اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس گزارش می‌دهد؛ از جانمایی اشتباه تا کم‌کاری‌ها و بلاتکلیفی اهالی مسکن مهر قوچان

مسکن مهر یکی از طر‌ح‌های دولت نهم برای خانه‌دار کردن مردم بود؛ اما جانمایی اشتباه و بسیاری از کم‌کاری‌ها توسط متولیان امر همچون پیمانکاران و مسؤولان وقت محلی، باعث شده پس از ۷ سال همچنان اهالی مسکن مهر قوچان علاوه بر بلاتکلیفی در تحویل‌خانه‌های خود، با مشکلات عدیده روبرو شوند.

فارس گزارش می‌دهد؛  از جانمایی اشتباه تا کم‌کاری‌ها و بلاتکلیفی اهالی مسکن مهر قوچان

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، مسکن مهر قوچان از سال ۸۹ آغاز به کارکرد؛ اما به دلیل بی‌تدبیری و کم‌کاری‌ها در جانمایی اشتباه زمین، باعث شد این پروژه عملاً تا سال ۹۲ به حالت نیمه‌کاره باقی بماند.

بالاخره با همه ناملایمات و اشتباهات از سال ۹۲ این پروژه آغاز به کارکرد؛ اما بازهم در طول مسیر، ساکنان مسکن مهر قوچان با مشکلاتی روبرو شدند به‌طوری‌که در اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ دو بلوک به دلیل نفوذ آب در زیرساختمان نشست کرده‌ و آوارگی ۳۰ خانوار را به وجود آورد.

شاید باید ساکنان این واحدها زودتر از این به سرپناه خود برمی‌گشتند؛ اما پس از ۳۰ ماه همچنان درگیر بی‌تدبیری‌ها بوده و ناامید از توجه مسؤولین برای بازگشت هستند.

ظهر امروز مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با همراهی فرماندار، نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی و تعدادی دیگر از مدیران دستگاه‌های اجرایی بازدیدی از مسکن مهر قوچان به عمل آوردند و از نزدیک با مشکلات و درد و دل‌های ساکنان این مسکن روبرو شدند.

پرداخت هزینه انشعاب برای ساختمان‌هایی که قبلاً انشعاب داشته‌اند

یکی از اهالی مسکن مهر که خانمی ۳۵ ساله است در حاشیه این بازدید می‌گوید که برای انشعابات گاز و آب مجموعاً باید ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم و این یعنی اینکه انگار تازه باید انشعاب جدید برای این خانه‌های قدیمی خریداری شود.

وی افزود: تاکنون آوارگی را تحمل کردیم دیگر این‌همه پول از کجا بیاوریم برای مسئله‌ای که قبلاً وجود داشته و امروز به دلیل بی‌برنامگی برخی‌ها باید متحمل ضرر شویم.

یکی دیگر از اهالی مسکن مهر قوچان که خود را نماینده اهالی برای طرح مشکلات در مقابل مسؤولین معرفی می‌کند، گفت: از سال ۹۶ نشست ساختمان‌ها شروع شد و دادستان عمومی و انقلاب سابق شهرستان در همان زمان تمهیدات لازم را سنجیده و کارها انجام شد.

نوید همتی دوست امنیت ساختمان‌ها را یکی از مشکلات اصلی مسکن مهر در قوچان دانست و خاطرنشان کرد: حتی پس از بتن‌ریزی و انجام تعمیرات همچنان وضعیت مسکن مهر این شهرستان اسفناک بوده و حتی کارشناسانی از تهران این مطلب را اذعان داشته‌اند که بلوک‌های E7 و E8 غیرقابل‌سکونت هستند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که ادارات آب و گاز به دلیل خالی بودن خانه‌ها طی این مدت برای تعمیرات، درخواست هزینه مجدد حق نصب انشعاب می‌کنند درصورتی‌که طبق قول‌نامه‌ها شرکت باید این هزینه‌ها را پرداخت کند.

احتمال ریزش تنها مدرسه مسکن مهر قوچان به دلیل جانمایی نامناسب

این ساکن مسکن مهر قوچان با اشاره به ساخت یک واحد آموزشی در مسکن مهر این شهرستان، گفت: طبق نقشه‌برداری‌های انجام‌شده این ساختمان در مرکزیت کانون بحران قرار گرفته و امکان نشست وجود دارد، بنابراین چنانچه این مدرسه بازگشایی شود ممکن است برای فرزندان اهالی مسکن مهر، مشکلاتی به وجود آورد.

وی نبود فضای سبز را باوجود جانمایی یکی دیگر از مشکلات اهالی این منطقه از شهر قوچان دانست و خاطرنشان کرد: بعضی از منازلی که برای ساکنان بلوک‌های تخلیه کرده مسکن مهر در سطح شهر تهیه شد به‌صورت رهن یا رهن و اجاره بوده و اکنون هزینه‌ای برای پرداخت اجاره‌بها ندارند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

همتی دوست تأکید کرد: اگر بر اساس قانون هزینه انشعاب و فاضلاب باید توسط مالک پرداخت شود که درصورتی‌که امکان به‌صورت قسط‌بندی شده اخذ کنند چون اهالی مسکن مهر با فشارهای بد اقتصادی مواجه هستند؛ اما چنانچه پرداخت باید توسط شرکت پیمانکاری صورت بگیرد که مسئله دیگری است، بنابراین باید تکلیف مشخص شود.

برای حل مشکلات مسکن مهر قوچان باید تصفیه‌خانه زودتر راه‌اندازی شود

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در حاشیه بازدید از مسکن مهر قوچان بابیان اینکه در جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی توافق شد که این اداره کل سهم خود نسبت به فاضلاب مسکن مهر را پرداخت کند، گفت: تاکنون دو مرحله ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت‌شده و در ادامه نیز بر اساس بند «ب» تبصره ۸ اعتباری در این حوزه داریم.

قدرت الله اَبَک با اشاره به این مطلب که واقعیت مشکلات به وجود آمده مباحث ژئوتکنیک است و باید تصفیه‌خانه مسکن مهر قوچان هرچه زودتر راه‌اندازی شود، بیان کرد: هفت چاه جذبی ایجاد و اتصال آن‌ها به هم نیز صورت گرفته؛ اما تصفیه‌خانه باید توسط آب و فاضلاب انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: برای انشعاب باید یک‌بار هزینه پرداخت شود زیرا اینجا شرایط خاص بوده و ساکنان تمایلی به تخلیه نداشتند و اداره کل مسکن و شهرسازی در سایت مسکن مهر قوچان متعهد به انجام خدمات روبنایی، زیربنایی و آماده‌سازی است.

برخی اهالی مسکن مهر قوچان به‌حق و حقوق خود نرسیده‌اند

یکی دیگر از اهالی مسکن مهر قوچان با یادآوری اینکه هنگام ثبت‌نام، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرده و از سال ۹۳ انصراف داده است، گفت: آن زمان می‌خواستند با ۶ میلیون تومان این واحدها را تحویل بدهند؛ اما الآن که انصراف داده‌ایم می‌گویند انبوه‌ساز رفته است، حال، تکلیف مردم چیست؟

وی تصریح کرد: بسیاری از اهالی مسکن مهر انصراف داده‌اند و در این شرایط سخت اقتصادی و با چند سر عائله نمی‌دانند چه کنند و به‌حق و حقوقات خود نرسیده‌اند.

وضعیت مسکن مهر قوچان مناسب نیست و باید به‌صورت ملی پیگیری شود

فرماندار قوچان هم در این بازدید با یادآوری این مطلب که مشکل تنها بلوک تخلیه‌شده نیست، بلکه ترس بر این است که چند وقت دیگر تعداد زیادی از بلوک‌ها نیز به این سرنوشت دچار شوند، گفت: در حال حاضر توپ تمام مشکلات در میدان فرمانداری، دادستانی و نماینده مردم در مجلس قرارگرفته و هر هفته پیگیری‌های متفاوتی در این حوزه صورت می‌گیرد.

هادی رجایی نیا تأکید کرد: وقتی قرار بود ۸۰۰ میلیون تومان تعهد اداره کل راه و شهرسازی برای اجرای فاضلاب مسکن مهر قوچان پس از مصوبه استانداری پرداخت شود دو ماه و نیم طول کشید، بنابراین اداره کل آب و فاضلاب باید هرچه سریع‌تر به دنبال پکیج کامل تصفیه‌خانه باشد زیرا قیمت آن روز با امروز بسیار متفاوت شده است.

وی با گلایه نسبت به اینکه ۷۰۰ نفر باوجود واریز پول و انصراف همچنان بلاتکلیف بوده و مشخص نیست هزینه‌های آن‌ها در اختیار اداره کل راه و شهرسازی، کارگزار یا پیمانکار قرار دارد، افزود: وضعیت مسکن مهر قوچان بسیار نامناسب است و باید یک نماینده تام‌الاختیار توسط اداره کل راه و شهرسازی در این شهرستان مستقر شود و در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکلات و کمبودها مرتفع شود.

مسکن مهر قوچان دارای مشکلات ساختاری و زیربنایی است

رئیس شورای اداری قوچان، مسکن مهر این شهرستان را دارای مشکلات ساختاری و زیربنایی دانست و تصریح کرد: عمده‌ترین مسائل مسکن مهر قوچان واحدهای نیمه‌تمام و بلاتکلیفی است که در حد فنداسیون بوده و مشکل اصلی نیز اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب می‌شود.

رجایی نیا تأکید کرد: واحدهایی در حال حاضر تکمیل‌شده؛ اما امکان واگذاری آن‌ها وجود ندارد و مشکلشان شبکه جمع‌آوری فاضلاب است و این احتمال می‌رود که با اجرای چاه‌های جذبی همان مشکلات گذشته دوباره تکرار شود، بنابراین تنها راه اجرای شبکه جمع‌آوری است.

مسببان خسارت‌های مادی و معنوی به اهالی مسکن مهر قوچان باید پاسخگو باشند

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی نیز بابیان اینکه گروهی از مهندسان و مجریان پروژه مسکن مهر، این طرح را در یک زمین نرم و اسفنجی اجرا کردند و این خطا باید به‌موقع پیگیری شود، تصریح کرد: این خطا باعث شده بسیاری از مشکلات مسکن مهر به راه‌حل نرسد؛ اما درهرحال سعی بر این است مشکلات اساسی و عمده شناسایی و در اسرع وقت این مشکلات مرتفع شود.

علی آذری با تأکید بر این موضوع که کسانی که خسارت مادی و معنوی به اهالی و سکنه مسکن مهر زدند باید پاسخگو باشند، گفت: هدف از ساخت مسکن مهر تأمین مسکن برای قشر ارزشی و سطحی کشورمان بود؛ اما در این شهرستان نوع و سبک سازه‌ها نشان از آن دارد که سواستفاده شده و باید حتماً مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید مسؤولین در کنار مردم قرارگرفته و یک کار جهادی صورت بگیرد تا مردم احساس حمایت کنند.

هزینه واحدهای مسکن مهر نباید به نرخ روز محاسبه شود

دادستان عمومی و انقلاب قوچان نیز با اشاره به اینکه مشکلات مسکن مهر این شهرستان به سه دسته کلی تقسیم می‌شود، بیان کرد: یک دسته از مشکلات مربوط به سهام‌داران و اعضایی است که متقاضی مسکن مهر بوده و با واریز کردن هزینه‌هایی هنوز هیچ مسکنی به آن‌ها تعلق نگرفته است و الآن نیز نمی‌توانند مبلغ خود را پس بگیرند.

حسین ولیدخت تصریح کرد: گروه دوم مشکلات به این مسئله اختصاص دارد که واحدهایی آماده ولی تحویل نشده است و سازندگان مسکن مهر می‌خواهند با هزینه و نرخ روز قیمت‌گذاری کرده و از متقاضیان پول دریافت کنند درصورتی‌که ۹۰ درصد ساختمان‌ها قبلاً ساخته‌شده و حق ندارند پول اضافی از مردم بگیرند و قیمت‌ها باید مانند قبل محاسبه شود.

وی بیان کرد: مورد بعدی همین مشکلاتی است که در زمینه مهندسی نشدن ساخت واحدها و نشست زمین مشاهده می‌شود که کارهای به‌کندی پیش می‌رود.

زمین ورزشی مسکن مهر قوچان تا یک ماه آینده آماده تحویل است

رئیس شورای اسلامی شهر قوچان هم در پاسخ به درخواست اهالی مسکن مهر در زمینه نبود فضای ورزشی و بازی، گفت: زمینی به متراژ یک هزار و ۸۰۰ مترمربع آماده و اقدامات عملیاتی آن شروع‌شده است که هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۲۰ میلیون تومان برآورد اعتباری دارد.

محمود ارحمی بیان کرد: از حدود ۲۰ روز پیش کار اجرایی آن آغاز شده و تا یک ماه آینده کارهای عمرانی پروژه آماده تحویل است و به اهالی مسکن مهر نیز قول داده می‌شود که تا پایان سال وسایل بازی و ورزشی نیز در این فضای سبز تعبیه شود.

پس‌ازاین بازدید و شنیده شدن درد و دل اهالی مسکن مهر قوچان، جلسه‌ای دو ساعته در فرمانداری این شهرستان با حضور مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی و فرماندار قوچان به همراه برخی دیگر از مسؤولان و نمایندگان مسکن مهر برگزار شد تا به نتیجه و جمع‌بندی واحدی برای حل مشکلات ساکنان این منطقه دست پیدا شود.

شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی برنامه اجرایی فاضلاب مسکن مهر قوچان را ارائه دهد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ضمن عذرخواهی از مردم برای اتفاق‌های پیش‌آمده، با اشاره به نتیجه بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته پس از برگزاری جلسه، گفت: مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی باید برنامه اجرایی همراه با زمان بندی و برآورد ریالی در زمینه اجرای جمع‌آوری فاضلاب را ارائه دهند.

ابک بابیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی به تعهدات خود پایبند است، تصریح کرد: برای سایر مباحثی که داخل مسکن مهر و اتفاقاتی که حادث‌شده تصمیم‌گیری و مطرح شد که در بحث انشعابات یا فاضلاب چه هزینه‌هایی به تعهد ساکنان و چه هزینه‌هایی از عهده ساکنان خارج است.

وی ادامه داد: برای دو بلوکی که دیوارهای آن‌ها دچار مشکل است فعلاً تصمیم بر این شد تا زمانی که تعمیر صورت نگرفته است سکونت در محل انجام نشود؛ اما ساکنان چهار بلوک دیگر از ابتدای مهرماه در خانه‌های خود ساکن خواهند شد.

امید می‌رود بالاخره مشکلات اهالی مسکن مهر قوچان برای همیشه رفع شود و این خانواده‌ها بتوانند از زندگی آرامی در خانه‌های خود برخوردار شده و دیگر دغدغه و نگرانی مثل ریزش خانه‌ها، ترک برداشتن دیوارها و امنیت ساختمان‌های خود را به دل راه ندهند.

=========================

گزارش از مجید جعفری مقدم

=========================

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول