اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

محققان پژوهشگاه رویان بررسی کردند؛ تفاوت های خاص جهش‌‌‌‌‌های ژنی ویروس کرونا در جامعه ایرانی

محققان پژوهشگاه رویان با بررسی جهش‌‌‌‌‌های ایجاد‌شده در ژنوم سارس-‌‌‌‌‌کووید 19 در جامعه ایرانی متوجه شدند که برخی از جهش‌‌‌‌‌های این ویروس تنها در جامعه ایرانی دیده می‌‌‌‌‌شود.

محققان پژوهشگاه رویان بررسی کردند؛ تفاوت های خاص جهش‌‌‌‌‌های ژنی ویروس کرونا در جامعه ایرانی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، بررسی جهش‌‌‌‌‌های ایجاد‌شده در ژنوم سارس-‌‌‌‌‌کووید ۱۹ در جامعه ایرانی توسط محققان پژوهشگاه رویان انجام شد.

با توجه به همه‌‌‌‌‌گیری سارس-‌‌‌‌‌کووید ۱۹ در سراسر جهان، شناخت و بررسی ژنوم (ماده ژنتیکی) آن برای یافتن روش‌‌‌‌‌های درمانی و کنترل بیماری ضروری است. در این میان توجه به این نکته که ماده ژنتیکی ویروس به سرعت دچار جهش شده و تغییر می‌‌‌‌‌کند، بسیار مهم است.

با هدف شناسایی جهش‌‌‌‌‌های ایجاد شده در ویروس ‌‌‌‌‌کووید ۱۹ در مبتلایان ایرانی، مهدی توتونچی، نجمه صالحی، امیر امیری یکتا و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، به مقایسه ژنوم این ویروس در ۲۰ بیمار ایرانی و غیر ایرانی که سابقه مسافرت به ایران یا ارتباط با فردی از جامعه ایرانی را داشتند، پرداختند.

* برخی از جهش‌‌‌‌‌های این ویروس تنها در جامعه ایرانی دیده می‌‌‌‌‌شود

نتایج این پژوهش که در مجله یاخته (Cell Journal) به چاپ رسیده است، نشان‌دهنده ۴۴ تفاوت در سطح نوکلئوتیدها و ۲۶ تفاوت در پروتئین حاصل بود که به علت جهش (موتاسیون) ایجاد شده بودند. مقایسه این داده‌‌‌‌‌ها با داده‌های جهانی نشان داد که برخی از این جهش‌‌‌‌‌ها تنها در جامعه ایرانی دیده می‌‌‌‌‌شود. بررسی محل جهش‌‌‌‌‌ها نشان داد که محل قرارگیری آنان روی پروتئین ویروس از بخش متصل شونده به گیرنده‌‌‌‌‌های سلول انسانی، که با فراهم کردن امکان ورود ویروس به درون سلول‌‌‌‌‌های انسانی باعث آلوده شده آنها می‌‌‌‌‌شود، فاصله دارد.

نتایج این پژوهش برای طرحی روش‌‌‌‌‌های تشخیصی اختصاصی، بررسی تغییرات ژنوم ویروس در ایران، پژوهش در خصوص روش‌‌‌‌‌های درمانی و تولید واکسن برای جامعه ایرانی ارزشمند خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول