اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

شعر و ادب فارسی، جلوه بارزی از تلفیق زیبای فرهنگ و هنر کشور ماست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، با صدور پیامی، 27شهریور، روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار را گرامیداشت.

شعر و ادب فارسی، جلوه بارزی از تلفیق زیبای فرهنگ و هنر کشور ماست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج،  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، با صدور پیامی، 27شهریور، روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار را گرامیداشت.

متن پیام به شرح ذیل است؛ متن این پیام به شرح ذیل است: 27شهریور، سالروز درگذشت استاد سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار است که بعنوان "روز شعر و ادب فارسی" نامگذاری شده است و این روز عزیز، فرصت مغتنمی برای توجه و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی است.

تاریخ این سرزمین پرگهر، مشحون از گنجینه های ادبی است که از روح پاک ادیبان و شاعران عارف و چیره دست آن، سرچشمه گرفته و با حکمتهای نغز و پرمغز، ممزوج گشته و طی قرون و سالهای متمادی، دل تشنگان معرفت و هدایت را سیراب و راضی می نماید.

غنای ادبیات فارسی و ملاحت طبع ادیبان و شاعران ایرانی، موجب شده تا ادبیات فاخر این سامان، مرز های جغرافیائی را درنوردیده و در فرهنگ و دل سایر ملل و ادب دوستان خارجی نیز رسوخ کند و به حق ظرفیت و جایگاه شعر و ادب فارسی، بیش از اینهاست و بر ماست تا بهره گیری از تمامی ظرفیتهای موجود، شعر و ادب فارسی را که جلوه بارزی از تلفیق زیبای فرهنگ و هنر کشور ماست به جویندگان حکمت و ارباب فرهنگ و هنر جهان، معرفی و عرضه بداریم.

ادبیات ایران زمین، همواره حاوی متون حکمت آموز و غنای والائی بوده که علاوه بر نوازش دل و روح، پردازش عقل و فکر مخاطب را نیز موجب گشته و درسهای زندگی و سیاست و دیانت را در فحوای نوشته های متقدمین و متاخرین شاهد می باشیم: از داستانهای پندآموز کلیله و دمنه گرفته تا حکمتهای بوستان و گلستان سعدی و در عصر جدید، شور و شعور متجلی در اندیشه و کتب شید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی(ره).

چیره دستی پارسیان در صنعت شعر و شاعری، جلوه های زیبا و بارزی از تلفیق فرهنگ و هنر کشور را به نمایش گذاشته که توجه به الفاظش دلنواز و غور در بطون آن و توجه به آموزه های علمی و معرفتی اش، روح نواز است. از اشعار عارفانه حافظ و مولوی گرفته تا سروده های محتشم کاشانی و شطحیات مرحوم احمد عزیزی.

امروزه و با بروز و ورود جلوه های تمدن و تکنولوژی بیگانه، که در اقصی نقاط پهنه گیتی، گسترش یافته و با نفوذ و تهاجم فرهنگی بیگانگان، همراه شده، بیش از پیش پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، لازم و ضروری می نماید چرا که غفلت از این موضوع و کم کاری مسئولین، می‌تواند موجب بروز ازخود بیگانگی فرهنگی نسل جدید و توجه و تمایل جوانان و نوجوانان نوخواه، به تبرج های فرهنگ مهاجم گردد.

این روز عزیز را به تمامی عاشقان و فعالان شعر و ادب البرز صمیمانه تبریک گفته و برای تمامی دوستداران ادبیات فارسی آرزوی توفیق و خرسندی دارم. امید آنکه با استعانت از درگاه ایزد منان و با تکیه بر ذخایر ارزنده فرهنگی  هنری کشورمان، در راه اعتلای ارزشهای والای اخلاقی و انسانی همت گمارده و با سعی بلیغ، شکوفائی و تبلور و انتشار روز افزون شعر و ادب فارسی را در میان جهانیان، نظاره گر باشیم.

خادمان شما در حوزه فرهنگ و هنر البرز، ضمن بهره گیری از ظرفیتها و امکانات موجود، در حد و وسع خود از هیچ خدمتی در حمایت از حوزه شعر و ادب متعهد این استان فروگذار نخواهند کرد.

انتهای پیام/ج
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول