اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

توسعه پیام‌رسان‌های داخلی نیازمند تغییر نگاه مسئولین/ مدیر آی‌گپ: چرا مدیران مشکلات واقعی ما را حل نمی‌کنند؟

مدیران وزارت ارتباطات بر این باورند که مشکل سرویس‌های پایه به‌خصوص پیام‌رسان‌ها سخت‌افزار نیست بلکه نرم‌افزار است، مسئله‌ای که مدیران پیام‌رسان‌ها با آن مخالف هستند.

توسعه پیام‌رسان‌های داخلی نیازمند تغییر نگاه مسئولین/ مدیر آی‌گپ: چرا مدیران مشکلات واقعی ما را حل نمی‌کنند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان گزارشی درباره مشکلات پیام‌رسان‌های بومی و عدم حمایت آن‌ها توسط مسئولان منتشر کرده است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

همواره کارشناسان و مدیران سرویس‌های داخلی بر این عقیده بودند که زیرساخت کافی و قوی برای رقابت با سرویس‌های خارجی وجود ندارد و به همین دلیل برخی کاربران ‌ترجیح می‌دهند از سرویس‌های خارجی استفاده کنند به عبارت دیگر، اگرچه طی سال‌های اخیر پیام‌رسان‌ها به‌عنوان مهم‌ترین و پرکاربردترین سرویس پایه پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند اما آن‌طور که باید مورد اقبال عموم جامعه واقع نشدند.

اکنون در حالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به راه‌اندازی مرکز داده شهید سردار سلیمانی کرده است تا در فاز نخست بخشی از نیاز سرویس‌های پایه مرتفع شود،که مدیران این وزارتخانه بر این باورند که مشکل سرویس‌های پایه به‌خصوص پیام‌رسان‌ها سخت‌افزار نیست بلکه نرم‌افزار است، مسئله‌ای که مدیران پیام‌رسان‌ها با آن مخالف هستند.

ایجاد فضای رقابت در فضایی نابرابر

عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با کیهان اظهار داشت:  مسئله‌ حائز اهمیتی که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است مشکل اصلی پیام‌رسان‌ها است. برخلاف اینکه عنوان می‌شود مشکل اصلی سخت‌افزار و ارتباطات است، ما معتقدیم مشکل اصلی پیام‌رسان‌ها نرم‌افزار و تجربه‌ کاربری است.

بنابی ادامه داد: با شرایطی که مشکل اصلی پیام‌رسان‌ها ارائه خدمات خاص و بومی ‌است، اگر پیام‌رسان‌ها بتوانند این خدمات را متنوع و باکیفیت کنند چرا کاربران از آنها استفاده نکنند؟ کدام کاربر می‌تواند از طریق تلگرام یا واتس‌آپ پول جابه‌جا کند، یا بلیط قطار خریداری کند؟ این در حالی است که اگر یک پیام‌رسان بومی ‌بتواند خدمات قابل ملاحظه‌ای را ارائه دهد کاربران به آن اعتماد می‌کنند.

وی با‌ اشاره به اینکه پیش از این تمام انتقادها بر این بود که اگر پیام‌رسان‌ها کار نمی‌کنند دلیلش ضعف زیرساخت و نبود سرور است، اظهار داشت: منتقدین همواره شرایط پیام‌رسان‌های داخلی با خارجی را از نظر زیرساخت مقایسه می‌کنند این در حالی است که به‌عنوان نمونه تلگرام همزمان با افزایش کاربرانش اقدام به توسعه زیرساخت و سرورهایش کرده است، بنابراین مطمئن باشید اگر پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند اعتماد کاربران را جلب و اقناع کنند که سرویس آنها سرویس خوبی است، هرچه تعداد کاربران آنها افزوده شود ما خدمات سخت‌افزاری بیشتری در اختیار آنها قرار می‌دهیم اما این درست نیست که یک پیام‌رسان با ظرفیت محدود توقع داشته باشد که تمامی ضعف‌های آن را دولت مرتفع نماید.

حمایت از پیام‌رسان‌ها مرحله‌ای و طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی خواهد بود

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در گفت‌وگو با کیهان در پاسخ به این سوال که چرا راه‌اندازی مرکز داده‌ شهید قاسم سلیمانی دیر انجام شد؟، گفت: طبق مصوبه سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی مصوبه شورای عالی فضای مجازی تأکید شده است که اقدام‌ها و حمایت‌ها مرحله‌ای و در سه سطح ابتدایی، میانی و ملی باید انجام شود. بر اساس همین مصوبه حمایت‌ها دائمی‌نیست و تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که سه پیام‌رسان با پنج میلیون کاربر ایجاد شوند. علاوه‌بر این تأکید شده که متناسب با پیشرفت باید اقدام‌های حمایتی صورت بگیرد.

آذری جهرمی افزود: مرکز داده شهید حاج قاسم سلیمانی تنها برای پیام‌رسان‌ها نیست، بلکه سرویس‌های موتور جست‌وجو و ایمیل و آموزش مجازی نیز از این مرکز داده بهره‌مند خواهند شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با‌ اشاره به اینکه پیام‌رسان‌ها نیز باید در افزایش توانمندی‌ها و خدماتشان تلاش کنند، بیان کرد: کاربران در شرایطی که یک پیام‌رسان داخلی و یک پیام‌رسان خارجی در دسترسشان است، نگران کیفیت، سرعت و حتی امنیت اطلاعات‌شان هستند به همین دلیل ممکن است به سمت استفاده از پیام‌رسان خارجی بروند، با چنین شرایطی پیام‌رسان‌ها باید خدماتی ارائه دهند که آن سرویس خارجی قادر به ارائه آنها نیست. در مصوبه شورای عالی فضای مجازی تشریح شده که چه سازمان‌ها و نهادهایی باید خدماتشان را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی ارائه دهند، مشخص شده که وزارت ارشاد، قوه قضائیه، وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما و بانک مرکزی چه وظایفی در قبال پیام‌رسان‌های داخلی دارند.

آذری جهرمی افزود: ما معتقدیم مشکل پیام‌رسان‌های داخلی سرور و پهنای باند نیست، بلکه خدماتی است که باید از طریق پیام‌رسان‌ها ارائه شود اما انحصار شده و ارائه نمی‌شود و این سبب می‌شود تا وجه تمایز بین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی ایجاد نشود.
 مدل حمایت از پیام‌رسان‌ها باید اصلاح شود

قرار است به پیام‌رسان‌ها کمک شود یا ...؟

رئیس هیئت‌مدیره ایمیل بومی‌ چاپار در گفت‌وگو با کیهان در پاسخ به این سوال که آیا مشکل پیام‌رسان‌های داخلی نرم‌افزاری است یا سخت‌افزاری، گفت: اینکه عنوان شود پیام‌رسان‌های داخلی مشکل نرم‌افزاری دارند درست است اما نکته مهم این است که یا قرار است به پیام‌رسان‌ها کمک شود و یا قرار است بهانه از دست پیام‌رسان‌ها گرفته شود.

سلمان افشار افزود: با این شرایط به‌نظر می‌رسد اگر مدیران به مشکلات پیام‌رسان‌های داخلی‌اشراف دارند بهتر است اقداماتشان در راستای حل مشکلات آنها  انجام شود. به واقع اگر قرار است حمایت‌ها در راستای رشد و توسعه پیام‌رسان‌های داخلی انجام شود باید حمایت‌ها به‌گونه‌ای باشد که مشکلاتشان حل شود و این‌طور نباشد که اقدامی انجام شود اما نه در ارتباط با حل مشکلات بلکه با این نیت که اثبات شود پیام‌رسان‌های داخلی در ارائه خدمات ناتوان هستند.

وی ادامه داد: البته در بحث حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی تنها وزارت ارتباطات نیست، بلکه طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های حاکمیتی وظایفی تعیین شده که اگر به این وظایف عمل شود مشکلات پیام‌رسان‌ها به مرور زمان حل خواهد شد اما شیوه حمایت دولت که مشکلات را بداند اما آنها را مرتفع نکند نیز غلط است و باید مدل حمایت از پیام‌رسان‌ها اصلاح شود.

مشکلات پیام‌رسان‌ها تنها نرم‌افزاری نیست

مدیر پیام‌رسان بومی ‌ایتا نیز در گفت‌وگو با کیهان در پاسخ به این سوال که آیا مشکل پیام‌رسان‌های داخلی سخت‌افزاری است یا نرم‌افزاری، گفت: به واقع یکی از مشکلات پیام‌رسان‌های داخلی که مورد اقبال کاربران واقع شدند زیرساخت و نبود سرور کافی بود، به همین دلیل پیشنهاد ایجاد مرکز داده مرکزی را به دولت ارائه کردیم که به‌صورت موقت خدمات و امکاناتی به سرویس‌های داخلی داده شود.

محسن غفاری افزود: اما اینکه عنوان شود مشکل پیام‌رسان‌های داخلی تنها نرم‌افزاری است درست نیست بلکه مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند که پیام‌رسان‌های داخلی آن‌طور که باید به نقطه مطلوب نرسند. علاوه‌بر این مشخص نیست که چه تعداد سرور قرار است در اختیار پیام‌رسان‌ها قرار بگیرد، در حال حاضر پیام‌رسان ایتا تعداد قابل توجهی از سرور را در اختیار دارد و سرورهایی که قرار است در اختیار ما قرار بگیرد باید بتواند ظرفیت قابل توجهی را در اختیار ما قرار دهد که اگر این‌طور نباشد این حمایت باز هم کم است.

غفاری ادامه داد: متأسفانه در بدنه مدیریتی فضای مجازی کشور اراده‌ای برای رشد پیام‌رسان‌های داخلی وجود ندارد و به جای اینکه مدیران از ما مطالبه کنند که خدمات ارائه دهیم، ما به دنبال این هستیم که بتوانیم دایره خدماتمان را توسعه دهیم. وی در واکنش به اظهارات عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: نسخه ios پیام‌رسان ایتا نیز حدود پنج ماه است که در دسترس کاربران قرار گرفته و بهتر است مدیران اطلاعاتشان را درباره توانمندی‌های پیام‌رسان‌های داخلی به روز کنند.

اگر سرور بیشتری داشته باشیم کاربران بیشتری خواهیم داشت

مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس نیز در این‌باره به کیهان گفت: مسئله پیام‌رسان‌ها صفر و یک نیست بنابراین مشکلات پیام‌رسان‌ها تنها نرم‌افزار یا سخت‌افزار نیست.

مرتضی رحیمی‌افزود: ما اکنون حاضریم اثبات کنیم که با مدلی که در پیام‌رسان سروش پلاس در پیش گرفته ایم توانایی میزبانی کاربران بیشتری را داریم و این یعنی اگر سرور و سخت‌افزار کافی در اختیار ما قرار بگیرد می‌توانیم خدمات و امکانات بیشتری را به کاربران ارائه دهیم که موجب جذب کاربران بیشتری می‌شود.

رحیمی‌افزود: علاوه‌بر این، سخت‌افزار مرکز داده‌ای که افتتاح شده، سخت‌افزار قوی و قابل قبولی نیست. سرورهایی که قرار است در اختیار ما قرار دهند از سرورهایی که اکنون در اختیارمان است ضعیف‌تر است، علاوه‌بر این اگر قرار است سروش پلاس یا هر پیام‌رسان داخلی دیگری بتواند خدماتی به مانند خدمات تلگرام ارائه دهد باید مطالعه تخصصی شود که تلگرام با چه زیرساخت و چه تعداد سروری در حال خدمات‌دهی است.

چرا مدیران مشکلات واقعی پیام‌رسان‌ها را حل نمی‌کنند؟

همچنین، مدیرعامل پیام‌رسان آی گپ در گفت‌وگو با کیهان در این‌باره گفت: اینکه پیام‌رسان‌های داخلی مشکلات نرم‌افزاری دارند صحیح است اما این مشکل به تنهایی نیست بلکه مجموعه‌ای از مشکلات زیرساخت، دیتا سنتر و معماری و نرم‌افزار باعث شده تا پیام‌رسان‌های داخلی نتوانند به مانند رقبای خارجی پیشرفت کنند.

میثم عسگری افزود: علاوه‌بر این در نظر داشته باشیم که تا پیش از فیلتر تلگرام و روی کار آمدن پیام‌رسان‌های داخلی چه تجربه‌ای در ایجاد پیام‌رسان‌های داخلی داشته‌ایم؟ از سوی دیگر باید در نظر داشته باشیم که چه کسانی مشکلات پیام‌رسان‌ها را تنها نرم‌افزاری می‌بینند، اگر این اظهارات را مدیرعامل مایکروسافت انجام دهد صحیح است اما افرادی این اظهارات را می‌کنند که یک نمونه موفق عملیاتی که توانایی رقابت با نمونه خارجی داشته باشد را نتوانستند ایجاد کنند.

عسگری ادامه داد: اگر مدیران معتقدند مشکل ما پیام‌رسان‌ها نرم‌افزاری و فنی است چرا در این‌باره قدمی ‌برداشته نمی‌شود؟ ما معتقد هستیم که مدیران راهکاری برای حل مشکلات واقعی پیام‌رسان‌های داخلی ندارند.

اهمیت فضای مجازی و لزوم راه‌اندازی شبکه‌ ملّی اطّلاعات از نگاه رهبر انقلاب

رهبر انقلاب که پیش از این‌بارها بر اهمیت فضای مجازی و لزوم راه‌اندازی شبکه‌ ملّی اطّلاعات تأکید داشته‌اند، دوم شهریورماه امسال نیز در ارتباط تصویری با هیئت دولت در باب اهمیت فضای مجازی ضمن گلایه از عقب ماندن از زمانبندی تحقق شبکه ملی اطلاعات فرمودند: «یک مسئله که من اصرار دارم روی آن تکیه بکنم، مسئله فضای مجازی است؛ خب فضای مجازی خیلی مهم است. آقایانی که در زمینه فضای مجازی نظراتی دارند و ابراز می‌کنند و گاهی می‌گویند که این جزو زندگی اصلی مردم است - که ما هم قبول داریم؛ الان واقعاًً فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده؛ حالا دولت الکترونیک و از این قبیل که به جای خود محفوظ است-  شکّی نیست [امّا] آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه می‌کنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت می‌شود؛ بحث این است.

فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که می‌خواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان می‌خواهند هدایت می‌کنند؛ آنها دارند مدیریّت می‌کنند این فضا را.

خب وقتی که ما می‌دانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را - که ما هم دست‌اندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است-  هدایت می‌کنند و مدیریّت می‌کنند، ما نمی‌توانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمی‌توانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره می‌کند. عوامل مسلّط بین‌المللی در این زمینه‌ها به شدّت فعّالند: از لحاظ خبردهی، خبررسانی، تحلیل داده‌ها و امثال گوناگون؛ هزاران کار دارد انجام می‌گیرد روی فضای مجازی. به خاطر این است که بنده روی مسئله‌  شبکه‌ ملّی اطّلاعات این‌ همه تأکید می‌کنم.

این شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملّی فضای مجازی که تشکیل داده‌ایم و بنده اصرار داشتم و دارم که این [شورا] تشکیل بشود و رؤسای محترم در آن شرکت کنند و تصمیم‌گیری کنند و اجرا کنند، به‌خاطر اهمیت این مسئله است؛ نمی‌شود این مسئله را رها کرد. و من می‌بینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمی‌شود. خب الان شبکه‌ ملّی اطّلاعات اجزائی دارد، این اجزا باید در زمان‌بندی‌های مشخّص تحقّق پیدا کند؛ آدم می‌بیند که تحقّق پیدا نمی‌کند، از زمان‌بندی‌ها عقبند؛ یا سیاست‌های اصولی‌ای در زمینه پهنای باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاست‌ها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد اینجانب است.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول