اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

جمعیت شهری نقش موثری در اخذ اعتبارات دارد

مدیر کل امور شهری استانداری خوزستان گفت: با توجه به اینکه مساله جمعیت شهری جهت تخصیص اعتبارات نقش اساسی را دارا است، مرکز اهواز و حل مشکل زباله آن در اولویت خدمات قرارگرفت و اغلب اعتبارات به این شهر تخصیص داده شد.

جمعیت شهری نقش موثری در اخذ اعتبارات دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، جلسه کار گروه پسماند شهرستان ایذه ظهر امروز با حضور مدیران کل امور شهری و روستایی استان خوزستان به منظور بررسی وضعیت دفع زباله‌های شهر ایذه که در پی نبود سایت دفع به یک بحران تبدیل شده است در فرمانداری شهرستان ایذه برگزار شد.

شهاب صدیقی مدیری کل امور شهری استانداری خوزستان در این جلسه با اشاره به وضعیت زباله‌ها در برخی از شهرهای استان خوزستان و وجود مشکل پسماند در شهرستان ایذه اظهار کرد: طی مطالعات زیست و محیطی صورت گرفته در سال 1385 جهت سایت‌های دفع زباله، استان خوزستان به هفت منطقه تقسیم شد ولی با توجه به تغییر شرایط این عدد به 10 منطقه تغییر کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه مساله جمعیت شهری جهت تخصیص اعتبارات نقش اساسی را دارا است، مرکز اهواز و حل مشکل زباله آن در اولویت خدمات قرارگرفت و اغلب اعتبارات به این شهر تخصیص داده شد.

مدیر کل امور شهرستا استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه مهمترین شاخصه تخصیص اعتبارات برای شهرستان‌ها تعداد جمعیت است ادامه داد: شهرستان ایذه با وجود جمعیت بالای خود در سرشماری دوره قبل دارای غایبان زیادی بود و انتظار می‌رود شهروندان این شهرستان به منظور دریافت اعتبارات و توجه بیشتر با حضور در خود اظهاری سال آینده در سرشماری آن شرکت کنند.

صدیقی با بیان اینکه نزدیکترین شهر به موقعیت فعلی شهر ایذه از لحاظ شرایط جغرافیایی و سایت زباله، شیراز است و می‌طلبد مسؤولان شهرستان روی این مساله مطالعات بیشتری انجام دهند، اضافه کرد: یکی از چالشی‌ترین شهرستان‌های استان خوزستان در مساله پسماند شهر گتوند است که سایت دفع زباله آن در کنار کانال آب کشاورزی واقع شده و آب موجود در آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مساله زباله‌ها در ایذه به تنهایی بحران موجود در زباله و پسماند استان خوزستان نیست.

وی با اشاره به مشکلات موجود در سایت قدیمی شهر ایذه در کنار روستای راسفند بیان کرد: برای حل مشکلات قبلی این روستا نیاز است تمام ضوابط زیست محیطی موجود برای حل مشکلات قبلی این محل به کار بسته شود و فارغ از اینکه این مکان باز هم به سایت زباله شهرستان تبدیل خواهد شد یا خیر، باید کار دیوارکشی محل موجود و خاک‌ریزی روی زباله‌های قدیمی انجام شود.

صدیقی با تاکید بر لیست کردن خواسته‌های مردم روستاهای راسفند و نوترگی که در گذشته به دلیل وجود سایت زباله در محل زندگی خود متضرر شده‌اند، تاکید کرد: شهرداری ایذه باید برای حل مشکلات توسعه‌ای، عمرانی و اشتغال جوانان این روستاها بکوشد و طی تفاهم‌نامه و همکاری با دهیار و شورای راسفند برای خواسته‌هایی که آنها مطرح می‌کنند تلاش کنند.

کشتارگاه و سایت زباله دو چالش مهم ایذه هستند

مسؤول مدیریت شهری در استان خوزستان با تاکید بر اینکه مساله کشتارگاه و سایت زباله دو چالش بزرگ شهر ایذه هستند، گفت: شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی نه تنها در حوزه شهری، بلکه در حوزه روستایی نیز باید به عنوان یک همسایه برای روستاها عمل کند و در جهت رفع مشکل آنها تلاش و همکاری کند.

صدیقی با اشاره به ضرورت آغاز اقداماتی برای حل مشکلات قبلی برای سایت پسماند راسفند، افزود: فرا از اینکه این سایت دوباره در دسترس قرار گیرد یا خیر، شهرداری باید در جهت دیوارکشی سایت و جمع‌آوری زباله‌های قبلی رها شده در محیط سایت سابق تلاش کند و از این‌رو این کار باید از روز شنبه هفته آینده آغاز شود.

وی با تاکید بر اینکه زباله وارد شده به سایت پسماند شهری ایذه باید به 10 درصد از زباله تولید شده در هر روز برسد و تمام زباله جمع‌آوری شده به سایت ورود نکند اضافه کرد: کار تفکیک از مبدا، کمپوست و... باید پیش از ورود زباله به سایت انجام شود و 10 درصد باقی مانده به عنوان زباله به سایت منتقل و با عمل دفن دفع شود.

صدیقی ادامه داد: سلول‌گذاری، ایجاد محل جمع‌آوری شیرابه، استفاده از ظرفیت زباله برای تولید انرژی از جمله برق از جمله دیگر اقداماتی است که باید در سایت زباله ایذه صورت گیرد و از این‌رو ما حاضر هستیم تا با استفاده از اعتبارات خود از سرمایه‌گذار طرح تولید برق از زباله حمایت کنیم.

وی با تاکید بر انجام روش‌های اصولی دفع زباله از جمله حمل با ماشین بزرگ و استفاده از خودروی اسکورت جهت جمع‌آوری زباله‌هایی که از خودروی اصلی به بیرون ریخته می‌شود، افزود: منافع اقتصادی هر سایت زباله باید به نزدیک‌ترین محل مجاور خود برسد و از طریق این سایت باید برای رونق اقتصادی، زیرساختی و اشتغال آن منطقه فعالیت کرد.

صدیقی در پایان تاکید کرد: دهیاری و شورای راسفند فهرست پروژه‌ها و نیازهای روستای خود برای حل شدن را در قالب یک فهرست پروژه به فرمانداری تحویل دهد تا ما از طریق اداره کل امور شهری استانداری خوزستان برای حل آنها بکوشیم.

انتهای پیام/72026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول