اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

گرایش جوانان به سبک زندگی آسان/ کرونا مانع افزایش آمار ازدواج نشد

شیوع ویروس کرونا به اعتقاد اغلب کارشناسان سبب کاهش رشد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک شده است که البته صاحب‌نظران معتقدند این مسأله به یک فرصت برای کاهش و حذف هزینه‌های زائد همچون برگزاری تشریفات ازدواج تبدیل شده است.

گرایش جوانان به سبک زندگی آسان/ کرونا مانع افزایش آمار ازدواج نشد

 به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه شهروند در گزارشی به تاثیرات مثبت و منفی کرونا بر ازدواج جوانان پرداخته است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

در چند ماه اخیر با توجه به شروع ویروس کرونا، محدودیت‌های اجتماعی و رعایت فاصله‌گذاری بسیاری از زوج‌های جوان برای آغاز زندگی مشترک نمی‌توانند جشن و میهمانی بگیرند؛ مسأله‌‌ای که با توجه به اصرار برخی از خانواده‌ها یک گره و مانع دیگر شده است برای آغاز زندگی مشترک جوانان. 

محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان یکی از مسئولانی است که در هفته گذشته در اظهارنظری نسبت به این مسأله ابراز نگرانی کرد: «در حقیقت شیوع ویروس کرونا، برگزاری مراسم عقد و عروسی و گاه ازدواج را به تعویق انداخته است و این امر می‌تواند هزینه‌های ازدواج را در سال‌های آتی افزایش دهد و گاه سبب تشکیل‌نشدن زندگی مشترک شود.»

اگرچه ویروس کرونا حیطه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی را متأثر کرده است، اما مسأله کاهش آمار ازدواج در کشور موضوعی مربوط به چند ‌سال اخیر نیست. محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان معتقد است: «شیوع ویروس کرونا در جامعه همراه با دشواری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مسکن و اشتغال سبب کاهش میزان ازدواج شده است.»

آغاز زندگی مشترک‌ با هزینه کمتر و بدون تشریفات

حال با توجه به منع تجمعات برای پیشگیری از گسترش کرونا امکان برگزاری مراسم ازدواج وجود ندارد. به همین منظور تعداد زیادی از جوانانی که تصمیم به شروع زندگی داشتند، فعلا نه‌تنها تصمیم خود را به تعویق انداخته‌اند، حتی در بسیاری از خانواده‌ها مراسم‌ عروسی به تاریخ نامعلومی موکول شده‌ و بازه زمانی برای رفتن زیر یک سقف در حال طولانی‌شدن است که این مقوله آسیب‌های خود را دارد. اما بسیاری از زوج‌ها نیز با شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفتند به جای هزینه‌های عروسی و تشریفات، زندگی مشترک‌شان را با هزینه کمتر آغاز کنند.

برگزار‌نشدن تشریفات ازدواج می‌تواند به‌عنوان یک فرهنگ ارزنده در کشور نهادینه شود

به نگاه تندگویان با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه، برگزار‌نشدن تشریفات ازدواج می‌تواند به‌عنوان یک فرهنگ ارزنده در کشور نهادینه شود؛ این امر با کاهش هزینه‌کرد اقتصادی در کاهش شیوع این بیماری نیز موثر است.

محمدعلی و فاطمه سه ماه است که زندگی‌ مشترک‌شان را آغازکرده‌اند، این زوج جوان نمونه‌ای از زوج‌هایی هستند که از چالش ویروس کرونا به‌عنوان یک فرصت اقتصادی برای کاهش هزینه‌های ازدواج استفاده کردند. محمدعلی در گفت‌وگوی خود با «شهروند» می‌گوید: «تدارک میهمانی با حضور ٤٠٠ میهمان را دیده بودیم که با ورود ویروس کرونا به کشور تمام توافق‌ها و تدارکات برهم زده شد. به‌طور طبیعی ابتدا از این اتفاق ناراحت‌شدیم، اما به مرور که بسیاری از هزینه‌هایی که قرار بود خرج تشریفات عروسی و... شود، هزینه تأمین خانه و مایحتاج اساسی زندگی‌مان شد، نگاه‌مان به این اتفاق مثبت نیز شد.»

شیوع ویروس کرونا به اعتقاد اغلب کارشناسان سبب کاهش رشد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک شده است که البته صاحب‌نظران معتقدند این مسأله به یک فرصت برای کاهش و حذف هزینه‌های زائد همچون برگزاری تشریفات ازدواج تبدیل شده است. این موضوع از یک طرف ‌برخی از چالش‌های پیرامون ازدواج را برطرف‌می‌کند و از سوی دیگر هزینه ‌ناشی از آن را در کشور کاهش می‌دهد.

کرونا هزینه‌های زائد را از شروع زندگی‌های مشترک حذف کرد

علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق معتقد است: «بیماری کرونا هزینه‌های زائد را از شروع زندگی‌های مشترک حذف کرد و اگر عروس‌ها و دامادهایی منتظر ازبین‌رفتن محدودیت‌ها برای برگزاری مراسم ازدواج هستند، پیشنهاد می‌شود به خاطر مراسم صبر نکنند و مانع شروع زندگی مشترک نشوند، زیرا به نظر می‌رسد این شرایط و محدودیت‌ها دست‌کم تا پایان‌ سال‌جاری ادامه یابد.»

بنا به گفته رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در چهار ماه نخست امسال حدود ۲۰۰‌هزار واقعه ازدواج و ۳۵‌هزار واقعه طلاق ثبت شده است، درحالی‌که در مدت مشابه ‌سال قبل ۱۶۷‌هزار ازدواج و ۳۷‌هزار طلاق ثبت شده بود. اگرچه آمارها می‌گویند از ابتدای فروردین تا بیستم مرداد ماه امسال ۱۲۷‌هزار و ۲۴۵ مورد ازدواج و ۳۴‌هزار و ۴۵۷ مورد طلاق در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده است. در این مدت میانگین سن داماد‌ها ۲۹.۵سال و میانگین سن عروس‌ها ۲۴.۶‌سال بوده است.

جوانان نباید زندگی خود را به خاطر کرونا به تعویق بیندازند

مجید ابهری، رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی درباره بحران کرونا و تأثیری که بر ازدواج جوانان گذاشته، به ایکنا گفته است:  «جوانان نباید زندگی خود را به خاطر کرونا به تعویق بیندازند، چراکه با توجه به گسترش کرونا و فضاسازی‌های کاذب و بعضا اغراق‌آمیز در حاشیه این بیماری، بسیاری از جوانان دچار تردید در تشکیل زندگی شده‌اند.»

یک هشدار جدی

محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در واکنش به شیوع کرونا و حواشی آن که چقدر باعث شده آمار ازدواج کاهش یابد و شاهد تمایل نداشتن جوانان به ازدواج باشیم، گفته است: «چیزی که باعث نگرانی ما شده این است که همه کسانی که مراسم عروسی‌شان را برگزار نکردند، مراسم‌شان را به تاریخ نامعلومی موکول کردند و متاسفانه وارد زندگی هم نشدند؛ اگر روند به این شکل ادامه باشد که زوجین بدون مراسم زندگی خود را شروع کنند، ما استقبال می‌کنیم و می‌گوییم ازدواج‌های ساده در حال شکل‌گیری و مراسم‌ تجملاتی در حال حذف‌شدن است، اما متاسفانه این موضوع فرهنگ‌سازی نشده و از طرفی کرونا یکباره در کشور شیوع پیدا کرده است، به همین علت بازه زمانی برای رفتن زیر یک سقف در حال طولانی‌شدن است که این مقوله آسیب‌های خود را دارد.»

انتظار بی‌‌زمان

سهیل رضایی، روانشناس و درمانگر در گفت‌وگو با «شهروند» اظهار داشت: «مهم‌ترین مسأله انتظار بی‌زمان است. انتظار بی‌زمان یک ابهام دارد؛ چقدر باید تاب آوریم؟ این پرسش ایجاد اضطراب و رابطه را درگیر فرسودگی و تنش می‌کند.» این روانشناس به زوج‌های جوان پیشنهاد می‌دهد که ازدواج خود را با تأخیر همراه نکنند  و جشن را در سالگردهای سال‌های بعد برگزار کنند. او در تکمیل این موضوع می‌گوید: «در چالش کنونی سبک زندگی تغییرات بنیادی داشته است، در تمام عرصه‌های زندگی با تغییرات روبه‌رو هستیم و این موضوع را باید بپذیریم. پس با توجه به شرایط فعلی و همه‌گیری ویروس کرونا، زوجین نباید آغاز زندگی مشترک خود را در گرو برگزاری مراسم ازدواج بدانند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول