اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مهم‌ترین بندهای توافق سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی

بندهای اصلی توافق سازش بر برقراری روابط دیپلماتیک و همکاری‌ در همه زمینه‌ها تأکید دارد و نامی از لزوم تشکیل کشور فلسطینی یا لغو اشغال کرانه باختری نیامده است.

مهم‌ترین بندهای توافق سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امارات و بحرین سرانجام روز گذشته توافق سازش میان خود و رژیم صهیونیستی را در کاخ سفید امضاء کردند، توافقی که دو کشور مذکور مدعی شده بودند که به حل و فصل مسأله فلسطین کمک خواهد کرد، اما فلسطینی‌ها بیش از هر کس دیگری در این توافق غائب بودند.

به نوشته الجزیره، در توافق  میان امارات  اسرائیل، طرفین بر مفاهیم اصلی از جمله لزوم توسعه روابط طبق منشور سازمان ملل و قوانین بین‌الملی و احترام به «حاکمیت» یکدیگر و حق زندگی امن تأکید کردند.

طرفین همچنین تعهد دادند که مانع از استفاده از خاک خویش برای انجام حملات «ستیزه جویانه» و «تروریستی» علیه دیگری شوند و از هیچ‌گونه عملیاتی در خاک طرف مقابل حمایت نکنند. (طبق این بند دولت امارات هیچ‌گاه از هیچ جنگ و حمله‌ای علیه رژیم صهیونیستی دفاع نخواهد کرد.)

ابوظبی و تل آویو در این توافقنامه اعلام کردند که آماده هستند تا به همراه آمریکا، توافق راهبردی برای برقراری ثبات در منطقه غرب آسیا برقرار کنند.

از دیگر بندهای مهم این توافق سازش، برقراری روابط کامل دیپلماتیک و تبادل سفرا بود. طرفین همچنین بر همکاری در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، حمل و نقل هوایی، بهداشت، علوم و تکنولوژی، انرژی، کشاورزی، آموزش و محیط زیست تأکید کردند.

در اعلامیه سازش بحرین با رژیم صهیونیستی نیز، دو طرف بر ایجاد روابط دیپلماتیک در بالاترین حد خود یعنی ایجاد سفارتخانه با هدف ادعایی برقراری امنیت و مقابله با تهدیدات تأکید کردند. آن‌ها همچنین توافق کردند که همزیستی مسالمت‌آمیز و زندگی بر مبنای فرهنگ صلح را میان خود توسعه دهند.

عمده مسائل مطرح شده در توافق امارات، در خصوص بحرین نیز تکرار شده و در بخشی از آن با اشاره به مسأله فلسطین بر لزوم حل عادلانه و فراگیر مناقشه فلسطین و اسرائیل تأکید شده است.

شبکه اسرائیلی «کان» نیز در این باره نوشت که در این دو توافقنامه هیچ سخنی از لغو طرح الحاق کرانه باختری یا تشکیل کشور فلسطینی به میان نیامده است.

 «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «عبدالله بن زاید»، وزیر خارجه امارات و «عبدالطیف بن راشد الزیانی»، وزیر خارجه بحرین شب گذشته (سه شنبه) در مراسمی در کاخ سفید توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با امارات متحده عربی و بحرین را امضا کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول