اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

حوزه علمیه ابهر یادگار خوبی برای نسل‌های آینده است

امام جمعه موقت تهران در افتتاح حوزه علمیه امیرالمؤمنین ابهر گفت: حوزه علمیه ابهر یادگار خوبی برای نسل‌های آینده است که باید الگویی برای سایر نقاط استان باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در مراسم افتتاح حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) ابهر با اشاره به اینکه خداوند متعال انسان را به‌عنوان خلیفه خدا معرفی کرده است، اظهار کرد: انسان آینه تمام‌نمای صفات ذات اقدس الهی است.

مدرس حوزه علمیه، با اشاره به اینکه عالم از دیدگاه قرآن به دو بخش عالم ملک و ملکوت تقسیم می‌شود، اضافه کرد: هرکس عالم ملک و عالم ملکوت تفکیک کند، کفر ورزیده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تشکیل حکومت اسلامی از اهداف اصلی حوزه‌های علمیه است، بیان کرد: علما باید مردم را بیدار کنند تا بدینوسیله خدا را یاری کنند.

وی با اشاره به شهادت روحانیون حوزه علمیه در دفاع مقدس افزود: در دوران دفاع‌مقدس، حوزه علمیه بیش از 5 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

حجت‌الاسلام صدیقی تاکید کرد: ادیان آسمانی آمده‌اند تا دنیا را برای ما، دنیایی آرام‌بخش و آخرت را برای ما ابدی ترسیم کنند، این رسالت انبیا و ائمه به حوزه‌های علمیه گذاشته شده است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ابلیس یکی از بنیان‌گذاران اصلی سکولار بوده که زیر بار خلافت الهی نرفت و این امر سبب شد مکتبی بنا گذاشته شود که در طول تاریخ قربانیان زیادی از خود به جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا زنجیرهای هوا و هوس را قطع کنیم، افزود: کسی که هوی و هوس را از خود دور کند مانند سردار سلیمانی و شهید حججی، شیفته شهادت خواهد بود.

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه لباس طلبگی، لباس پیامبران است، خاطرنشان کرد: اگر طلبه‌ای نداند باید در خط امام زمان (عج) و پیامبر (ص) باشد، هم به خود و هم به جامعه ظلم کرده است.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه ابهر یادگار خوبی برای نسل‌های آینده است که باید الگویی برای سایر نقاط استان باشد.

علم چراغی روشنگر است

همچنین آیت‌الله‌عبدالله جوادی‌آملی هم که به صورت ویدئو کنفرانس در مراسم افتتاح حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) ابهر شرکت کرده بود، با تقدیر و تشکر از همه کسانی که در تکمیل این حوزه فعالیت و تلاش کردند، برای بهره‌مند شدن از اجر دنیا و آخرت کسانی که در این راه تلاش کردند، دعا کرد.

فیلسوف و مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: گرچه برنامه‌های حوزه علمیه تدریس علوم فراوان است، با این حال آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه سه درس اصلی آن است که همان اصول دین و حکمت علمی را دربر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه علم چراغی روشنگر است و پس از روشنایی مجهولات و مستور را نمایان می‌کند، تصریح کرد: هر مطلب نظری را باید از مطلب بدیهی گرفت و پاسخ مجهولات را از معلمان بدست آورد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه علم راهنمایی خوب برای رسیدن به مجهول است، خاطرنشان کرد: علم گاهی مربوط به بود و نبود است که از آن به عنوان حکمت نظری یاد می‌شود و گاهی مربوط به تطهیر باطن است.

وی تاکید کرد: علم به تنهایی کافی نیست و نردبانی است که ما را به عقل و عدل و شهود می‌رساند اما اگر کسی این نردبان را ساخت و از آن بالا نرفت عالم بی‌عمل است.

این مدرس حوزه، یادآور شد: شهر ابهر در ۸۰۰ سال قبل مهد عالمی مانند حکیم اثیرالدین ابهری بوده که عالمی بزرگ بوده و کتابهای فراوانی دارد. 

وی افزود: کتاب هدایه اثیرالدین ابهری را بزرگانی چون میبدی و صدرالمتالهین شرح کرده همچنین بخشی از کتابهای او را علما و دانشمندان هندی شرح کرده‌اند.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی ابراز کرد: ابهر شهر علم و منطق، اصول و معرفت و حکمت است که حکیم اثیرالدین ابهری را در خود پروراند و همچنین استان زنجان مهد عالمانی چون سهروردی است که حکمت اشراق را بوجود آورده است.

در ادامه این مراسم با حضور مسوولان حوزه علمیه امیرالمومنین برادران ابهر با ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در چهار طبقه با هشت واحد استادسرا و کلاس و خوابگاه، حجره سالن‌های متعدد به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول