اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مدیریت جهادی هنوز در رسانه به‌خوبی تبیین نشده است

عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مدیریت جهادی در گفتمان امامین انقلاب تبیین شده؛ اما هنوز در عرصه رسانه به بسته القایی برای جامعه تبدیل نشده است.

مدیریت جهادی هنوز در رسانه به‌خوبی تبیین نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از سرخه، سلسله نشست‌های تعالی راهبرانه گام دوم تبلیغ فعالان رسانه‌ای به‌صورت ویدئوکنفرانس و با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدامین موسوی، عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام در این برنامه اظهار کرد: علوم انسانی به خاطر اینکه حرکت در اجتماع و میزان اهمیت و ایجاد ساختار و تسلی و تجلی آن اجتماع منوط به رفتارسازی و ایجاد معرفت در جامعه است، متوقف بر گزارش‌های مردمی و القایی است که به‌وسیله دستگاه رسانه در جامعه ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: در اندیشه علوم انسانی خود در حال حاضر مقابل ادبیات نرم‌افزار یا ربات هوشمند که توانایی تشخیص و عملیات را در غرب دارد، از مبانی فلسفی گرفته شده است که ماده را به اوج هوشمندی برساند و در مقابل این ادبیات، ما انسان کامل یا انسانی که در مسیر کمال را می‌بینیم.

عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در غرب مبتنی بر اندیشه خویش، در اندیشه و فلسفه مادی روی هوش مصنوعی و ابزاری که به هوش مصنوعی برسد، کار می‌کنند. ما در اینجا روی انسان کامل و هوشمندی کار می‌کنیم که توانایی انجام فعل را به‌موقع و در زمان و مکان خودش دارد.

موسوی اظهار کرد: عمل به تکلیف توسط یک فرد، ساختار، حاکمیت، نظام‌مندی و روند، حرکتی مبتنی بر اندیشه اسلامی ایجاد و عمل به تکلیف، نظام مقدسی را فراهم می‌کند که آن نظام مقدس از مرحله نظام انقلاب اسلامی به نظام اسلامی و دولت اسلامی در حرکت است و به سمت تمدن اسلامی پیش می‌رود.

او بیان کرد: وقتی ادبیات ربات و ابزار هوشمند از یک‌سو و از طرف دیگر انسان کامل و کمال‌گرایی انسان را موردنظر قرار دهیم، می‌بینیم در ادبیات رسانه‌ای نیاز داریم تا با همین مبانی علوم انسانی، القایی را در جامعه ایجاد کنیم.

عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: رسانه وسیله‌ای برای ایجاد القا در جامعه است؛ مبتنی بر اینکه بتواند با این القا، انسان کامل و کمال انسانی را به جامعه انتقال دهد و این حرکت و میل درونی جامعه را از احساس نیاز به علم به مسأله، اراده و حرکت به سمت موضوع و در نتیجه عمل در قبال موضوع برساند.

موسوی اضافه کرد: اگر وظیفه رسانه را در این موضوع در ادبیات علوم انسانی مبتنی بر نظام محتوایی بررسی کنیم، نیاز داریم تا در هر برهه زمانی، تکلیفی را مبتنی بر نظام محتوایی و نظام حرکتی مشخص سازیم و مبتنی بر این نظام، موضوعی را احصا کرده و آن تکلیف را به جامعه القا کنیم.

او ادامه داد: آن القا در جامعه ممکن است موجب حرکت در اجتماع شود و عملی مبتنی بر علوم انسانی شکل گیرد.

عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: غرب از همین مسأله در حوزه رسانه استفاده‌های زیادی می‌کند. اگر توجه کرده باشید، عرصه رسانه‌ای غرب در فیلم‌هایی که هالیوود می‌سازد، حول محوری با عنوان زامبی‌ها تمرکز کرده است.

موسوی بیان کرد: اما زامبی اصالتاً چیست؟ ارتباط یک فرد با فرد موجب ایجاد همگرایی می‌شود و آن همگرایی، جمعی را دنبال خود می‌کند به دنبال تخریب دیگرانی هستند. این ارتباط و میل به ارتباط در جامعه‌سازی در ادبیات قرآنی به‌شدت قابل پردازش است.

وی بیان کرد: وقتی ارتباط بین انسان و قوم و امت و امم و ناس را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم نزدیک‌ترین واژه بین انسان و ناس برای جامعه‌سازی مورد اهمیت است. وقتی ما قرار است جامعه‌ای را بسازیم، این دو کلمه در کنار هم قرار می‌گیرند.

عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر این مبنای قرآنی و این زاویه فکری قرآن را تحلیل و بررسی کنیم، توجه خواهیم داشت که انسان از مایه انیس و ناس از مایه کنار همدیگر قرار گرفتن و ارتباط، یک مسأله اصیل در این میان است.

موسوی اضافه کرد: اگر قرار است جامعه ما ساخته شود، با انس و ایجاد رابطه شکل می‌گیرد. اگر تمدن غرب در جامعه‌سازی از ما ترسیده، از اندیشه انقلاب اسلامی است.

او ادامه داد: در ابتدای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهبری می‌فرمایند «بلوک شرق و غرب»؛ یکی از بلوک‌ها از بین رفت و بلوک و فضای جدید و دوگانه‌ای به نام استکبار و اسلام ایجاد کرد.

عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دوگانه استکبار و اسلام هم در این میان مطرح است؛ اسلام باید در حال جامعه‌سازی باشد؛ یعنی می‌خواهد انسان را با ناس ارتباط دهد و دیگر دین و مذاهب مختلف برایش معنا ندارد.

موسوی گفت: اسلام، جمیع ناس را جذب می‌کند و می‌خواهد با جمیع ناس مبتنی بر رسانه صحبت کند؛ در این ادبیات، روابط بین انسان و ناس که انس بین این‌هاست، خیلی معنادار می‌شود.

او افزود: در ادبیات هالیوود، حول محور همین رابطه در جامعه‌سازی، فیلم‌هایی را می‌سازند که رابطه را تخریب می‌کند و آن‌ها جامعه‌سازی اسلامی را می‌زنند. این زدن جامعه‌سازی اسلامی نقطه‌ای است برای اینکه ارتباطات انسانی را مخدوش کنند.

عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: روابط در جامعه‌سازی، ساختار و پایه جامعه‌سازی در گام‌های انقلاب اسلامی است؛ یعنی اگر بناست دولت اسلامی کاری را انجام دهد، باید اصلاح روابط بینابینی داشته باشد و در اصطلاح این روابط بتواند ساختاری را برای جامعه‌سازی کند.

موسوی بیان کرد: اگر رسانه وظیفه خودش را از لحاظ نظام محتوایی و حرکتی داشته باشد، بداند در چه زمان و موقعیتی هستیم و این هوشمندی را داشته باشد و تکلیف خود را در قبال محتوا و عمل بداند و به آن عمل کند، برای انقلاب اسلامی باید یک نظام القایی باشد که آنچه از محتوا انتظار دارد، در جامعه ساخته و پرداخته شود.

او تصریح کرد: وظیفه‌ای که امروز در قبال انقلاب اسلامی داریم، القای آن چیزی است که از مبانی نیاز است. این مبانی که به‌عنوان بنیان و اساس مطرح می‌کنیم، از کجا نشأت می‌گیرد؟

عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رهبری در سال‌های اخیر، تأکید بسیار زیادی بر حرکت جوانان به سمت مبانی دارند. این مبانی باید از اندیشه امامین انقلاب استخراج شود.

موسوی گفت: اگر در مبانی ما جهتی را انتخاب کنیم که در این جهت جامعه در نظر گرفته نشده و امام جهت آن جامعه را مشخص نکرده باشد و سراغ ادبیات مبنایی سایر گفتمان‌ها برویم، نتیجه آن می‌شود که ما رسانه‌ای داریم که به‌موقع و به‌هنگام عمل نمی‌کند.

او گفت: اینکه ما در عرصه رسانه نیاز داریم فهمی داشته باشیم و آن فهم مبتنی بر نظامی باشد، بسیار مهم است.

عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز باید از این نظام محتوایی که حاکم بر این روند است، استفاده و آنچه نیاز است با ابزار رسانه در جامعه القا کنیم. فهم این نظام محتوایی بسیار اهمیت دارد.

موسوی اضافه کرد: اگر اهل رسانه توان فهم نظام محتوایی حاکم بر جامعه را نداشته باشد، لاجرم موجب شکست جامعه خواهد شد و القائاتی که نیاز است را نمی‌تواند انتقال دهد.

وی تصریح کرد: وقتی در جامعه‌پردازی در مورد هالیوود صحبت و زامبی را تحلیل می‌کنیم، از طرف دیگر در بحث انسان یا ربات هوشمند، ربات‌هایی را طراحی و مبتنی بر آن فیلم‌هایی می‌سازیم که نشان دهد در کمال انسانی، دنبال انسانی هستیم که خودش در یک جمع بداند چه کاری باید انجام دهد.

عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: غربی‌ها در ادبیات سینمایی خویش، به این توان رسیده‌اند که ابزاری بسازند که درک موقعیت مکانی را داشته باشد و مبتنی بر آن درک، عملی را از خود بروز ‌دهد.

موسوی اضافه کرد: ما اکنون در ادبیات انقلاب اسلامی دنبال جوان مؤمن انقلابی هستیم. جوان مؤمن انقلابی یعنی چه؟ مگر غیر از این است که ما می‌خواهیم مسأله ای را مطرح کنیم، با این عنوان که انسان کاملی نیاز داریم یا حداقل انسان در مسیر کمال نیاز داریم که این انسان در مسیر کمال، توانایی درک موقعیت، فهم موقعیت، بار محتوایی موقعیت، مبانی موقعیت را دارد و نسبت به آن فعالیتی را انجام می‌دهد.

او تصریح کرد: این تغییر ادبیات گفتمانی و مقابله با این را در مسائل دیگر نیز می‌توان مثال زد. ما در ادبیات مدیریت در جامعه غربی تا چند سال گذشته مدیریت اقتضایی داشتیم. مدیریت اقتضایی، اقتضائات یک مدیریت را تبیین می‌کرد و می‌گفت مبتنی بر آن اقتضائات، باید عمل مناسبی را داشته باشیم. ما در ادبیات خود پاسخگوی علوم انسانی بودیم، اما پاسخگوی تبیین و القای در جامعه نبودیم.

عضو مرکز ارزیابی‌های راهبردی و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: رهبری ادبیاتی را مقابل مدیریت اقتضایی با عنوان مدیریت جهادی مطرح کردند. مدیریت جهادی در ادبیات علوم انسانی و اندیشه و گفتمان امامین انقلاب تبیین شد و در عرصه رسانه تبدیل به یک بسته القایی برای جامعه و به‌کارگیری جامعه در عرصه ادراکی و اراده‌ای نشد تا فضایی ایجاد کند که مقابل مدیریت اقتضایی مدیریت جهادی را جایگزین و جهاد کبیری را در جامعه ایجاد سازد.

انتهای پیام/74002/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول