خبرگزاری فارس ـ اراک؛ در شهریور سال ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق به کشور ایران حمله کرد، تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۵۹ یک گروه با مسئولیت حسین فراهانی، مسؤول وقت دفتر جهادصنایع که تازه از فعالیتهای جهادسازندگی بلوچستان برگشته بود، مجدداً با گروهی دیگر از طرف جهاد سازندگی استان مرکزی که عضو آن بود به خوزستان اعزام و فعالیتهای جدید در آنجا شکل گرفت.
همکاریهای خالصانه سپاه و جهاد خوزستان و دیگر ارگانها و کارخانهها و هماهنگی آنها با اراک و استفاده از منابع متخصصین و دستگاههای موجود اراک به خوبی انجام شد، به نحوی که تأمین نیروهای فنی و مهندسی جنگ در سراسر جبهههای جنوب از طریق دفتر اراک انجام شد.
حسین فراهانی، مسؤول وقت دفتر جهاد صنایع در گفتوگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به نقش شرکت ماشینسازی اراک در دوران جنگ به خبرنگار فارس در اراک میگوید: ماشینسازی اراک در پروژههای زیادی با همکاری کارخانجات اهواز و اراک با مدیریت بنده به عنوان مدیر کمیته فنی جهاد صنایع تحت نظارت شورای جهاد صنایع واحد کارخانجات اراک و مهندسان قاضی سعیدی، هدائی و بهشتیان مشارکت داشت.
مشارکت در پروژه سنگرهای بتونی برای استقرار نیروهای رزمی و مهندسی در عملیات مهندسی و بمباران هوایی هواپیماهای عراقی، مشارکت در طراحی و ساخت پلهای بیلی به عنوان سومین کشور سازنده پل در ماشینسازی اراک با استفاده از نمونههای عراقی غنیمتی در شهر بستان خوزستان، طراحی و ساخت تجهیزات سیستم سوخت رسانی sholdos بوئینگ 747 جت فانتومهای14 Fو گشت هوایی بخشی از این طرحها است.
مشارکت در ساخت قطعات مجموعه بولدزر D8 و کوتاه شدن ارتفاع در کارخانه هپکو، مشارکت در ساخت مجموعه دستگاه نیکوب، مختص باتلاق رو در واگن پارس، طراحی و ساخت خودروی دیده بانی مخصوص عبور از رمل با استفاده از نیروی مکانیکی تویوتا، طراحی و ساخت شنی بولدوزرهای D8 باتلاق رو در مجموعه صنایع فولاد اهواز و مونتاژ در ستاد کربلا مقر شهید طاهری، طراحی و ساخت بیلچه انفرادی تاشو طرح اسرائیلی و طراحی و ساخت پلهای ویژه و سبک آلومینیومی و فولادی عبور در کانال آتش در مواقع حمله به نیروهای بعثی در مقر شهید طاهری و مشارکت در نمایشگاه ستاد کربلا برای ساخت کامل بولدوزر D8 در خوزستان و ایجاد زمینه هماهنگی در کارخانجات اراک سازمان گسترش بویژه شرکت هپکو از دیگر اقداماتی بود که انجام شده است.
طراحی و ساخت نهرکن با استفاده از نیروی کششی بولدزر D8 طرح جدید و حفر کانال به عمق 70 سانتیمتر به منظور مصارف کشاورزی، حفر کانال برای عبور نیروهای رزمی و مخفی شدن از دید دشمن در شب و روز، طراحی کانالکن و انتقال نمونه غنیمتی اولی گرفته شده از عراق در عملیات حصر آبادان به ماشینسازی اراک و ساخت مطابق نمونه حرکت دستگاه تراشه بهصورت اتوماتیک و بدون راننده، طراحی گیربکس خورشیدی مخصوص، ساخت سنگرهای بتونی و آماده کردن سنگرهای بتونی با سقف و کف آماده، مونتاژ سنگرهای فوری با زمان کم در خط مقدم و پشت جبهه، طراحی و ساخت پل بیلی مطابق نمونه غنیمتی نصب شده در شهر بستان توسط عراقیها و حمل آن به اراک برای ساخت و ایجاد خط تولید پلسازی در ماشینسازی بعد از کشور انگلیس و هندوستان به عنوان سومین کشور از دیگر برنامههای اجرا شده است.
ساخت طراحی وساخت دستگاه نیکوب عبور از دریاچههای نیزار برای شناسایی و عبور نیروها، طراحی و ساخت آنتن لولهای تلسکوپی به ارتفاع 12 متر و حرکت به سمت بالا توسط دیده بان دیده بانی در محل مخصوص برای شناسایی موقعیت استقرار دشمن و تعیین محل حمله، طراحی و ساخت شنی جهت نصب روی تویوتا مخصوص عبور از رمل جهت دیده بانی و شناسایی موقعیت و تخمین امکانات مخفی از دید دشمن، طراحی و ساخت بیلچه انفرادی سبک وزن مطابق نمونه اسرائیلی برای کندن سنگر انفرادی،
طراحی و ساخت انواع پل فولادی و آلومینیومی سبک وزن برای عبور از کانال خطرناک هنگام حمله در شب، طراحی و ساخت تیربار آر پیجی و نصب روی تویوتا شلیک پیاپی آر پیجی، طراحی و ساخت پل به مسافت 10 کیلومتر در مدت 2 ماه عبور از دریاچه جهت حمله خیبر، طراحی و ساخت پل مخصوص دریاچهها و عبور نیرو روی آب، طراحی و ساخت پل خضر ویژه جهت عبور از رود کارون با شهر فاو و عراق نیز از دیگر افتخارات شرکت ماشینسازی اراک در دوران جنگ است.
شرکت ماشینسازی اراک ۴۴ شهید، ۱۴ آزاده، ۱۶۳ جانباز تقدیم انقلاب کرده و در دوران جنگ ۴۸۹ رزمنده به جبههها اعزام کرده است.
این شرکت در دوران دفاع مقدس به مدد نیروهای متخصص، تلاشگر و بسیجی خود در رفع نیازهای اساسی جبهه و جنگ گامهای بسیار مهمی را برداشت و با تشکیل کمیته امور دفاعی و کمیته فنی جهاد صنایع بخش اعظمی از تجهیزات مورد نیاز کشور را طراحی و تولید کرد.
به دنبال حملات هوایی دشمن به شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) و انهدام بخشهایی از آن عملیات تولید کارخانه مذکور که تنها شرکت احیاء پودر آلومینیوم در ایران بود دچار مشکلات اساسی شد که اقدام سریع و به موقع ماشینسازی اراک در امر نوسازی قسمتهای منهدم شده و بازسازی بخشهای آسیب دیده، شرکت ایرالکو را موفق به ادامه روند عادی تولید خود ظرف مدت ۱۰ روز پس از حمله هوایی دشمن کرد.
انتهای پیام/ح