اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

اتمام مرمت‌ سرای نبی‌زاده واقع در بازار اراک

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از اتمام مرمت بخش تیمچه سرای نبی‌زاده بازار تاریخی اراک خبر داد.

اتمام مرمت‌ سرای نبی‌زاده واقع در بازار اراک

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مرمت بخش تیمچه (فضای سرپوشیده) از سال گذشته در دستور کار میراث فرهنگی استان مرکزی قرار گرفته بود که آوار حاصل از عملیات تخریب و بازسازی سرا به صورت کامل جمع‌آوری و منتقل شد و هم‌اکنون حجره‌های سرا فعال و مالکین سراها می‌توانند فعالیت خود را از سر گیرند.

درب و پنجره‌های سرا مطابق الگوی تهیه شده در دست نصب قرار گرفته است.

اعتبار قرارداد این طرح از بهمن ۹۸ منعقد شده بود که با توجه به وضعیت کرونا این قرارداد به دلیل تعطیلی چند ماهه تا پایان مرداد ماه امسال به تعویق افتاد و هم‌اکنون مرمت و بازسازی آن آماده و تکمیل شده و آوار و نخاله‌های ناشی از تخریب و بازسازی نیز جمع‌آوری شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی می‌گوید: مرمت سرای نبی‌زاده با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال با کمک و مساعدت شهرداری اراک صورت گرفت و در حال حاضر یکی از آماده‌ترین بازارها از لحاظ مرمتی محسوب می‌شود.

مصطفی مرزبان اظهار می‌کند: اقدامات مرمتی صورت گرفته شامل زدودن الحاقات، مرمت جداره‌ها پاکسازی بازسازی طاق‌ها، سبک‌سازی بام و عایق کاری و... است که در سرای نبی‌زاده انجام گرفته است.

وی می‌افزاید: مجموعه تاریخی اراک دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است، مجموعه تاریخی بازار در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان‌آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازارهای ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول