اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

تأکید قطر بر آمادگی برای تنش‌زدایی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس

سفیر قطر در آمریکا گفت، کشورش از کاهش تنش میان کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت کرده و همچنان به طرح صلح عربی درخصوص مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی پایبند است.

تأکید قطر بر آمادگی برای تنش‌زدایی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مشعل بن حمد آل ثانی» سفیر قطر در آمریکا گفت، کشورش همواره آماده کمک به کاهش تنش و مذاکره میان طرف‌های درگیر در خلیج فارس است و همچنان به «طرح صلح عربی» پایبند است.

این مقام قطری در مصاحبه با نشریه «نیوز ویک» گفت: «اولویت قطر همواره حفظ ثبات در منطقه خلیج [فارس] است. این امر شامل حفظ گفت‌وگو با همسایگان منطقه‌ای است».

وی افزود تهران و دوحه در مورد همه مسائل هم موضع نیستند اما صلح به سود همه طرف‌های حاضر در منطقه است.

بن حمد در ادامه گفت: «قطر به‌خصوص در زمینه سیاست خارجی مخالفت‌هایی با ایران دارد اما هدف ما همواره این بوده که نگرانی‌های خود را مخفی نکرده و با استفاده از گفت‌وگو و دیپلماسی این اختلافات را حل کنیم. قطر همیشه مشتاق است درصورت درخواست طرفین، در کاهش تنش‌ها ایفای نقش کند».

او درباره پایگاه نیروهای آمریکایی در قطر مدعی شد: «ما معتقدیم که حضور ارتش آمریکا در قطر اهمیت به‌سزایی در بازدارندگی علیه قوای عامل بی‌ثباتی در منطقه، حفظ ثبات منطقه و تداوم تردد کالاهای دارای اهمیت برای اقتصاد جهانی دارد».

این درحالی است که مقامات ایران پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» بیش از پیش بر خروج فوری نیروهای آمریکایی از منطقه تأکید کرده و آن‌ها را عامل بی ثباتی دانسته‌اند.

سفیر قطر در آمریکا همچنین در بخشی از مصاحبه خود با اشاره به اینکه دوحه به طرح صلح عربی درخصوص مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی و راه حل دو دولتی پایبند است مدعی شد:‌ «قطر و آمریکا معتقدند که توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها برای ثبات خاورمیانه اهمیت دارد و ما به ایفای نقش فعال در راستای رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز ادامه می‌دهیم».

او در ادامه گفت: «قطر ظرف دو دهه اخیر به‌دنبال ایجاد ثبات و صلح در منطقه و ورای آن و نه فقط در غزه بلکه در لبنان، افغانستان و سودان بوده است».

بن حمد گفت: «قطر کمک‌هایی حیاتی برای فلسطین و نوار غزه فراهم کرده است تا از توسعه مسالمت‌آمیز و پیوسته غزه از طریق برنامه‌های کمک‌رسانی حمایت کند».

این مقام قطری در حالی این سخنان را بیان کرد که مقامات امارات متحده عربی و بحرین، روز گذشته در حضور نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن توافق سازش کشورشان با رژیم اشغالگر صهیونیستی را امضا کردند.

امارات بیست و سوم مرداد و بحرین نیز بیست و یکم شهریور اعلام کردند که با رژیم اسرائیل بر سر عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند. این توافق با وساطت و خواست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عنوان دستاوردی برای خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت گرفته و رئیس جمهور آمریکا آن را حاصل تلاش‌های خود دانسته است.

«لولوة الخاطر» سخنگوی وزارت خارجه قطر در مصاحبه‌ای گفته است که قطر به همسایگان خود برای برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی نخواهد پیوست.

سفیر قطر در واشنگتن در پایان مصاحبه با نیوز ویک با اشاره به محاصره اقتصادی این کشور از سوی برخی کشورهای عربی گفت این اعمال محدودیت‌ها کشورش را از سیاست‌ها و ادامه ارتباط با متحدانش منصرف نکرده است و «این محاصره نه تنها فاقد دلیل و منطق است بلکه کاملاً بی‌اثر واقع شده است» و دوحه را به متحدان خود نزدیک‌تر کرده است.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از تاریخ پنج ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۱۳۹۶) به بهانه حمایت قطر از تروریسم، رابطه با ایران و ترکیه و برنامه‌های شبکه الجزیره، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و این کشور را در محاصره قرار دادند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول