اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

از غمِ شاد تا مشق بر نوشت‌افزار نجومی

برخی والدین به دلیل نگرانی‌ها از ابتلای فرزندان به کرونا، از حضور دانش‌آموز در مدارس خودداری می‌کنند، برخی دیگر به دلیل شرایط اقتصادی ضعیف امکان خریداری گوشی هوشمند را نداشته و در برخی مناطق نیز به دلیل پوشش ضعیف شبکه اینترنتی، امکان برقرری ارتباط با شبکه‌های آموزشی همچون شاد را ندارند.

از غمِ

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد، امسال سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس نه مانند سال‌های گذشته، بلکه به دلیل شیوع کرونا زودتر از موعد آغاز شد و دانش‌آموزان از نیمه دوم شهریورماه مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد کرونا و همچنین وزارت آموزش‌وپرورش فصل تحصیلی خود را شروع کردند.

در همین راستا آموزش‌ها در سایه کرونا در اغلب مناطق لرستان مجازی و از طریق ابزارهایی چون تبلت و گوشی‌های اندروید انجام می‌شود، شیوه جدید آموزشی که برای برخی‌ از دانش‌آموزان به دلیل نبود امکانات با سختی‌هایی همراه شده و مشکلاتی را برای فراگیری علم و دانش آن‌ها ایجاد کرده است.

 

نگرانی والدین‌ از ابتلای فرزندان به کرونا

برخی والدین به دلیل نگرانی‌ها از ابتلای فرزندان به کرونا، از حضور دانش‌آموز در مدارس خودداری می‌کنند، برخی دیگر به دلیل شرایط اقتصادی ضعیف امکان خریداری گوشی هوشمند را برای ادامه تحصیل نداشته و در برخی مناطق نیز به دلیل پوشش ضعیف شبکه اینترنتی، امکان برقرری ارتباط با شبکه‌های آموزشی همچون شاد را ندارند.

یکی از والدین خرم‌آبادی با انتقاد از پوشش ضعیف اینترنت برای استفاده از برنامه شاد، به فارس گفت: متاسفانه سرعت اینترنت بسیار پائین است و همین موضوع باعث شده در برخی درس‌ها، فرزندانم با مشکل مواجه شوند.

زهرا صادقی با بیان اینکه برخی دروس عملی را نمی‌توان از طریق فضای مجازی آموزش داد، افزود: از آنجا که به دلیل شیوع کرونا از رفتن فرزندانم به مدرسه خودداری می‌کنم در برخی درس‌ها با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی اظهار داشت: اگرچه برخی معلم‌ها حضور در پیام‌رسان‌های دیگر را برای مشاهده کلیپ‌های آموزشی سفارش می‌کنند، اما به دلیل هزینه‌های بالای بسته‌های اینترنتی این امکان برای برخی از خانواده‌ها فراهم نیست.

 

بالارفتن قیمت نوشت‌افزارها

از طرفی در کنار افزایش قیمت تبلت و گوشی‌های تلفن‌همراه، با بالارفتن قیمت نوشت‌افزارها، دیگر شاهد صف‌های طولانی خرید نیستیم، از عرضه دفترهای تعاونی و ارزان قیمت هم خبری نیست و هزینه‌های خرید لوارم‌التحریر برای خانواده‌های دارای چندین فرزند سرسام‌آور شده است.

پدر یکی دیگر از دانش‌آموزان با اشاره به افزایش غیرمنطقی برخی نوشت‌افزارها، به فارس گفت: نرخ بسیاری از دفترها بالا رفته و برخی لوازم‌التحریرها به گونه‌ای غیرمنطقی گران شده‌اند.

رضا اسفندیاری با بیان اینکه از عرضه دفترهای تعاونی نیز خبری نیست، افزود: دیگر دفترهای ساده و ارزان قیمت کمتر وجود دارد و اغلب نوشت‌افزارها را باید با قیمت‌های بالا خریداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گران شدن لوازم‌التحریر در حالی است که باید هزینه‌های دیگری نیز برای خرید تبلت و کیف و کفش و سایر نیازهای دانش‌آموزان پرداخت کنیم و این در شرایط فعلی اقتصادی برای بسیاری از خانواده‌ها مشکل‌آفرین است.

 

در این بین مسوولان نهادهای آموزشی و حمایتی در تلاش هستند که با برقراری عدالت آموزشی و فراهم کردن بخشی از نیازمندی‌ها به ویژه برای دانش‌آموزلن محروم از طریق انجام پویش‌های مختلف همچون شور عاطفه‌ها، امکان ادامه تحصیل را برای همه برقرار کنند.

ثبت‌نام 350 هزار دانش‌آموز در لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به آمار ثبت‌نامی دانش‌آموزان استان، به فارس گفت: تاکنون 350 هزار دانش‌آموز در همه مقاطع تحصیلی ثبت‌نام کرده‌اند.

علیرضا نخعی با بیان اینکه تاکنون تعدای از دانش‌آموزان اقدام به ثبت‌نام نکرده‌‌اند، افزود: پیش‌بینی می‌شود آمار نهایی دانش‌آموزان به 360 هزار نفر برسد.

وی با بیان اینکه آموزش در استان همانند دیگر نقاط کشور از نیمه دوم شهریورماه آغاز شده است، بیان داشت: آموزش‌ها با اولویت حضوری و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در برخی مناطق استان در حال انجام است.

نخعی بیان داشت: با این وجود در برخی مراکز اموزشی هنوز امکان فراهم کردن شرایط کامل برای حضور مطمئن دانش‌آموزان وجود ندارد که به تدریج و با آماده‌شدن زیرساخت‌ها، به مراکزی با آموزش حضوری اضافه خواهند شد.

 

مشارکت 73 درصدی دانش‌آموزان در شبکه شاد

وی با اشاره به مشارکت 73 درصدی دانش‌آموزان در شبکه شاد طی سال تحصیلی گذشته، خاطرنشان کرد: امسال ظرفیت‌های این برنامه افزایش یافته و قابلیت‌های آن بالا رفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه درصدد هستیم هیچ دانش‌آموزی از تحصیب و آموزش بازنماند، گفت: بسته به شرایط مختلف امکان آموزش برای همه دانش‌آموزان فراهم شده است، برخی‌ها از طریق آموزش حضوری، برخی از طریق فضای مجازی و شبکه شاد، برخی با استفاده از شبکه‌های تلویزیونی و برخی با دریافت درسنامه و بسته آموزشی.

نخعی با اشاره به حضور حداکثری و بیش از 95 درصدی دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری در مدارس، این میزان حضور در برخی مناطق شهری را بین 20 تا 30 درصد عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه اجباری برای حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست، گفت: با این وجود انتظار می‌رود والدین ارتباط خود را با مدارس بیشتر کرده تا لطمه‌ای به آموزش فرزندان زده نشود.

 

عدم اتصال 20 درصد معلمان به شبکه شاد

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان به برخی مشکلات معلمان مبنی بر عدم دسترسی به برنامه شاد، افزود: برخی معلم‌ها هنوز در برنامه به کلاس‌ها متصل نشده‌اند که این مشکل برای 20 درصد کلاس‌ها وجود دارد.

نخعی اظهار داشت: از نظر سیستمی مشکلی در برنامه وجود ندارد و اغلب به دلیل پوشش صعیف شبکه اینترنتی است، با این حال در تلاش هستیم این جمعیت از معلم‌ها نیز به برنامه وصل شده و امکان شروع فعالیت آن‌ها برقرار شود.

وی از اتصال هزار و 600 مدرسه روستایی و عشایری طی سه ماهه گذشته به شبکه ارتباطات خبر و ادامه داد: در این زمینه فرصت‌سازی خوبی انجام شده، حال اینکه در برخی مناطق همچنان مشکلاتی وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه دروس عملی برای دانش‌آموزان به صورت حضوری برگزار می‌شود، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این گونه گلاس‌ها بایستی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در گروه‌های کوچک و حداقل زمان برپا شود.

27 درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد حضور ندارند

نخعی ادامه داد: حدود 27 درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد حضور ندارند که این نشان از عدم دسترسی افراد به تبلت یا گوشی هوشمند دارد، برای این دسته از افراد تلاش شده از بسته‌های آموزشی و روش‌های جایگزین استفاده شود.

وی بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل را امری کاملا منتفی خواند و خاطرنشان کرد: تلاش شده برای همه دانش‌آموزان عدالت آموزشی برقرار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه مشکلات بخش آموزشی را انکار نمی‌کنیم، گفت: اکنون در مرحله ساماندهی بوده و کار به تدریج شده است، خلاء‌های موجود را شناسایی و آن‌ها را برطرف خواهیم کرد.

نخعی از ورود خیرین جهت خریداری تبلت و گوشی برای دانش‌آموزان محروم استان خبر و ادامه داد: توسط خیرین و همچنین برخی مدیران مدارس تاکنون کارهای خوبی از جمله خریداری گوشی هوشمند و تبلت برای دانش‌آموزان محروم انجام شده و همچنان ادامه دارد.

وی همچنین به ورود مجمع خیرین برای راه‌اندازی مدارس مجازی در استان اشاره و تصریح کرد: در این‌گونه مدارس کیفیت آموزشی به دلیل حضور معلمان تخصصی و همچنین نبود دانش‌آموزان چند پایه در یک کلاس بالا خواهد رفت.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان بیان داشت: برای هزار تا هزار و 500 دانش‌آموز امکان آموزش مجازی در این مدارس فراهم شده و به زودی اجرایی می‌شود.

 

13 هزار و 500 دانش آموز تحت پوشش امداد لرستان هستند

مدیرکل کمیته امداد لرستان نیز با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت حمایت از دانش‌آموزان محروم و مددجوی استان، به فارس گفت: طی سال‌های گذشته طی مراحل مختلفی از دانش‌آموزان در آستانه بازگشایی مدارس حمایت می‌کردیم.

جاسم محمدی‌فارسانی با اشاره به وجود 13 هزار و 500 دانش آموز تحت پوشش امداد استان، بیان داشت: سال گذشته در سطوح میادین و پایگاه‌های ثابت، مصلی و میعادگاه‌های نمازجمعه و همچنین مدارس جشن‌عاطفه‌ها برگزار می‌شد.

آمادگی 200 پایگاه برای شور عاطفه‌ها

وی با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا در اجرای این برنامه‌ها تغییراتی ایجاد شده است، افزود: 175 مرکز نیکوکاری و 25 اداره کمیته‌امداد به عنوان پایگاه‌های ثابت، کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم را در شور عاطفه‌ها جمع‌آوری خواهند کرد.

مدیرکل کمیته‌امداد لرستان ادامه داد: تمامی مبالغ و کالاهای جمع‌اوری شده از این طریق به آموزش و پرورش استان جهت توزیع بین دانش‌آموزان محروم و نیازمند تحویل می‌شود.

 

محمدی فارسانی با اشاره به جمع‌آوری بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومان کمک مردمی طی جشن عاطفه‌ها در سال گذشته، گفت: پیش‌بینی می‌شود این مبلغ امسال از مرز 7 میلیارد تومان عبور کند.

وی همچنین از تحویل بسته‌های آموزشی به همراه بسته‌های آموزشی به دانش‌آموزان نیازمند استان خبر داد.

مدیرکل کمیته امداد لرستان با بیان اینکه یکی از الزامات دانش‌آموزان در آموزش مجازی تبلت است، افزود: بر اساس آخرین اطلاعات 50 هزار تبلت تاکنون در کشور خریداری شده که سهم خوبی از این تعداد به دانش‌آموزان تحت پوشش امداد در استان خواهد رسید.

محمدی فارسانی تصریح کرد: این تبلت‌ها تا پایان مهرماه بین 13 هزار و 500 دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد لرستان توزیع می‌شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول