اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

قوه قضائیه نظارت و شفافیت را در دستور کار نگه دارد

استاد حوزه علمیه قم از قوه قضائیه خواست تا همچنان تمرکز بر نظارت، بازرسی و شفافیت حداکثری و همچنین تمرکز قدرت حداقلی را در کنار انتصاب افراد برگزیده مورد توجه جدی قرار دهد.

قوه قضائیه نظارت و شفافیت را در دستور کار نگه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی چهارشنبه شب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و در جمع عزاداران حسینی درباره موضوع مهم «فساد» و زیرشاخه «فساد سیاسی» اظهار کرد: مبحث «نفوذ» از جمله مباحث مهم در زمینه «فساد سیاسی» است، همچنان که امروز و در مسأله ای مانند اختلاس ها می بینیم که افرادی می توانند تا معاونت یک قوه یا ریاست یک بانک نفوذ کرده و مقاصد شوم خود را عملی کنند.

وی افزود: به همین دلیل است که باید نظارت و بازرسی و همچنین شفافیت در حد اعلای خود و در همه نهادها و سازمان ها مورد توجه جدی باشد و پیگیری شود.

 

«نفوذ»ی که به «فساد سیاسی» می انجامد

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه با اشاره به تاریخ زندگانی امام رضا (ع) یادآور شد: وقتی حضرت توسط مأمون عباسی از مدینه به مرو خوانده شد، یکی از همراهان و معتمدان ایشان فردی به نام هشام بن ابراهیم بود که در مسؤولیت امور مالی حضرت فعالیت می کرد، اما همین فرد در مرو توسط مأمون خریده شده و به جاسوس دستگاه عباسی تبدیل شد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: همین نفوذ در تاریخ معاصر نیز به فجایع زیادی تبدیل شده که شهادت شهیدان رجایی و باهنر و دست داشتن افراد نفوذی در این ترور از حقایق روزگار است.

رفیعی سپس به نمونه دیگری از این امر در تاریخ زندگانی اهل بیت (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: در آن زمان نیز فردی به نام عُبیدالله بن عباس، فرمانده ارشد سپاه امام حسن (ع) بود، فرمانده ای که دو پسرش در زمان امیرالمؤمنین (ع) توسط معاویه سر بریده شدند، اما با این حال معاویه توانست وی را با پول فریب دهد تا او و هشت هزار نفر از لشکرش به سپاه دشمن بپیوندند.

وی ادامه داد: با همین خیانت آشکار بود که امام حسن (ع) به عنوان خلیفه مسلمین مجبور به صلح شدند که البته این صُلح به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، نرمش قهرمانانه ای بود تا اساس اسلام حفظ شود و از بین نرود.

 

از «ارتقای افراد ضعیف» تا «کنار زده شدن افراد دانا و متعهد»

رفیعی با اشاره به روایتی از امام امیرالمؤمنین (ع) یادآور شد: حضرت در این روایت چهار مورد را در سرنگونی حکومت ها و دولت ها مورد توجه قرار می دهند که یکی از این چهار مورد، ضایع شدن اصول و مورد دیگر تقدم مسائل فرعی بر اصلی و پرداخته شدن به مسائل حاشیه ای است.

وی تصریح کرد: به طور مثال اصول انقلاب اسلامی ما مسائلی مانند تحقق عدالت و رسیدگی به زندگی و رفاه عموم مردم، مبارزه با ظلم و همچنین روح استکبارستیزی، تکیه به داشته های خود در کنار مواظبت بر اعتقادات اصیل بود که لازم است تا همچنان پیگیری و اجرایی شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه افزود: حضرت در ادامه این روایت به دو مورد دیگر یعنی پُست گرفتن افراد ضعیف و ناباب و همچنین کنار زده شدن انسان های فاضل و دانا اشاره کرده و آن را به عنوان عوامل دیگر سرنگونی حکومت های معرفی می فرمایند.

 

«ضعف در برنامه ریزی» و نقش آن در «فساد سیاسی»

این کارشناس برجسته علوم دینی ادامه داد: حضرت در روایتی دیگر نیز چهار عامل دیگر را سبب صدمه دیدن کشورها و ملت ها عنوان می کنند که این چهار عامل «ضعف در برنامه ریزی»، «اسراف»، «عبرت نگرفتن» و «گرفتار شدن به غرور» است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود با گرامیداشت یاد مرحوم امام راحل عظیم الشأن (ره) گفت: رحمت خدا بر حضرت امام (ره) که با درایت خود، چیدمان نظام جمهوری اسلامی را با همراهی بزرگانی مانند آیات بهشتی و مطهری به شکلی سامان دادند که توجه ویژه ای به بحث نظارت و بازرسی باشد، از این رو شایسته است تا این امر امروز هم توسط همه نهادها و سازمان ها ناظر و همچنین تک تک افراد در جامعه اسلامی پیگیری شود تا ان شاء الله بتوانیم با شفافیت حداکثری بر فسادها و تبعیض ها غلبه کنیم.

انتهای پیام/2258*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول