اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تولید ۲۴۰ هزار تن انگور در ملایر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر از تولید ۲۴۰ هزار تن انگور در این شهرستان خبر داد و گفت: ۱۱ هزار هکتار از باغات ملایر زیر کشت این محصول است.

تولید ۲۴۰ هزار تن انگور در ملایر

به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر سید مهدی میرباقری ظهر امروز در بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و معاونان وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: شهرستان ملایر، جایگاه ویژه‌ای در حوزه کشاورزی و تولید محصولات به ویژه محصولات باغی دارد که نمونه آن ثبت شهر جهانی انگور است.

وی با بیان اینکه ملایر قطب تولید انگور و کشمش استان همدان و کشور است افزود: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصولات باغی و بیش از ۶۱ هزار هکتار زیر کشت محصولات زراعی است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تن محصولات باغی در این شهرستان تولید می‌شود گفت: بیش از ۲۴۰ هزار تن آن مختص انگور با حدود ۱۱ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول است.

وی سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به ملایر به منزله ارزش و اهمیت اقتصادی و فرهنگی شهرستان ملایر برشمرد و ابراز امیدواری کرد این سفر فرصت ارزشمندی برای شناسایی نقاط قوت و توانمندی‌های بخش کشاورزی شهرستان در سطح ملی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان همدان در حوزه کشاورزی اظهار کرد: در استان همدان زنجیره نهال گردو را تاسیس کرده‌‌ایم و در همین راستا برای نخستین بار در کشور، ۶۰ هزار نهال گواهی شده گردو تولید و در سطح کشور توزیع شد.

منصور رضوانی‌جلال گفت: در سند سه ساله راهبردی استان، سرشاخه‌کاری گردو و طرح فراز انگور به عنوان یکی از مباحث موثر در بهره‌وری مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: سال گذشته انجام ۷۰ هزار پیوندک گردو در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا نیز بیش از ۱۲۰ هزار پیوندک انجام شد.

افزایش اعتبار برای آبیاری های تحت فشار در باغات، افزایش سهمیه تامین اجتماعی برای پوشش بیمه کشاورزان و باغداران در قالب نظام صنفی کشاورزی، افزایش اعتبار یا وام‌های کم یا بدون بهره برای تغییر باغ‌های سنتی انگور به داربستی؛ افزایش نرخ و خرید تضمینی کشمش ملایر اعطای قرارداد و بودجه مناسب به کلینیک های گیاه‌پزشکی خصوصی در راستای مشارکت در کنترل آفات و بیماری‌های باغات انگور، تاسیس کارخانه تولید مواد اولیه تیزاب (کربنات پتاسیم و روغن تیزاب) در ملایر، تاسیس کارخانجات تولید فرآورده‌ها و مشتقات انگور؛ برقراری ارتباط مستمر میان مراکز دانشگاهی در زمینه علوم باغبانی با مراکز علمی و بروز جهان و... از جمله مطالبات و نیازهای مردم و کشاورزان شهرستان در حوزه کشاورزی است.

انتهای پیام/89013

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول