اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

کشاورزان به‌علت افزایش قیمت کود و سم رغبتی برای کشت پائیزه ندارند

نماینده داراب در مجلس با بیان اینکه متاسفانه دولت برنامه جدی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی ندارد، گفت: افزایش چند صد در صدی قیمت کود و سم باعث شده که کشاورزان رغبتی برای کشت پائیزه نداشته باشند.

کشاورزان به‌علت افزایش قیمت کود و سم رغبتی برای کشت پائیزه ندارند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمد جواد عسکری نماینده داراب در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 26 شهریور)  در جریان بررسی طرح دو فوریتی اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی اظهار داشت: امسال سال جهش تولید است و دنیا هم به دنبال افزایش امنیت غذایی است. این در حالی است که ظرفیت‌های بسیار ارزشمند کشاورزی در ایران وجود دارد.

وی افزود: ‌خرید تضمینی محصولات کشاورزی از ابزارهای قانونی حمایت از کشاورز و افزایش امنیت غذایی محسوب می‌شود و دولت مکلف است از حقوق همه اقشار حمایت کند لذا باید این ابزار مؤثر واقع شود.

نماینده داراب در مجلس تصریح کرد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی، امنیت غذایی کشاورز و مردم را بالا می‌برد و اگر این کار را انجام ندهیم نه به اقتصاد مقاومتی می‌رسیم نه به جهش تولید.

عسکری خاطرنشان کرد: گندم به عنوان یک محصول استراتژیک در دنیا شناخته شده و باید از گندم کار ایرانی حمایت جدی کنیم و با آنکه خرید تضمینی محصولات کشاورزی در قانون به صراحت آمده است اما عملیاتی نشده است.

وی گفت:‌ کشاورز باید بعد از برداشت محصول خود و گندمش فردا پول آن را بگیرد ولی اکثر اوقات این هزینه بین 6 ماه تا یک سال بعد به او پرداخت می‌شود.

نماینده داراب در مجلس افزود:‌ دولت اکثر ایام برنامه‌ای برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی نداشته و با فشارهای وارده بعدها موظف می‌شود این کار را انجام دهد و بر همین اساس است که گندم را هم اکنون از کشتی‌های بین‌المللی در خلیج فارس خریداری می‌کنند.

عسکری گفت: ‌قیمت زیاد سم و کود و هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت برای کشاورز باعث شده که آنها تحت فشار قرار گیرند.

وی افزود: ‌قیمت جهانی گندم 7 میلیون تومان در هر تن است ضمن اینکه قیمت خرید تضمینی عادلانه آن 4300 تومان است که این کار موجب ترغیب کشاورز برای کاشت گندم می‌شود.

نماینده داراب در مجلس گفت: ‌اقلیم‌های متعدد و فضاهای خوبی در کشور داریم که می‌توانیم نیازمان به گندم و آرد را تامین کنیم.

وی در پایان گفت: ‌چرا دولت باید قیمت کود فسفاته و سایر سموم را چند صد برابر کرده و کاری کند که کشاورز رغبتی برای کشت پائیزه نداشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول