اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

اعمال نظر بر کتب درسی باید کارشناسانه باشد/ نگران افزایش تعداد دختران بازمانده از تحصیل در شرایط کرونا هستیم

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دستور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازبینی کتب درسی و نظارت دقیق بر آنها بسیار بجا بود. اعمال نظر بر کتاب‌های درسی باید کارشناسانه بوده و نگاهی متعالی و در شأن انقلاب و دستورات انقلابی داشته باشیم.

اعمال نظر بر کتب درسی باید کارشناسانه باشد/ نگران افزایش تعداد دختران بازمانده از تحصیل در شرایط کرونا هستیم

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با حضور در نشست مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استان‌‌ها که در ساختمان شهید رجایی و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: عدالت جنسیتی موضوع مهمی است که باید در آن به تعادل برسیم و سپس برای آن سیاست‌گذاری کنیم؛ تمام آیات قرآنی، فرامین و تعالیم پیامبران و علمای دینی برای کم کردن و از بین بردن درد و رنج انسان‌هاست.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید ما شما را از مرد و زن و قبایل مختلف آفریدیم. برای اینکه بدانید کسی که در پیشگاه خدا ارزش دارد فقط به جهت تقواست، تصریح کرد: روح دمیده شده در مرد و زن تفاوتی ندارد و فقط تفاوت زن و مرد از دید نقش اجتماعی آنهاست؛ یک عده در نقش اجتماعی زنان و یک عده در نقش مردان هستند. نگاه عدالت جنسیتی، نگاه قرآن، مقام معظم رهبری، حضرت امام خمینی(ره) و نگاه معلم شهید آیت الله مطهری است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: اینکه چطور باید در نظام مدیریتی و آموزشی و تربیتی، عدالت جنسیتی را محقق کنیم، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه شاخص‌های عدالت جنسیتی در ستاد ملی زنان و خانواده با حضور و محوریت جدی آموزش و پرورش در سال 96 نهایی و ابلاغ شد و با همکاری مرکز آمار ایران در حال انجام است.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین شاخص‌های عدالت آموزشی، آموزش در محورهای مختلف از جمله آموزش ابتدایی و پیش از دبستان است و یک سری از شاخص‌‌ها جنبه کیفی دارند که از این شاخص‌ها می‌توان به مشارکت اجتماعی اشاره کرد.

ابتکار، پیگیری طرح مشارکت اجتماعی بانوان را در ایجاد عدالت جنسیتی بسیار مهم دانست و گفت: در استان‌های کشور، عدالت جنسیتی مبنایی برای عدالت اجتماعی شد و باعث ارتقای زنان در استان‌ها و پست‌های مدیریتی شد و در حال حاضر برای پیشبرد این طرح در حوزه زنان و خانواده برنامه داریم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: اسناد بالادستی، شاخص‌های عدالت جنسیتی و اسناد استانی نشان می‌دهد که اختلاف شکاف اجتماعی و فرهنگی در جنس زن و مرد کم شده است ولی ما در حال حاضر نگرانیم که با شرایط کرونا، تعداد دختران بازمانده از تحصیل بیشتر شود. البته در این مورد مطمئن هستیم که وزیر آموزش و پرورش با درایت کامل ناظر بر حوزه آموزش در کشور است.

ابتکار، شاخص دیگر عدالت اجتماعی را آموزش مهارت زندگی دانست و گفت: آموزش مهارت زندگی برای دختران و حتی پسران یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی است که در رابطه با آموزش مهارت زندگی، موضوعاتی مانند گفت‌وگوی بین نسلی و گفت‌وگوی خانواده را با آموزش و پرورش دنبال کردیم و آمادگی داریم تا از طریق انجمن اولیا و مربیان و دانشگاه فرهنگیان مهارت‌های گفت‌وگویی را ارتقا دهیم.

وی با ابراز خوشنودی از راه اندازی شبکه شاد گفت: در شرایطی که جامعه در جنگ روانی است و امید ما را نشانه گرفتند، راه اندازی این شبکه و ارتباط با دانش‌آموزان در سراسر کشور امید را برای جامعه فرهنگی ایجاد کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی و فرهنگی بانوان یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی است که یقینا از مسائل مهم جامعه مردم سالار است، گفت: موضوع مشارکت اجتماعی ریشه در فرهنگ اسلامی و در کار خیر و فعالیت‌های داوطلبانه دارد و دولت تلاش داشته حمایت‌های لازم را در این زمینه داشته باشد. آشنایی دانش آموزان با این موضوع و آموزش آنها برای ارتقای مهارت‌هایشان در زندگی بسیار لازم و ضروری است.

ابتکار از واکنش به موقع وزیر آموزش و پرورش در موضوع کتب درسی تشکر کرد و گفت: دستور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازبینی کتب درسی و نظارت دقیق بر آنها بسیار بجا بود. اعمال نظر بر کتاب‌های درسی باید کارشناسانه بوده و نگاهی متعالی و در شأن انقلاب و دستورات انقلابی داشته باشیم.

وی در پایان با تشکر از زحمات تمام فرهنگیان تصریح کرد: معاونت زنان و خانواده در دولت به نوبه خود برای تولید محتوی آموزشی در شبکه شاد جهت بهبود عدالت اجتماعی و مهارت آموزی دانش آموزان اعلام آمادگی می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول