اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

توجه به فعالیت و جشنواره‌های روستایی از اولویت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باشد

سرپرست دبیرخانه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: توجه به فعالیت و جشنواره‌های روستایی با همکاری دهیاری‌ها و بخشداری‌ها باید در اولویت ستاد کانون‌های مساجد استانی قرار گیرد.

توجه به فعالیت و جشنواره‌های روستایی از اولویت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حسین براتی در نشستی که با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: توجه به فعالیت‌ها و جشنواره‌های روستایی با همکاری دهیاری‌ها و بخشداری‌ها از جمله اهدافی است که لازم است در دستور ستاد کانون‌های مساجد استانی باشد.

وی با اشاره به توسعه فعالیت‌های فرهنگی هنری در سطح کانون های مساجد کشور گفت: رویکرد اخیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد توجه به فعالیت‌های هنری است که در این راستا می‌توان به جشنواره سرود و تئاتر بچه‌های مسجد اشاره کرد.

وی با تاکید بر ارتباط ستاد استانی با کارگروه امور اجتماعی استانداری، موسسات خیریه، مراکز، دستگاه‌های دولتی و موسسات فرهنگی و هنری بیان کرد: می‌توان از ظرفیت کانون‌های مساجد برای پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری با احیای کارکردهای مساجد بهره گرفت.

سرپرست دبیرخانه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با بیان اینکه مسجد و فرهنگ دینی مسجد یکی از تأثیرگذارترین جایگاه‌ها در رفع مشکلات و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه است، اضافه کرد: شمار پرتعداد کانون‌های فرهنگی هنری مسجد با مخاطبان چشمگیر در کشور فرصت ایده‌الی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و دینی در مساجد است.

این مقام مسئول در ادامه بر فعال شدن جلسات شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اشاره کرد و افزود: لازم است احکام اعضای این شورا در کردستان در اسرع وقت به اعضا ابلاغ و جلسات آن پیگیری شود.

وی یادآوری کرد: ما در ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به دنبال ابلاغ ماموریت نیستیم بلکه هدف ما هم افزایی دستگاه‌هاست و می‌خواهیم اعضای این شورا کمک حال ما باشند تا بتوانیم فردی را به نمازگزاران مسجد اضافه کنیم.

ضرورت ترویج فعالیت فرهنگی و هنری در سطح کانون‌های مساجد استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این نشست با تاکید بر توسعه و ترویج فعالیت‌های فرهنگی هنری در سطح کانون‌های مساجد استان، این مهم را از اولویت‌های این اداره کل اعلام کرد و افزود: در همین راستا این اداره‌کل تعهد می‌نمایید مدرس کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی در حوزه هنر از جمله سرود و تئاتر را در سطح کانون‌های مساجد استان تامین نماید.

عبیدالله رستمی کار و فعالیت فرهنگی در مناطق مرزی و روستایی را موجب توسعه منابع انسانی و در نهایت توسعه همه جانبه دانست و ادامه داد: کانون‌های مساجد در صورتی که دارای طرح و برنامه و ایده‌های خلاقانه برای اجرای برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی باشند مورد حمایت این اداره کل قرار می‌گیرند.

وی، کانون‌های فرهنگی و هنری را ظرفیتی برای جبران فقر فرهنگی و اجتماعی در روستاها برشمرد و اضافه کرد: این کانون‌های می‌توانند با آگاهی بخشی معضلات و آسیب‌های اجتماعی به خانواده‌ها و احیا کارکردهای مساجد به توسعه فرهنگی و اجتماعی کمک کنند.

فعالیت 433 کانون فرهنگی هنری مساجد در روستاهای کردستان

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان در این دیدار گفت: خوشبختانه با تلاش دلسوزان و متولیان فرهنگی و مذهبی در کردستان اکنون شاهد فعال بودن ۶۰۰ باب کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح روستاها و شهرهای این استان هستیم.

کامل گلباغی با تاکید بر استفاده بهینه از کانون‌های فرهنگی و هنری برای بسط و توسعه مبانی اسلامی و فرهنگ سازی عنوان کرد: انقلاب اسلامی از مساجد شکل گرفت و استمرار حاکمیت نظام جمهوری اسلامی نیز در مساجد تثبیت، تحکیم و ادامه دارد.

وی به فعالیت سامانه فهما (پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران) و بهره‌مندی اعضای کانون‌های مساجد از پرتال بچه‌های مسجد عنوان کرد: در حال حاضر با راه‌اندازی این سامانه ارزیابی کانون‌ها بر حسب میزان فعالیت شان در این سامانه و در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: وجود 433 باب کانون در روستاها و حواشی شهرهای استان، نشان از گستردگی و موقعیت جغرافیایی مساجد در سطح شهر و روستا است که که ظرفیت قابل توجه برای توسعه جشنواره های مختلف در مناطق مرزی است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان از کسب رتبه برتر این ستاد در زمینه‌های اوقات فراغت و توسعه و ترویج نماز در سال 98 خبر داد و گفت: در سال جاری نیز کلاس های اوقات فراغت با عنوان «تابستانه فهما» به صورت مجازی و کلاسی در زمینه‌های مختلف در سطح کانون‌های مساجد استان برای علاقه مندان دایر شد.

کامل گلباغی با بیان اینکه مساجد و اماکن‌ مذهبی در کردستان ظرفیتی برای کار فرهنگی است، یادآوری کرد: تعدد مساجد و اماکن مذهبی در کردستان نشان از این دارد که مردم این دیار از منظر فرهنگی و دینی جایگاه قابل توجه‌ای دارند و به واسطه تاثیرگذاری آن و بینش مردم، ظرفیت و پایگاه خوبی برای ترویج اسلام ناب محمدی و ارزش‌های انقلابی است.

واگذاری برخی جشنواره‌ها به ستاد کانون‌های مساجد

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در ادامه این دیدار پیشنهاداتی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح کانون‌های مساجد ارائه داد و اظهار کرد: دبیرخانه کتاب تقریب مذاهب سروآباد، کنگره امام شافعی (رضی)، جشنواره نغمه‌های محمدی از جمله برنامه‌های است که می‌توان مسئولیت برگزاری آن را به ستاد کانون‌های مساجد استان واگذار کرد.

سامان احمدی، خواستار اعطای اعتبارات حوزه کاهش آسب‌های اجتماعی استانداری به ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد شد و اضافه کرد: کانون‌های مساجد ظرفیتی قابل توجه برای این مهم در سطح کشور است.

وی همچنین گفت: کتاب‌های اهدایی به کانون های فرهنگی و هنری مساجد اهل سنت با همکاری و مشارکت مدیران مسئول این کانون‌ها تهیه شود تا بهره برداری بهتر و بیشتر از کتابخانه‌های مساجد گرفته شود.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با تاکید بر حمایت از گروه‌های مجازی فعال در سطح کانون‌های مساجد در این روزهای کرونایی بیان کرد: هنرمندان عضو کانون‌های مساجد همچنین می‌توانند با طراحی نمادهای عرفانی، ظرفیتی برای تهیه المان‌های معنوی باشند که با همکاری شهرداری‌های سطح کشور نصب شوند.

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول