که دانشگاه صنعتی اصفهان، جز ۱۳ دانشگاه برتر و ۵ دانشگاه برتر فنی‌مهندسی کشور است، اظهار کرد: پیشرفت دانشگاه، مدیون پایه‌گذاری درست آن بوده است، پارک علم و فناوری سه دهه است رونق گرفته ولی طراحی نخست این پارک از زمان طراحی دانشگاه در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: دانشگاه صنعتی، ۱۳ دانشکده و ۸ پژوهشکده دارد که عمدتاً تقاضامحورند؛ دو پژوهشکده در مشارکت با صنعت، پژوهشکده فولاد با فولاد اصفهان و هرمزگان و پژوهشکده آب از جمله این پژوهشکده‌ها هستند و از این پس هم شاهد ساختارهای پژوهشی مشترک خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: در حوزه نوآوری با بخش صنعت، مشارکت کرده و اولین زمینه مشارکت در زمینه زیردریا، بهره‌برداری می‌شود؛ اگر کل دستگاه‌های اجرایی باید مسائل حال را پاسخگو باشند، دانشگاه‌ها مسائل  آینده کشور را پوشش می‌دهند.

وجود دانشکده کشاورزی در دانشگاه مهندسی، مفید برای کار بین رشته‌ای

ابطحی درخصوص تعداد دانشجویان توضیح داد: حدود ده هزار دانشجو داریم؛ دانشگاه در تمام زمینه‌های فنی مهندسی فعالیت آموزشی پژوهشی در سه شاخه فیزیک، ریاضی و شیمی دارد و تنها دانشگاه مهندسی است که کشاورزی را نیز پوشش می‌دهد؛ وجود دانشکده‌های کشاورزی در کنار فنی مهندسی می‌تواند اثرات خوبی از کارهای بین رشته‌ای به دست آورد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، درخصوص خدمات در زمان کرونا عنوان کرد: ستاد کرونای دانشگاه زود فعال شد و اولین تصمیمات را در جمعه ۲ اسفند تشکیل دادیم، این ورود زودهنگام واقع‌بینی بود.

۹۷ درصد آموزش غیرحضوری پوشش ارائه می‌شود

وی درخصوص وضعیت آموزش در دوران کرونا، گفت: توقع همکاران این بود که بشود آموزش را به صورت حضوری نیز داشت و نامشخص بودن وضع کرونا، سه هفته طول ترم را در دانشگاه اضافه کرد؛ تا همکارانی که انتظار داشتند شاید شرایط برای حضور ممکن باشد به ما بپیوندند و بتوانیم پوشش صد در صدی از آموزش داشته باشیم، ۹۷ درصد پوشش دروس در سامانه های LMSو E-Learning بود که اکنون پوشش بیشتر است.

ابطحی با اشاره به اینکه تقریبا ۷۴۰ دانشجو در کارشناسی و بیش از ۴۳۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در ترم گذشته به صورت غیرحضوری آموزش دیدند، اظهار کرد: آزمون پایان ترم نیز به‌صورت غیرحضوری و دقیق برگزار شد که از حدود 29 هزار ، دانشجودرس در کارشناسی و از حدود ۳۷۰۰ دانشجو‌درس در تحصیلات تکمیلی طی دوهفته، آزمون گرفته شد.

کرونا فرصت‌ساز بود

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، درخصوص فرصت‌های آموزش مجازی بیان کرد: در آموزش باید تفاوت‌های فردی لحاظ شود؛ کرونا این امکان را داده تا با تک تک افراد، بشود تعامل کرد اگر چه وقت استادان را بیشتر گرفته است؛ همچنین کرونا باعث به‌روز کردن محتوا نیز شده است و نهادها بیشتر توانستند همکاری بین‌المللی داشته باشند؛ هم‌چنین اساتید سرعت بیشتری برای تمرکز روی مقالات دارند.

وی در زمینه آموزش و نگرانی اساتید در زمان کرونا، عنوان کرد: اسفند ۹۸ اگر نگرانی اساتید این بود که اسناد آموزشی به ما تعلق دارد و وقتی در معرض عموم قرار می‌دهیم این مالکیت از بین خواهد رفت، تعبیر ۹۹ همکاران این است که رسالت ترویج درست علم را داریم و اگر دانشگاهی محتوای مناسب ندارد چه اشکالی دارد محتوای آموزشی ما در اختیار دیگر دانشگاه ها و کشورهای همسایه فارسی زبان قرار نگیرد.

ابطحی ادامه داد: احساس تعلق خاطر افراد به محتوا، به رسالت آموزش در عرصه جهانی تبدیل شد چه بسا بتوانیم محتوای غیر فارسی نیز تولید کنیم  و فضای بین‌المللی مناسب برا تعاملات در زمان کرونا، فرصتی است برای دانشگاه که پیش‌تر از سیاستمداران در همگرایی تلاش کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان درخصوص دروس عملی دانشگاه گفت: درس‌های عملی به صورت غیرحضوری انجام شد، محتوای خوب آموزشی برای استفاده غیرحضوری مسأله‌ای است که حل آن وجود تجهیزات است؛ اگر درس‌های عملی غیرحضوری ارائه شود، ضعف دانشگاه‌های کم‌برخوردار التیام می‌یابد.

وی در رابطه با ارزیابی دانشجویان از تدریس اساتید بیان کرد: نگرش‌سنجی از دانشجویان نشان داد نیم‌سال دوم گذشته با نیم‌سال سال قبل که شرایط یکسانی به لحاظ ارائه درس داشتند وضعیت مناسبی وجود داشته است.

همکاری یه نهاد دانشگاه در مدیریت هرچه بهتر 

ابطحی با اشاره به سه بخش معاونت فرهنگی دانشگاه، دفتر نهادمقام معظم رهبری و معاونت دانشجویی گفت: این سه بخش در کنار هم ساختاری را درست کردند که با تمامی دانشجوهای مقاطع مختلف، داوطلبانه تماس بگیرند؛ این کار نتایجی داد که در برنامه‌ریزی دانشگاه مؤثر است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: با تمام دانشجویان تماس حاصل شد و  درخصوص سلامت خود و خانواده، نحوه دسترسی به اینترنت، ابزار مناسب برای دریافت محتوا، وضع معیشت، نحوه دنبال کردن دروس سؤالاتی مطرح شد.

به دانشجویان کم‌بضاعت در کرونا وام تعلق می‌گیرد

وی با اشاره به تصویب وام شرافتی برای افرادی که در کرونا به مشکل معیشتی برخوردند، میزان پرداخت اولیه این وام را  ۵۰۰ تومان اعلام کرد و توضیح داد: درخصوص افرادی که ابزار اینترنت نداشتند، دانشگاه طی فراخوانی از دانشگاهیان خواست اگر وسیله ای دارند، کمک کنند و  تا زمانی که وسیله به دستشان برسد هر هفته محتوا برایشان ارسال شد.

ابطحی درخصوص کسانی که در منطقه محرومند و به شبکه دسترسی ندارند، گفت: دانشگاه یک خوابگاه را براساس پروتکل‌های بهداشتی، اسکان می‌دهد تا شرایط عادلانه آموزشی برقرار شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در عرصه فناوری و پاسخگویی به نیازهای جامعه، اظهار کرد:  ممکن است برخی از اعضای هیات علمی این باور را داشته باشند که دانشگاه فقط در زمینه فناوری‌های پیشرفته باید وارد عمل شود، از دانشگاه صنعتی ۴۳ شرکت رویشی و برآمده از دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه صنعتی پیشتاز در ساخت تجهیزات کرونا

وی با اشاره به اینکه در زمینه کرونا این شرکت ها وارد شدند و در زمینه استفاده از UVC در دنیا پیشتاز بودند، خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها، کابین‌های ضدعفونی UV را برای خریدهای خانگی، محل‌های پرخطر و موبایل طراحی کردند و با قطار شهری اصفهان صحبت کردند و دو نوبت ضدعفونی کابین‌ها را انجام دادند و درحال توسعه این تکنولوژی هستند؛ هم‌چنین دانشگاه در این زمینه خط تولیدی را تشکیل داده است.

ابطحی در ادامه گفت: اعضای هیأت علمی نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی، در زمینه تولید ماسک به این نتیجه رسیدند که نقطه کلیدی پارچه است و دستگاهی تولید کردند، شرکت بالای ۱۰ دستگاه تولید کرد و خط تولید ماسک N95 را نیز  راه‌اندازی کرد و در کنار این، دستگاه تولید ۱۰۰ ماسک در دقیقه تولید شد که اساس طراحی‌اش ایرانی است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: ما یک دانشگاه صنعتی هستیم؛ با این حال در زمینه کیت‌های مولکولی و کیت‌های تشخیص کرونا کار کردیم و اساتید پژوهشکده بیوتکنولوژی و دانشکده مکانیک روی آن کار می‌کنند، دانشکده نساجی نیز وارد جمع تولیدگان شده است‌.

ارتباط با سوییس و انجام پژوهش‌ها درآمدزا نیست

وی با اشاره به این که در زمینه وضعیت کوید ۱۹ ساختار خود را ساختار پویا کردیم، گفت: دانشگاه‌های بزرگ نقطه ارتباط با کشورهای مختلف هستند، برترین دانشگاه‌های اروپایی در سوییس هستند و این جایگاه را دانشگاه صنعتی حفظ کرده است؛ بیشترین مقالات مشترک با سوییس را تهیه کردیم و تنها دانشگاه عضو سازمان اروپایی پژوهشگاه‌های صنعتی هستیم، طرح‌های مشترک با سوییس و پژوهش درآمدزا نیست، بیشتر بحث با سوییس در زمینه پژوهش است نه فناوری.

ابطحی درخصوص ارتباط با دیگر دانشگاه‌ها بیان کرد:  شبکه‌سازی خوبی میان ۵ دانشگاه صنعتی بزرگ ایران قبل از کرونا اتفاق افتاد که در زمینه UT5، در اولین گام با دانشگاه‌های فنی مهندسی آلمان ارتباط برقرار کردند و محصولات خوبی از این همکاری بدست آمد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: از کرونا فرصت خوبی به‌دست آمد تا از دانشمندان جهانی در وبینار دعوت کنیم و تجربیات خود را در اختیار دانشمندان ما بگذارند هم‌چنین دانشگاه در سطح بین المللی شناخته شود و راه خود را پیش ببرد.

وی درخصوص توزیع فرآورده‌های دانشگاه در جامعه بیان کرد: قسمتی از توزیع وابسته به قسمت دولتی است و قسمتی با سیستم‌های استانی هماهنگ شده است که آن طور که باید به مصرف‌کننده برسد.

اهمیت شرکت‌های دانش بنیان کوچک در مقابل شرکت‌های بزرگ

ابطحی درخصوص شرکت‌های دانش بنیان گفت: قراردادهای دانشگاه رشد کرده است، رویکرد جدید دانشگاه، پرداختن به شرکت‌های کوچک و متوسط است؛ ممکن است شرکت بزرگ دیرتر پاسخ بگیرد ولی شرکت‌های کوچک رگ حیات خود را به دست ما سپرده است و تحقیقات را دقیق‌تر انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به بازه زمانی ۶ ماهه اعلام کرد:  در این مدت تفاهم‌نامه‌هایی با وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی بسته شده که برخی از آن‌ها منجر به قرارداد شد؛ با فردی خیر نیز یک تفاهم‌نامه درخصوص ساخت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه داشتیم که حدود ۴۰ میلیارد پروژه برآورد می‌شود.

وی درخصوص مطالعات پروژه‌های آبی در دانشگاه بیان کرد: گاهی مسائل آبی در کشور، به دلیل درگیری استان‌های دیگر به  اغنای عمومی در جامعه نیاز دارد؛  اگر سایر دانشگاه‌ها به مسأله ورود کنند تا رویکرد علمی قابل اغنایی داشته باشیم موضوع راحت‌تر قابل پیگیری است.

ابطحی درخصوص سال تحصیلی جدید عنوان کرد: آموزش مجازی و منظم‌تر خواهد بود، دانشگاه تصویب کرد ۵۰ درصد آموزش به صورت آنلاین باشد و استاد در دانشگاه این آموزش را انجام دهد، فضای خوابگاهی برای دانشجویانی که مشکل اینترنت دارند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که باید وارد فضای پژوهش شوند امن خواهد بود و ممکن است بتوانیم در مقاطع کوتاه میزبان تعدادی دانشجو باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان درخصوص ساعت کاری دانشگاه که خلاف دستور ستاد کرونا است، توضیح داد: دانشگاه مثل ادارات دیگر نیست و جایی است که باید ویژه فعالیت کند و وقتی بحران در کشور رخ می‌دهد، نقش مهمی دارد؛ به هیچ مجموعه اجرایی کشور به اندازه دانشگاه از طرف رهبری، توجه نشده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه تعطیل‌بردار نیست، بیان کرد: قرداد تولید ماسک در روز تعطیل بسته و طی نامه‌ای به استانداری سیاست‌ها  توانایی‌های علمی دانشگاه اعلام شد؛ نمی‌شود جریان رشد علمی کشور را متوقف کرد، مدیران ارشد اجرایی کشور باید بفهمند نظام دانشگاهی کشور هیأت امنایی است، مجموعه هیأت علمی باید بدانند اثربخشند، دانشجویان ما آموزش‌ها را جدی بگیرند و کارمندان باید بدانند بدون آن‌ها فعالیت‌های دانشگاه پیش نمی‌رود.

ابطحی در خصوص تعداد هیات علمی دانشگاه و مسأله پایان‌نامه فوق لیسانس بیان کرد: حدود ۴۸۰ هیأت علمی در دانشگاه هستند، پایان‌نامه‌ای که پروژه‌ای است حضوری است، دفاع نیز به صورت حضوری است و در صورتی که امکانش نباشد مجازی است و به طور کل باهماهنگی با دانشکده انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان درخصوص پذیرش دانشجویان بین المللی بیان کرد: دانشجویان قبل، درخواست برگشت دادند که طبق دستورالعملی که  وزارت داده باید تست سلامت دهند و روند برگشت در دستورالعمل اعلام شده است، برای دانشجویان خارجی برنامه ویژه داریم که جذب بیشتری بکنیم به خصوص از افغانستان که فارسی زبان هستند، دانشگاه‌های  صنعتی معمولا جذب دانشجوی خارجی زیادی ندارد.

سیاست‌های تشویقی برای پایان‌نامه‌های کاربردی 

وی درخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی که زمان دفاعشان بوده ولی نتوانستند دفاع کنند با اشاره به اینکه این مهلت تا آخر مهر ماه تمدید خواهد شد، گفت: برای پایان‌نامه‌هایی که کاربردی باشد سیاست‌های تشویقی گذاشتیم.

ابطحی درخصوص ایجاد اشتغال برای دانشجویان گفت: در ایجاد اشتغال، هویت خوب دانشگاه و خوش‌نامی آموزشی و مهارت‌آموزی مؤثر است، ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور در نشستی مشترک قرار است به آزمایشگاه‌ها و درس‌های عملی مشترک برسند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در رابطه با جدیدالورودها با اشاره به مجازی بودن کلاس برای آن‌ها، بیان کرد: به نظر می‌رسد سه مقطع، آبان ماه وارد دانشگاه می‌شوند؛ اما باید ترم با دانشجویان قبلی تمام شود و تعداد واحدهای کم‌تری به جدیدالورودها می‌دهیم و ستادی برای پاسخگویی برای آن‌ها تعیین می‌کنیم تا با فضای دانشگاه آشنا شوند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول